Ochrona praw człowieka w systemie Rady Europy WP-ADZ-1-OPCwRE
Zagadnienia:
1/ Idea międzynarodowej ochrony praw człowieka;
2/ Proces pozytywizacji i internacjonalizacji praw człowieka i i mechanizmów ich ochrony;
3/ Systemy międzynarodowej ochrony praw człowieka;
4/ Specyfika traktatów praw człowieka;
5/ Charakterystyka międzynarodowych organizacji działających w obszarze praw człowieka;
6/ Założenia uniwersalnej koncepcji praw człowieka
7/ Prawa człowieka i podstawowe wolności w systemie Rady Europy: mechanizm powiązany z Europejską Konwencją Praw Człowieka (wymiar indywidualny)
8/ Prawa człowieka i podstawowe wolności w systemie Rady Europy: mechanizm powiązany z Europejską Konwencją Praw Człowieka (wymiar międzypaństwowy)
9/Prawa człowieka i podstawowe wolności w orzecznictwie Europejskiego Trybunału Praw Człowieka
10/ Prawa społeczne człowieka w systemie Rady Europy: mechanizm powiązany z Europejską Kartą Społeczną;
11/Zapobieganie i zwalczanie przemocy domowej i przemocy wobec kobiet;
12/ Prawa dziecka i ich międzynarodowa ochrona;
13/ Zakaz dyskryminacji w międzynarodowym prawie praw człowieka;
14/ Korupcja jako zagrożenie dla praw człowieka;
15/ Zapobieganie i zwalczanie handlu ludźmi: instrumenty prawne i mechanizmy monitoringu;
16/ Ochrona praw człowieka osób w migracji i uchodźstwie.
W cyklu 2022/23_L:
Zagadnienia: |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia:
EK1: zna genezę i specyfikę Rady Europy
EK2: definiuje systemy prawa międzynarodowego praw człowieka oraz specyfikę procesów ich powstawania.
EK2: rozróżnia poszczególne typy praw człowieka i specyfikę powiązanych z nimi zobowiązań państw
EK3: opisuje traktaty praw człowieka Rady Europy i definiuje zakres ich obowiązywania, wykładni oraz stosowania.
EK4: charakteryzuje procedury ochrony praw człowieka i podstawowych wolności w systemie Rady Europy.
Kryteria oceniania
Wykład przeprowadzany jest w formie stacjonarnej, aczkolwiek ze wsparciem nauczania asynchronicznego; w tym celu utworzony został zespół na platformie MsTeams
link do wykładu:
https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aMwaSabgabJZrVv_1wmQXEdm_fre9WJ4Cm5yYwWteuk41%40thread.tacv2/conversations?groupId=fab2247a-9729-45fa-a1d0-368d27b2efa4&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Metody weryfikacji pracy studenta: dwuetapowy egzamin pisemny; pierwszy etap (podstawowy) w formie egzaminu pisemnego zawierającego 10 pytań otwartych; drugi etap w formie pracy pisemnej dot. zagadnienia problemowego omówionego na wykładzie. Oceny z pierwszego etapu: : ndst-dst-dst plus; oceny z drugiego etapu: oceny: db-db plus-bdb; drugi etap egzaminu dostępny jest w przypadku pozytywnego zaliczenia pierwszego etapu.
Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń;
Efekty kształcenia będą osiągane poprzez: tekst programowany, wsparty przez prezentacje wybranych zagadnień na platformie MsTemas, indywidualną lekturę materiałów wysłanych na platformę MsTeams; efekty kształcenia weryfikowane będą egzaminem;
Kryteria oceniania:
EK1: 3 (dst): zna dostatecznie genezę RE oraz definiuje podstawowe jej cechy 4 (db): zna dobrze genezę RE oraz definiuje jej cechy, wykorzystując dokumenty międzynarodowe i doktrynę prawa; 5 (bdb) zna genezę RE oraz definiuje jej cechy, wykorzystując dokumenty międzynarodowe, orzecznictwo oraz doktrynę prawa
EK2: 3 (dst) definiuje poszczególne systemy systemów międzynarodowej ochrony praw człowieka oraz rozróżnia procesy ich powstawania; 4 (db) definiuje poszczególne systemy systemów międzynarodowej ochrony praw człowieka oraz wyjaśnia procesy ich powstawania, wykorzystując dokumenty i doktrynę prawa; 5 (bdb) definiuje wszystkie systemy prawa międzynarodowego praw człowieka oraz wyjaśnia procesy ich powstawania, wykorzystując dokumenty międzynarodowe, orzecznictwo międzynarodowe i doktrynę prawa.
EK2: 3 (dst): rozróżnia poszczególnych typów praw i wolności człowieka i charakteryzuje powiązane z nimi zobowiązania państw
4 (db) rozróżnia poszczególnych typów praw i wolności człowieka i charakteryzuje powiązane z nimi zobowiązania państw, wykorzystując dokumenty międzynarodowe i doktrynę prawa
5 (bdb): rozróżnia typy praw i wolności człowieka oraz charakteryzuje powiązane z nimi zobowiązania państw, wykorzystując dokumenty międzynarodowe, orzecznictwo międzynarodowe oraz doktrynę prawa
EK3: 3 (dst) opisuje wiodące traktaty praw człowieka i definiuje zakres ich obowiązywania, wykładni oraz stosowania.
4 (db) opisuje traktaty praw człowieka i definiuje zakres ich obowiązywania, , wykładni oraz stosowania, wykorzystując dokumenty międzynarodowe i doktrynę prawa.
5 (bdb) opisuje traktaty praw człowieka i definiuje zakres ich obowiązywania, , wykładni oraz stosowania, wykorzystując dokumenty międzynarodowe, orzecznictwo międzynarodowe i doktrynę prawa.
EK4: 3 (dst) wskazuje i charakteryzuje międzynarodowe procedury ochrony praw i wolności człowieka; 4 (db) wskazuje i charakteryzuje międzynarodowe procedury ochrony praw i wolności człowieka, wykorzystując dokumenty międzynarodowe
5 (bdb) wskazuje i charakteryzuje międzynarodowe procedury ochrony praw i wolności człowieka, wykorzystując dokumenty międzynarodowe, orzecznictwo międzynarodowe i doktrynę prawa.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa:
T. Jasudowicz, B. Gronowska i inni, Prawa człowieka i ich ochrona. Toruń 2010;
E. H. Morawska, Zobowiązania pozytywne państw-stron Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności, Warszawa 2016;
Pozasądowe mechanizmy praw człowieka Rady Europy, E. H.Morawska, K. Gałka (red.), Lublin 2021.
Literatura uzupełniająca
COUNCIL OF EUROPE, 2015
dostępny na: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3av0EBKy9dxfWfme0CsZr4QtqvMV9CM_oKQifuTzxFJsk1%40thread.tacv2/conversations?groupId=b97ac02a-b5d1-4ba7-b803-46d387c34e5e&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3;
Guidelines - Prevention and remedying of violations of the Convention for the protection of human rights and fundamental freedoms (2022); pozycja dostępna na: https://edoc.coe.int/en/european-convention-on-human-rights/11398-guidelines-prevention-and-remedying-of-violations-of-the-convention-for-the-protection-of-human-rights-and-fundamental-freedoms.html#;
Dodatkowe pozycje literatury i materiały dydaktyczne będą dostępne na platformie MsTeams.
W cyklu 2022/23_L:
Literatura podstawowa: |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: