Postępowanie administracyjne WP-ADZ-1-PSA-cw
Ćwiczenia obejmują następujące zagadnienia:
1. Zakres obowiązywania kodeksu postępowania administracyjnego
2. Zasady ogólne postępowania administracyjnego
3. Organy administracji publicznej w postępowaniu administracyjnym
4. Strony i inni uczestnicy postępowania administracyjnego
5. Przebieg postępowania administracyjnego
6. Rozstrzygnięcia w postępowaniu administracyjnym
7. Weryfikacja decyzji i postanowień w administracyjnym toku instancji
8. Weryfikacja decyzji i postanowień w wewnątrzadministracyjnych trybach nadzwyczajnych;
9. Opłaty i koszty w postępowaniu administracyjnym;
10. Postępowania uproszczone w kodeksie postępowania administracyjnego
15. Zakres stosowania egzekucji administracyjnej
16. Zasady postępowania egzekucyjnego
17. Podmioty postępowania egzekucyjnego (organy egzekucyjne, rekwizycyjne, egzekutor, organy asystujące i pomocnicze, wierzyciel , zobowiązany, inne podmioty)
18. Przebieg postępowania egzekucyjnego. Zasady prowadzenia egzekucji
19. Środki egzekucyjne należności pieniężnych i niepieniężnych
20. Środki prawne w postępowaniu egzekucyjnym
21. Koszty egzekucyjne
22. Postępowanie zabezpieczające
E-Learning
W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2024/25_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2023/24_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2019/20_L: | W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2021/22_Z: |
Efekty kształcenia
Kompetencje społeczne:
EK1: dostrzega potrzebę pogłębiania, aktualizowania i uporządkowania wiedzy na temat postępowania administracyjnego i egzekucyjnego, chętnie podejmuje się działań zmierzających w tym celu.
EK2: pracuje samodzielnie oraz współdziała w grupie rozwiązując zadania związane ze stosowaniem przepisów postępowania administracyjnego i egzekucyjnego.
EK3: jest zorientowany na identyfikowanie i rozstrzyganie dylematów związanych ze stosowaniem przepisów postępowania administracyjnego i egzekucyjnego, łącząc zdobytą wiedzę z zasadami etycznymi.
Umiejętności:
EK4: klasyfikuje, analizuje i interpretuje (zgodnie z zasadami logicznego myślenia i rozumowania) regulacje prawne w zakresie postępowania administracyjnego i egzekucyjnego.
EK5: rozwiązuje konkretne problemy z zakresu postępowania administracyjnego i egzekucyjnego przy zastosowaniu odpowiednich regulacji prawnych.
EK6: dobiera formę aktu stosowania prawa i środka prawnego do zadanych okoliczności, sporządza projekt rozstrzygnięcia organu lub pisma strony.
EK7: w syntetyczny i komunikatywny sposób potrafi prezentować wiedzę z zakresu postępowania administracyjnego i egzekucyjnego
Kryteria oceniania
Na ocenę bdb. (5):
EK1: dostrzega potrzebę pogłębiania, aktualizowania i uporządkowania wiedzy na temat postępowania administracyjnego i egzekucyjnego w stosunku do wszystkich zagadnień objętych przedmiotem nauczania (np. opracowując zagadnienia i prezentując wyniki).
EK2: pracuje samodzielnie i w grupie (często uczestnicząc w dyskusji i prezentując krytyczny punkt widzenia bądź wskazując własne oryginalne pomysły i opinie) przy rozwiązywaniu zadań związanych ze stosowaniem przepisów postępowania administracyjnego i egzekucyjnego.
EK3: dostrzega dylematy związane z interpretacją i stosowaniem przepisów postępowania administracyjnego i egzekucyjnego, rozstrzygając je przy wykorzystaniu regulacji prawnych i zasad etycznych.
EK4: potrafi dokonać klasyfikacji, analizy i interpretacji ustawowych przesłanek instytucji i regulacji procesowych (potrafi podać wszystkie elementy regulacji w danym przedmiocie, dokonać ich porównania i oceny).
EK5: dobiera odpowiednie regulacje prawne do zadanych problemów z zakresu postępowania administracyjnego i egzekucyjnego, na ich podstawie potrafi prawidłowo rozwiązać problemy prawne.
EK6: dobiera formę środka prawnego i aktu stosowania prawa do zadanych okoliczności, umie sporządzić prawidłowy projekt pisma strony lub rozstrzygnięcia organu w postępowaniu administracyjnym.
EK7: w syntetyczny i komunikatywny sposób potrafi prezentować wiedzę z zakresu postępowania administracyjnego i egzekucyjnego
Na ocenę db. (4):
EK1: dostrzega potrzebę pogłębiania, aktualizowania i uporządkowania wiedzy na temat postępowania administracyjnego i egzekucyjnego, w stosunku do większości zagadnień objętych przedmiotem nauczania (więcej niż połowy), podejmuje działania zmierzające w tym celu (np. opracowując zagadnienia i prezentując wyniki).
EK2: pracuje samodzielnie i w grupie (czasami uczestnicząc w dyskusji) przy rozwiązywaniu zadań związanych ze stosowaniem przepisów postępowania administracyjnego i egzekucyjnego.
EK3: dostrzega problemy związane ze stosowaniem przepisów postępowania administracyjnego i egzekucyjnego (np. brak bezstronności pracowników organów, szybkość a wnikliwość postępowania), starając się je rozstrzygnąć przy wykorzystaniu regulacji prawnych i zasad etycznych.
EK4: potrafi dokonać klasyfikacji, analizy i interpretacji ustawowych przesłanek instytucji i regulacji procesowych (potrafi podać prawie wszystkie elementy regulacji w danym przedmiocie, dokonać ich porównania).
EK5: dobiera odpowiednie regulacje prawne do zadanych problemów z zakresu postępowania administracyjnego i egzekucyjnego, na ich podstawie potrafi rozwiązać z pojedynczymi błędami problemy prawne.
EK6: dobiera formę środka prawnego i aktu stosowania prawa do zadanych okoliczności, umie sporządzić w zasadzie prawidłowy projekt pisma strony lub rozstrzygnięcia organu w postępowaniu administracyjnym.
EK7: co do zasady w syntetyczny i komunikatywny sposób potrafi prezentować wiedzę z zakresu postępowania administracyjnego i egzekucyjnego
Na ocenę dst. (3):
EK1: dostrzega potrzebę pogłębiania, aktualizowania i uporządkowania wiedzy na temat postępowania administracyjnego i egzekucyjnego, jednak jedynie w stosunku do części zagadnień objętych przedmiotem nauczania (mniej niż połowy), podejmuje działania zmierzające w tym celu (np. opracowując zagadnienia i prezentując wyniki).
EK2: próbuje pracować samodzielnie, lecz nie współdziała w grupie (nie uczestniczy w dyskusji) przy rozwiązywaniu zadań związanych ze stosowaniem przepisów postępowania administracyjnego i egzekucyjnego.
EK3: dostrzega kilka ogólnych problemów związanych ze stosowaniem przepisów postępowania administracyjnego i egzekucyjnego (np. brak bezstronności pracowników organów), nie zawsze umiejąc je rozstrzygnąć przy wykorzystaniu regulacji prawnych i zasad etycznych.
EK4: potrafi dokonać klasyfikacji i niepełnej analizy ustawowych przesłanek instytucji i regulacji procesowych (potrafi podać jedynie kilka elementów regulacji w danym przedmiocie).
EK5: dobiera odpowiednie regulacje prawne do zadanych problemów z zakresu postępowania administracyjnego i egzekucyjnego, na ich podstawie potrafi jednak rozwiązać tylko pojedyncze problemy prawne.
EK6: dobiera formę środka prawnego i aktu stosowania prawa do zadanych okoliczności, sporządza z błędami projekt pisma strony lub rozstrzygnięcia organu w postępowaniu administracyjnym.
EK7: co do zasady w miarę syntetycznie i komunikatywnie potrafi prezentować wiedzę z zakresu postępowania administracyjnego i egzekucyjnego
Na ocenę ndst. (2):
EK1: nie dostrzega potrzeby pogłębiania, aktualizowania i uporządkowania wiedzy na temat postępowania administracyjnego i egzekucyjnego, nie podejmuje działań zmierzających w tym celu.
EK2: nie pracuje i nie współdziała w grupie w celu rozwiązywania zadań związanych ze stosowaniem przepisów postępowania administracyjnego i egzekucyjnego.
EK3: nie próbuje identyfikować i rozstrzygać dylematów związanych ze stosowaniem przepisów postępowania administracyjnego i egzekucyjnego, nie łączy zdobytej wiedzy z zasadami etycznymi.
EK4: nie umie klasyfikować, analizować i interpretować (zgodnie z zasadami logicznego myślenia i rozumowania) regulacji prawnych w zakresie postępowania administracyjnego i egzekucyjnego.
EK5: nie potrafi rozwiązywać konkretnych problemów z zakresu postępowania administracyjnego i egzekucyjnego przy zastosowaniu odpowiednich regulacji prawnych.
EK6: nie umie dobrać formy środka prawnego i aktu stosowania prawa do zadanych okoliczności i nie umie sporządzić projektu pisma strony lub rozstrzygnięcia organu wydanego w postępowaniu administracyjnym.
EK7: nie potrafi w syntetyczny i komunikatywny sposób prezentować wiedzy z zakresu postępowania administracyjnego i egzekucyjnego
Opis ECTS:
Udział studenta w ćwiczeniach: 30h
Lektura literatury, realizacja zadań domowych, przygotowanie do zajęć: 20h
Suma godzin: 50h
Liczba ECTS: 50h/25 (1 pkt ECTS=25h pracy studenta) = 2 ECTS
Literatura
Literatura podstawowa: (1. W. Federczyk, M. Klimaszewski, B. Majchrzak, Postępowanie administracyjne, Warszawa 2013; 2. E.Ochendowski, Postępowanie administracyjne ogólne, egzekucyjne i sądowoadministracyjne, Wybór orzecznictwa, Toruń 2012).
Literatura uzupełniająca: (1. System Prawa Administracyjnego, pod red. R. Hausera, Z. Niewiadomskiego i A. Wróbla, Warszawa 2009-2012; 2. M. Jaśkowska, A. Wróbel, Kodeks postępowania administracyjnego. Komentarz, Warszawa 2013; T. Jędrzejewski, M. Masternak, P. Rączka, Administracyjne postępowanie egzekucyjne, Toruń 2011).
Literatura dostępna w bibliotece WPiA UKSW.
Akty prawne:
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 267);
- Ustawa z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 1015 z późn. zm.).
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: