Teoria legislacji administracyjnej WP-ADZ-1-TLA
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia:
EK1: podaje definicje pojęć związanych z legislacją, w szczególności następujących pojęć: legislacja, prawo, przepis, norma, źródła prawa
EK2: zna i definiuje rodzaje i kwalifikacje przepisów prawnych
EK3: omawia metody powstawiania prawa
EK4: charakteryzuje określone zasady poprawnej legislacji
EK5: zna systematykę aktu normatywnego i wymienia normatywne wymogi dotyczące projektu aktu normatywnego
EK6 charakteryzuje miejsce aktów normatywnych w systemie źródeł prawa i ich wzajemne relacje
EK7 Wymienia i charakteryzuje typowe środki techniki prawodawczej
EK8 Wyjaśnia zasady budowy aktu normatywnego, w tym jego elementy obligatoryjne i fakultatywne oraz kolejność przepisów
EK9 Zna techniki tworzenia określonych kategorii przepisów
EK10 Omawia zasady kontroli legalności aktów normatywnych
Opis ECTS
Udział w wykładzie: 16 h
Lektura zadanej literatury: 24 h
Przygotowanie do egzaminu: 35 h
Suma godzin: 75
Liczba ECTS: 75 h/25 = 3 ECTS
Kryteria oceniania
Metodami dydaktycznymi, służącymi osiągnięciu EK1 są: wykład informacyjny, wykład problemowy oraz wykład konwersatoryjny, sposobem weryfikacji efektu kształcenia jest ocenianie ciągłe oraz egzamin pisemny w formie testu wielokrotnego wyboru i zadania praktycznego
Metodami dydaktycznymi, służącymi osiągnięciu EK2 są: wykład informacyjny, wykład problemowy oraz wykład konwersatoryjny, sposobem weryfikacji efektu kształcenia jest ocenianie ciągłe oraz egzamin pisemny w formie testu wielokrotnego wyboru i zadania praktycznego
Metodami dydaktycznymi, służącymi osiągnięciu EK3 są: wykład informacyjny, wykład problemowy oraz wykład konwersatoryjny, sposobem weryfikacji efektu kształcenia jest ocenianie ciągłe oraz egzamin pisemny w formie testu wielokrotnego wyboru i zadania praktycznego
Metodami dydaktycznymi, służącymi osiągnięciu EK4 są: wykład informacyjny, wykład problemowy oraz wykład konwersatoryjny, sposobem weryfikacji efektu kształcenia jest ocenianie ciągłe oraz egzamin ustny
Metodami dydaktycznymi, służącymi osiągnięciu EK5 są: wykład informacyjny, wykład problemowy oraz wykład konwersatoryjny, sposobem weryfikacji efektu kształcenia jest ocenianie ciągłe oraz egzamin pisemny w formie testu wielokrotnego wyboru i zadania praktycznego
Metodami dydaktycznymi, służącymi osiągnięciu EK6 są: wykład informacyjny, wykład problemowy oraz wykład konwersatoryjny, sposobem weryfikacji efektu kształcenia jest ocenianie ciągłe oraz egzamin pisemny w formie testu wielokrotnego wyboru i zadania praktycznego
Metodami dydaktycznymi, służącymi osiągnięciu EK7 są: wykład informacyjny, wykład problemowy oraz wykład konwersatoryjny, sposobem weryfikacji efektu kształcenia jest ocenianie ciągłe oraz egzamin pisemny w formie testu wielokrotnego wyboru i zadania praktycznego
Kryteria oceniania:
EK1: podaje definicje pojęć związanych z legislacją, w szczególności następujących pojęć: legislacja, prawo, przepis, norma, źródła prawa
Na ocenę 2 (ndst.) nie zna definicji pojęć związanych z legislacją
Na ocenę 3 (dst.) podaje jedną definicję pojęć związanych z legislacją
Na ocenę 4 (db.) podaje przynajmniej po dwie definicje pojęć związanych z legislacją
Na ocenę 5 (bdb) podaje po kilka definicji pojęć związanych z legislacją i umie określić relacje między nimi
EK2: zna i definiuje rodzaje i kwalifikacje przepisów prawnych
Na ocenę 2 (ndst.) nie zna definicji ani kwalifikacji przepisów prawnych
Na ocenę 3 (dst.) wymienia podstawowe podziały przepisów prawnych i zna ich definicje
Na ocenę 4 (db.) wymienia różne podziały przepisów prawnych i zna ich definicje
Na ocenę 5 (bdb) wymienia różne podziały przepisów prawnych, definiuje je oraz podaje ich przykłady
EK3: omawia metody powstawania prawa
Na ocenę 2 (ndst.) nie omawia metod powstawania prawa
Na ocenę 3 (dst.) wymienia i charakteryzuje podstawowe metody powstawania prawa pisanego
Na ocenę 4 (db.) wymienia i charakteryzuje podstawowe metody powstawania prawa
Na ocenę 5 (bdb) biegle omawia metody powstawania prawa i podaje odpowiednie przykłady
EK4: charakteryzuje określone zasady poprawnej legislacji
Na ocenę 2 (ndst.) nie umie scharakteryzować żadnej z zasad poprawnej legislacji
Na ocenę 3 (dst.) zna definicje co najmniej 3 zasad poprawnej legislacji
Na ocenę 4 (db.) zna definicje co najmniej 5 zasad poprawnej legislacji
Na ocene 5 (bdb) zna definicje wszystkich zasad poprawnej legislacji i potrafi przywołać odpowiednie orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego ilustrujące te zasady
EK5: zna systematykę aktu normatywnego i wymienia normatywne wymogi dotyczące aktu normatywnego
Na ocenę 2 (nast.) nie zna systematyki aktu normatywnego, nie umie wymienić normatywnych wymogów dotyczących projektu aktu normatywnego
Na ocenę 3 (dst.) zna podstawowe jednostki redakcyjne aktu normatywnego niższego i wyższego rzędu, wymienia podstawowe normatywne wymogi dotyczące projektu aktu normatywnego
Na ocenę 4 (db.) zna wszystkie jednostki redakcyjne aktu normatywnego wyższego i niższego rzędu, wymienia normatywne wymogi dotyczące projektu aktu normatywnego wynikające z aktów prawa powszechnie i wewnętrznie obowiązującego i potrafi je charakteryzować
Na ocenę 5 (bdb) zna jednostki redakcyjne aktu normatywnego i umie je przypisać odpowiednio do danego aktu, biegle wymienia normatywne wymogi dotyczące projektu aktu normatywnego i potrafi je szczegółowo scharakteryzować
EK6 Charakteryzuje miejsce aktów normatywnych w systemie źródeł prawa i ich wzajemne relacje
Na ocenę 2 (ndst.) nie zna miejsca aktów normatywnych w systemie źródeł prawa ani ich wzajemnych relacji
Na ocenę 3 (dst.) ma wiedzę o miejscu aktów normatywnych w systemie źródeł prawa i ich wzajemnych relacji opartą na przepisach Konstytucji
Na ocenę 4 (db.) ma wiedzę o miejscu aktów normatywnych w systemie źródeł prawa i ich wzajemnych relacji opartą na przepisach Konstytucji oraz orzecznictwa TK
Na ocenę 5 (bdb) ma wiedzę o miejscu aktów normatywnych w systemie źródeł prawa i ich wzajemych relacji opartą na przepisach Konstytucji, orzecznictwa TK oraz doktrynie prawnej
EK7 Wymienia i charakteryzuje typowe środki techniki prawodawczej
Na ocenę 2 (ndst.) nie zna i nie opisuje typowych środków techniki prawodawczej
Na ocenę 3 (dst.) dostatecznie wWymienia i charakteryzuje typowe środki techniki prawodawczej
Na ocenę 4 (db.) dobrze wymienia i charakteryzuje typowe środki techniki prawodawczej
Na ocenę 5 (bdb) biegle wymienia i charakteryzuje typowe środki techniki prawodawczej
EK8 Wyjaśnia zasady budowy aktu normatywnego, w tym jego elementy obligatoryjne i fakultatywne oraz kolejność przepisów
Na ocenę 2 (ndst.) nie umie wyjaśnić zasad budowy aktu normatywnego, ani jego elementów
Na ocenę 3 (dst.) w stopniu dostatecznym wyjaśnia zasady budowy aktu normatywnego, wymienia elementy obligatoryjne i fakultatywne oraz kolejność przepisów aktu
Na ocenę 4 (db.) w stopniu dobrym wyjaśnia zasady budowy aktu normatywnego, charakteryzuje jego elementy obligatoryjne i fakultatywne oraz kolejność przepisów
Na ocenę 5 (bdb) biegle wyjaśnia zasady budowy aktu normatywnego odnosząc się do poglądów doktryny prawnej, ma pogłębioną wiedzę o elementach obligatoryjnych i fakultatywnych aktów normatywnych oraz o kolejności przepisów
EK10 Omawia zasady kontroli legalności aktów normatywnych
Na ocenę 2 (ndst.) nioe zna zasad kontroli legalności aktów normatywnych
Na ocenę 3 (dst.) ma podstawową wiedzę o zasadach kontroli legalności aktów normatywnych, wynikającą z Konstytucji
Na ocenę 4 (db.) ma podstawową o zasadach kontroli legalności aktów normatywnych, wynikającą z Konstytucji i innych aktów normatywnych
Na ocenę 5 (bdb) ma wiedzę o zasadach kontroli legalności aktów normatywnych, wynikającą z aktów normatywnych, orzecznictwa i doktryny prawnej.
Literatura
Literatura podstawowa: (1. Akty prawne: Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483, ze zm.); Ustawa z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. z 2007 r. Nr 4, poz. 17, ze zm.); Ustawa z dnia 1 sierpnia 1997 r. o Trybunale Konstytucyjnym (Dz. U. Nr 102, poz. 643, ze zm.); Ustawa z 24 czerwca 1999 r. o wykonywaniu inicjatywy ustawodawczej przez obywateli (Dz. U. Nr 62, poz. 688); Uchwała Senatu RP z dnia 23 listopada 1990 r. - Regulamin Senatu RP (M.P. z 2002 r. Nr 54, poz. 741 ze zm.); Uchwała Sejmu RP z dnia 30 lipca 1992 r. - Regulamin Sejmu RP (M.P. z 2002 r. Nr 23, poz. 398 ze zm.); Ustawa z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199 ze zm.); 2. Wybrane orzecznictwo: Wyrok TK z dnia 26 czerwca 2001 r., K 6/00; Wyrok TK z dnia 20 grudnia 1999, sygn. akt K 4/99, OTK ZU 1999, nr 7, poz.165; Wyrok TK z dnia 14 czerwca 2000, sygn. akt P 3/00, OTK ZU 2000, nr 5, poz.138; Wyrok TK z dnia 24 października 2000, sygn. akt SK 7/00, OTK ZU 2000, nr 7, poz.256; Wyrok TK z dnia 21 marca 2001, sygn. akt K 24/00, OTK ZU 2001, nr 3, poz.51; Wyrok TK z dnia 3 października 2001, sygn. Akt K 27/01, OTK ZU 2001, nr 7, poz.209. Wyroki są dostępne na www.trybunal.gov.pl; 3. Literatura: Garlicki L., Polskie prawo konstytucyjne, zarys wykładu; 4. Morawska E., Klauzula państwa prawnego w Konstytucji RP na tle orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego; Salitra D., Zasady przyzwoitej legislacji w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego, Przegląd Sejmowy 2003, nr 4 (57), ss. 31-49.)
Literatura uzupełniająca: (1. L. Grzonka, Legislacja administracyjna. Zarys zagadnień podstawowych. Warszawa 2011; 2. M. Mazurzyk, M. Kaczocha, Legislacja administracyjna. Warszawa 2012.).
Pozostałe źródła wiedzy będą podawane na bieżąco na zajęciach
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: