Ustrój administracji rządowej i samorządowej WP-ADZ-1-UARiS-cw
W ramach ćwiczeń z ustroju administracji rządowej i samorządowej studenci nabywają umiejętności i kompetencje społeczne dotyczące kwestii ustrojowych polskiej administracji publicznej. Na ćwiczeniach realizowane są zagadnienia dotyczące prawa ustrojowego w ramach systemu prawa administracyjnego; podmiotów administracji publicznej; konstytucyjnych podstaw samorządu terytorialnego; Europejskiej Karty Samorządu Terytorialnego; organów samorządu terytorialnego i form demokracji bezpośredniej w samorządzie terytorialnym; jednostek pomocniczych, miasta na prawach powiatu; gmin o specjalnym statusie; zadania samorządu terytorialnego; nadzoru nad samorządem terytorialnym; współdziałania jednostek samorządu terytorialnego; samorządowych kolegiów odwoławczych.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EK1: Student rozumie konieczność systematycznego uczenia się i pogłębiania oraz aktualizowania swojej wiedzy z zakresu prawa ustroju administracji publicznej; kontynuuje poszerzanie posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności, oraz dostrzega potrzebę ciągłego kształcenia się i rozwoju zawodowego;
EK2: Student potrafi pracować i współdziałać w grupie wykonując zadania z zakresu prawa ustroju administracji publicznej;
EK3: Student potrafi dokonać analizy procesów społecznych przez pryzmat prawa ustroju administracji publicznej;
EK4: Student potrafi wykorzystać metody i narzędzia właściwe dla nauk prawnych i administracyjnych do przedstawiania prognoz oraz analizowania zjawisk politycznych, prawnych, społecznych oraz gospodarczych;
EK5: Student potrafi zastosować przepisy prawne oraz inne procedury do rozwiązania konkretnego problemu z zakresu prawa ustroju administracji publicznej;
EK6: Student potrafi zbierać dane dotyczące analizowanego problemu w celu uzasadniania podejmowanych działań i decyzji; umie prezentować wiedze z zakresu prawa administracji publicznej na piśmie; umie przygotować dokumenty i prace pisemne dotyczące podstawowych zagadnień prawnych dotyczących ustroju administracji publicznej w języku polskim;
EK7: Student potrafi zbierać dane dotyczące analizowanego problemu w celu uzasadniania podejmowanych działań i decyzji; umie prezentować wiedze z zakresu prawa ustroju administracji publicznej w języku polskim.
Opis ECTS:
Udział w ćwiczeniach: 16
Lektura zalecanej literatury: 14h
Przygotowanie do zaliczenia: 20h
Suma godzin: 50h
Liczba ECTS: 50h/2=2 ECTS
Kryteria oceniania
Dla ćwiczeń.
Dla EK1:
Na 2: Student nie rozumie konieczności systematycznego uczenia się i pogłębiania oraz aktualizowania swojej wiedzy z zakresu prawa ustroju administracji publicznej; nie kontynuuje poszerzania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności, nie dostrzega potrzeby ciągłego kształcenia i rozwoju zawodowego.
Na 3: Student w sposób dostateczny rozumie konieczności systematycznego uczenia się i pogłębiania oraz aktualizowania swojej wiedzy z zakresu prawa ustroju administracji publicznej; kontynuuje poszerzania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności, dostrzega potrzeby ciągłego kształcenia i rozwoju zawodowego.
Na 4: Student w sposób dobry rozumie konieczności systematycznego uczenia się i pogłębiania oraz aktualizowania swojej wiedzy z zakresu prawa ustroju administracji publicznej; kontynuuje poszerzania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności, dostrzega potrzeby ciągłego kształcenia i rozwoju zawodowego.
Na 5: Student w sposób bardzo dobry rozumie konieczności systematycznego uczenia się i pogłębiania oraz aktualizowania swojej wiedzy z zakresu prawa ustroju administracji publicznej; kontynuuje poszerzania posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności, dostrzega potrzeby ciągłego kształcenia i rozwoju zawodowego.
Dla EK2:
Na 2: Student nie potrafi pracować i współdziałać w grupie wykonując zadania z zakresu prawa ustroju administracji publicznej.
Na 3: Student potrafi w sposób dostateczny pracować i współdziałać w grupie wykonując zadania z zakresu prawa ustroju administracji publicznej.
Na 4: Student potrafi w sposób dobry pracować i współdziałać w grupie wykonując zadania z zakresu prawa ustroju administracji publicznej.
Na 5: Student potrafi w sposób bardzo dobry pracować i współdziałać w grupie wykonując zadania z zakresu prawa ustroju administracji publicznej.
Dla EK3:
Na 2: Student nie potrafi dokonać analizy procesów społecznych przez pryzmat prawa ustroju administracji publicznej.
Na 3: Student potrafi w sposób dostateczny dokonać analizy procesów społecznych przez pryzmat prawa ustroju administracji publicznej.
Na 4: Student potrafi w sposób dobry dokonać analizy procesów społecznych przez pryzmat prawa ustroju administracji publicznej.
Na 5: Student potrafi w sposób bardzo dobry dokonać analizy procesów społecznych przez pryzmat prawa ustroju administracji publicznej.
Dla EK4:
Na 2: Student nie potrafi wykorzystać metody i narzędzia właściwe dla nauk prawnych i administracyjnych do przedstawiania prognoz oraz analizowania zjawisk politycznych, prawnych, społecznych oraz gospodarczych.
Na 3: Student potrafi w sposób dostateczny wykorzystać metody i narzędzia właściwe dla nauk prawnych i administracyjnych do przedstawiania prognoz oraz analizowania zjawisk politycznych, prawnych, społecznych oraz gospodarczych.
Na 4: Student potrafi w sposób dobry wykorzystać metody i narzędzia właściwe dla nauk prawnych i administracyjnych do przedstawiania prognoz oraz analizowania zjawisk politycznych, prawnych, społecznych oraz gospodarczych.
Na 5: Student potrafi w sposób bardzo dobry wykorzystać metody i narzędzia właściwe dla nauk prawnych i administracyjnych do przedstawiania prognoz oraz analizowania zjawisk politycznych, prawnych, społecznych oraz gospodarczych.
Dla EK5:
Na 2: Student nie potrafi zastosować przepisy prawne oraz innych procedur do rozwiązania konkretnego problemu z zakresu prawa ustroju administracji publicznej.
Na 3: Student potrafi w sposób dostateczny zastosować przepisy prawne oraz innych procedur do rozwiązania konkretnego problemu z zakresu prawa ustroju administracji publicznej.
Na 4: Student potrafi w sposób dobry zastosować przepisy prawne oraz innych procedur do rozwiązania konkretnego problemu z zakresu prawa ustroju administracji publicznej.
Na 5: Student potrafi w sposób bardzo dobry zastosować przepisy prawne oraz innych procedur do rozwiązania konkretnego problemu z zakresu prawa ustroju administracji publicznej.
Dla EK6:
Na 2: Student nie potrafi zbierać dane dotyczące analizowanego problemu w celu uzasadniania podejmowanych działań i decyzji; nie umie prezentować wiedze z zakresu prawa administracji publicznej na piśmie; nie umie przygotować dokumentów i prac pisemnych dotyczących podstawowych zagadnień prawnych dotyczących ustroju administracji publicznej w języku polskim.
Na 3: Student potrafi w sposób dostateczny zbierać dane dotyczące analizowanego problemu w celu uzasadniania podejmowanych działań i decyzji; umie prezentować wiedze z zakresu prawa administracji publicznej na piśmie; umie przygotować dokumenty i prace pisemne dotyczące podstawowych zagadnień prawnych dotyczących ustroju administracji publicznej w języku polskim.
Na 4: Student potrafi w sposób dobry zbierać dane dotyczące analizowanego problemu w celu uzasadniania podejmowanych działań i decyzji; umie prezentować wiedze z zakresu prawa administracji publicznej na piśmie; umie przygotować dokumenty i prace pisemne dotyczące podstawowych zagadnień prawnych dotyczących ustroju administracji publicznej w języku polskim.
Na 5: Student potrafi w sposób bardzo dobry zbierać dane dotyczące analizowanego problemu w celu uzasadniania podejmowanych działań i decyzji; umie prezentować wiedze z zakresu prawa administracji publicznej na piśmie; umie przygotować dokumenty i prace pisemne dotyczące podstawowych zagadnień prawnych dotyczących ustroju administracji publicznej w języku polskim.
Dla EK7:
Na 2: Student nie potrafi zbierać danych dotyczących analizowanego problemu w celu uzasadniania podejmowanych działań i decyzji; nie umie prezentować wiedzy z zakresu prawa ustroju administracji publicznej w języku polskim.
Na 3: Student potrafi w sposób dostateczny zbierać dane dotyczące analizowanego problemu w celu uzasadniania podejmowanych działań i decyzji; umie prezentować wiedze z zakresu prawa ustroju administracji publicznej w języku polskim.
Na 4: Student potrafi w sposób dobry zbierać dane dotyczące analizowanego problemu w celu uzasadniania podejmowanych działań i decyzji; umie prezentować wiedze z zakresu prawa ustroju administracji publicznej w języku polskim.
Na 5: Student potrafi w sposób bardzo dobry zbierać dane dotyczące analizowanego problemu w celu uzasadniania podejmowanych działań i decyzji; umie prezentować wiedze z zakresu prawa ustroju administracji publicznej w języku polskim.
Literatura
Literatura podstawowa (1. Prawo administracyjne, red. Z. Niewiadomski, Warszawa 2012; 2. Prawo administracyjne, J. Zimmermann, Warszawa 2012)
Literatura uzupełniająca (1. Prawo administracyjne w pytaniach i odpowiedziach, red. I. Lipowicz, Warszawa 2010; 2. System prawa administracyjnego Tom 1-12, red. R. Hauser, Z. Niewiadomski, A. Andrzej Wróbel, Warszawa 2011)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: