Logika prawnicza WP-ADZ-1-LP
Treści merytoryczne:
SZCZEGÓŁOWY PROGRAM ZAJĘĆ
Łącznie godzin wykładu: 30
Tematyka zajęć:
Przedmiot logiki. Rodzaje języka i stopnie języka- język prawny i język prawniczy.
Rodzaje wyrażeń językowych. Kategorie syntaktyczne.
Spójniki prawdziwościowe klasycznej logiki zdaniowej. Zapisywanie zdań w języku klz.
Prawa klasycznej logiki zdaniowej.
Nazwy. Desygnat nazwy. Zakres i treść nazwy. Ostrość zakresu nazwy, wyraźność nazwy. Rodzaje nazw.
Związki zachodzące pomiędzy zakresami nazw.
Definiowanie pojęć. Rodzaje definicji. Błędy w definicjach
Zdania kategoryczne. Kwadrat logiczny. Prawa logiczne kwadratu logicznego
Przekształcenia zdań kategorycznych. Sylogizm kategoryczny, budowa i zasady poprawności trybów. Sylogizm prawniczy.
Związki logiczne zachodzące pomiędzy zdaniami
Pojęcie wnioskowania. Wnioskowania dedukcyjne , redukcyjne i inne.
Uzasadnianie przekonań. Dowodzenie twierdzeń , sprawdzanie hipotez i wyjaśnianie zjawisk.
Podział logiczny zbioru, klasyfikacja, typologia i partycja
Wypowiedzi oceniające i normatywne. Wynajdywanie niezgodności norm prawnych i korzystanie z reguł kolizyjnych.
Metody oceny: Zaliczenie na ocenę
PRACA INDYWIDUALNA: Rozwiązywanie zadań, czytanie podręczników dla poszerzenia wiadomości z wykładu.
Forma i warunki zaliczenia przedmiotu:
Uzyskanie zaliczenia: sprawdzian pisemny na ocenę.
E-Learning
W cyklu 2024/25_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
AD1_W02 -Student zna i rozumie podstawową terminologię z zakresu logiki prawniczej i posiada wiedzę z zakresu logiki
AD1_W05- Student zna i rozumie podstawowe metody i narzędzia, logiki prawniczej
AD1_W06 - Student rozumie znaczenie definicji w tworzeniu prawa, zna i rozumie pojęcie niezgodności norm i reguły kolizyjne.
Kryteria oceniania
Sposobem weryfikacji efektów kształcenia jest ocenianie ciągłe i kolokwium zaliczeniowe (pisemne albo ustne).
Kryteria oceniania:
AD1_W02:
na ocenę 2: Student nie zna podstawowych pojęć z zakresu logiki prawniczej i nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu logiki.
na ocenę 3, 3,5: Student zna i rozumie podstawowych pojęcia z zakresu logiki prawniczej i przy pomocy prowadzącego potrafi odtworzyć te definicje, a samodzielnie popełnia dozwoloną ilość błędów. Ma podstawową wiedzę z zakresu logiki prawniczej
na ocenę 4, 4,5: Student zna istotę definicji podstawowych pojęć z zakresu logiki prawniczej, rozumie różnice wynikające z definicji pojęć bliskoznacznych, czy potocznie błędnie utożsamianych i samodzielnie prawie nie popełnia błędów definiując te pojęcia. Wiedza studenta z zakresu logiki przekracza wiedzę podstawową.
na ocenę 5: Student zna istotę definicji podstawowych pojęć z zakresu logiki prawniczej, nie popełnia błędów definiując te pojęcia, rozumie różnice wynikające z definicji pojęć bliskoznacznych, czy potocznie błędnie utożsamianych. Wiedza studenta z zakresu logiki przekracza wiedzę podstawową.
AD1_W05:
na ocenę 2: Student nie zna podstawowych metod i narzędzi logicznych. na ocenę 3, 3,5: Student w zadowalającym stopniu zna większość podstawowych metod i narzędzi logicznych.
na ocenę 4, 4,5: Student zna na poziomie dobrym większość podstawowych metod i narzędzi logicznych lub na poziomie zadowalającym zna wszystkie podstawowe metody i narzędzia logiczne. Rozumie granice zastosowań większości tych metod i narzędzi.
na ocenę 5: Student zna poziomie co najmniej dobrym zna wszystkie podstawowe metody i narzędzia logiczne oraz bardzo dobrze rozumie granice ich zastosowań.
AD1_W06
na ocenę 2: Studentnie zna rodzajów definicji i nie rozumie jakie jest znaczenie definicji w tworzeniu prawa.Nie zna pojęcia niezgodności norm i i nie rozumie reguł kolizyjnych.
na ocenę 3, 3,5: Student rozumie znaczenie definicji w tworzeniu prawa i zna niektóre podstawowe rodzaje definicji; zna pojęcie niezgodności norm, ale nie zna lub nie rozumie reguł kolizyjnych.
na ocenę 4, 4,5: Student rozumie znaczenie definicji w tworzeniu prawa i zna większość podstawowych rodzajów definicji; zna pojęcie niezgodności norm i zna większość reguł kolizyjnych.
na ocenę 5: Student rozumie znaczenie definicji w tworzeniu prawa i zna wszystkie podstawowe rodzaje definicji; zna pojęcie niezgodności norm i zna wszystkie podstawowe reguły kolizyjne.
Literatura
Literatura podstawowa
1.S. Lewandowski, H. Machińska, A. Malinowski, J. Petzel, Logika dla prawników, Warszawa 2007;
2.2. A.Malinowski, M.Pełka, R.Brzeski, Przewodnik do ćwiczeń z logiki dla
prawników, Warszawa 2007;
Literatura uzupełniająca
1. Z. Ziembiński, Logika praktyczna, Warszawa 2008.
2. P.Łukowski, Logika praktyczna z elementami wiedzy o manipulacji, Warszawa 2012;
3. M. Omyła, Zarys logiki, Warszawa 1995;
4. B. Stanosz, Ćwiczenia z logiki, Warszawa 2005;
5. M. Tokarz, Argumentacja, perswazja, manipulacja., Gdańsk 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: