System elektronicznego zarządzania dokumentami WP-ADZ-2-SZD
W ramach warsztatów prezentowane są i omawiane następujące zagadnienia:
1. Pojęcia podstawowe: dokument, forma, postać, format, metadane, podpis (rodzaje i typy podpisów, formaty) – przedstawienie ogólne, bez szczegółów technicznych
2. Tworzenie dokumentów oraz plików innych (załączników) w formatach legalnych (KRI)
3. Formaty plików elektronicznych, tworzenie plików i ich otwieranie (odczytywanie)
4. Opisywanie dokumentów (znak sprawy, identyfikator pisma)
5. Jednolity Rzeczowy Wykaz Akt (JRWA) – sens stosowania, przykłady stosowania
6. Podstawowe funkcjonalności systemu EZD – w oparciu o przedmiotowe rozporządzenie
7. Podpis elektroniczny – jego typy, formaty, możliwości stosowania wobec dokumentów o różnych formatach, różnej wielkości, kolekcji dokumentów
8. Skróty dokumentów – miejsca zastosowania, związek z podpisem elektronicznym
9. Współdziałanie ePUAP i EZD – idea interoperacyjności systemów teleinformatycznych administracji publicznej, uwzględnienie faktu lokalnych odmienności, stanu zaawansowania technicznego, mentalności pracowników o różnym zawodowym doświadczeniu, percepcji zmian prawa i rzeczywistości związanej z postępem technicznym
10. Formularze pism – papierowe, elektroniczne; istota formularza jako takiego, różnice funkcjonalne między formularzem papierowym a elektronicznym, zastosowania, tworzenie, przykłady
11. Wzory dokumentów papierowych i elektronicznych – różnice funkcjonalne i techniczna realizacja – opis i przykłady
12. Postępowanie z dokumentami wpływającymi do podmiotu, rejestracja w sprawie, komentarze w EZD, dekretacje, akceptacje, przekazywanie, karta obiegu dokumentu
13. Cykl życia dokumentu, metadane, zakres i zawartość
14. Paczka archiwalna – jej istota i konstrukcja, zawartość paczki archiwalnej
15. Repozytoria elektroniczne i archiwa – różnica, rodzaje, zastosowania
E-Learning
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2021/22_Z: |
Efekty kształcenia
Student:
- zna podstawowe pojęcia dotyczące dokumentu jako takiego
- potrafi rozpoznać, czy dany obiekt jest dokumentem
- potrafi tworzyć dokumenty
- potrafi określić reguły tworzenia kolekcji dokumentów
- rozumie sens stosowania znakowania dokumentów i reguł tego znakowania
- rozumie sens stosowania systemów zarządzania dokumentami na poziomie ogólnym (niezależnie od konkretnych rozwiązań technicznych)
- rozumie sens i potrzebę interoperacyjności systemów EZD i innych (np. SEKAP, ePUAP)
- rozumie sposób tworzenia podpisów elektronicznych, zna ich typy i rodzaje oraz miejsca zastosowania
- zna różnice między dokumentami, formularzami i wzorami dokumentów
- zna różnicę miedzy repozytoriami i archiwami i sens ich tworzenia i stosowania.
Kryteria oceniania
Ocena poziomu zrozumienia idei elektronicznego zarządzania dokumentami na podstawie przedstawionych opisów, przykładów praktycznych.
Literatura
1) https://epodrecznik.mc.gov.pl/
2) Ustawa o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (Dz.U. 1983 nr 38 poz. 173 ze zm.)
3) Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych (Dz.U. 2011 nr 14 poz. 67 ze zm.)
4) Szpor G.: "Dokumentacja elektroniczna w podmiotach publicznych", Warszawa 2013.
5) Janowski J.: Administracja elektroniczna. Wyd. Municipium, Warszawa 2009
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: