Historia administracji od połowy wieku XVIII WP-ADZ-1-HA2-cw
Treści merytoryczne:1. Historia administracji – zagadnienia teoretyczne i metodologiczne. Geneza nauk administracyjnych. Definicje pojęcia „administracja”. Zasady nowożytnej administracji. Ustrój XVIII-wiecznej Rzeczypospolitej na tle ustroju państw ościennych (państwa oświeconego absolutyzmu). Postulaty reform ustrojowych – publicystyka polityczna.
2. Kształtowanie się nowoczesnej administracji w czasach stanisławowskich. Reformy sejmu konwokacyjnego 1764 roku. Sejm rozbiorowy 1773-1775. Ustawodawstwo Sejmu Czteroletniego, ze szczególnym uwzględnieniem Ustawy Rządowej z dnia 3 maja 1791 roku. Obalenie dzieła Sejmu Wielkiego – sejm w Grodnie i powrót do dawnych form ustrojowych. Władze powstańcze (1794).
3. Administracja na ziemiach polskich doby porozbiorowej (1795-1918). Ustawa konstytucyjna Księstwa Warszawskiego (1807). Wolne Miasto Gdańsk. Ustawa konstytucyjna Królestwa Polskiego (1815). Zmiany w ustawie konstytucyjnej Królestwa podczas powstania listopadowego. Władze powstańcze. Statut organiczny i nowa organizacja Królestwa (1832). Władze powstania styczniowego. Administracja Wolnego Miasta Krakowa (1815-1846). Autonomia Galicji (od 1861r.). Statut Krajowy. Administracja rządowa i samorządowa w Galicji. Samorząd szkolny. Administracja Wielkiego Księstwa Poznańskiego (od 1815 r.).
4. Odradzanie się państwa polskiego podczas I Wojny Światowej. Proklamacja dwóch cesarzy.
Tymczasowa Rada Stanu. Rada Regencyjna. Rada Stanu. Ośrodki władzy na ziemiach polskich na jesieni 1918 roku.
5. Administracja w II Rzeczypospolitej (1918-1939). Okres prowizorium ustrojowego (1918-1922). Mała Konstytucja. Konstytucja marcowa. Nowela sierpniowa. Konstytucja kwietniowa.
6. Wybuch II Wojny Światowej. Ziemie polskie pod okupacją niemiecką i sowiecką. Proces odtwarzania władz polskich na emigracji.
7. Organizacja administracji w Polsce Ludowej. Administracja na ziemiach polskich w okresie przejmowania władzy przez komunistów (1944-1947). Ustrój konstytucyjny w latach 1947-1952. Mała Konstytucja z 1947 roku. Konstytucja Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej (1952). Administracja terytorialna. Przywrócenie samorządu terytorialnego na szczeblu gminy
E-Learning
W cyklu 2024/25_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
AD1_U02 - Student potrafi zastosować wiedzę z historii administracji do analizy zjawisk społecznych
AD1_U04 - Student potrafi zastosować metodę historyczną do analizy zjawisk społecznych
AD1_U05 - Student potrafi zastosować wiedzę historyczną do rozwiązania konkretnego problemu z zakresu administracji
AD1_U06 - Student potrafi analizować zjawiska społeczne przez pryzmat historii administracji
AD1_K01 - Student jest przygotowany do dalszego pogłębiania wiedzy z zakresu administracji
AD1_K02 - Student jest przygotowany do pracy w grupie i wykonywania w niej zadań z zakresu administracji
AD1_K03 - Student jest przygotowany do ustalania celów służących do realizacji określonych zadań w dziedzinie administracji
OPIS ECTS:
Udział w ćwiczeniach: 16 h
Przygotowanie do zajęć: 40 h
Liczba ECTS: 2
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania
AD1_U02
Metoda oceny: referat, test, praca pisemna
Ocena ndst: Student zupełnie nie potrafi zastosować wiedzy z historii administracji do analizy zjawisk społecznych
Ocena dst: Student w podstawowym stopniu potrafi zastosować wiedzę z historii administracji do analizy zjawisk społecznych
Ocena db: Student w dobrym stopniu potrafi zastosować wiedzę z historii administracji do analizy zjawisk społecznych
Ocena bdb: Student biegle potrafi zastosować wiedzę z historii administracji do analizy zjawisk społecznych
AD1_U04 - Student potrafi zastosować metodę historyczną do analizy zjawisk społecznych
Metoda oceny: referat, praca pisemna
Ocena ndst: Student zupełnie nie potrafi zastosować metody historycznej do analizy zjawisk społecznych
Ocena dst: Student w podstawowym stopniu potrafi zastosować metodę historyczną do analizy zjawisk społecznych
Ocena db: Student w dobrym stopniu potrafi zastosować metodę historyczną do analizy zjawisk społecznych
Ocena bdb: Student biegle potrafi zastosować metodę historyczną do analizy zjawisk społecznych
AD1_U05 - Student potrafi zastosować wiedzę historyczną do rozwiązania konkretnego problemu z zakresu administracji
Metoda oceny: referat, praca pisemna
Ocena ndst: Student zupełnie nie potrafi zastosować wiedzy historycznej do rozwiązania konkretnego problemu z zakresu administracji
Ocena dst: Student w stopniu bazowym potrafi zastosować wiedzę historyczną do rozwiązania konkretnego problemu z zakresu administracji
Ocena db: Student w dobrym stopniu potrafi zastosować wiedzę historyczną do rozwiązania konkretnego problemu z zakresu administracji
Ocena bdb: Student biegle potrafi zastosować wiedzę historyczną do rozwiązania konkretnego problemu z zakresu administracji
AD1_U06 - Student potrafi analizować zjawiska społeczne przez pryzmat historii administracji
Metoda oceny: referat, praca pisemna
Ocena ndst: Student zupełnie nie potrafi analizować zjawisk społecznych przez pryzmat historii administracji
Ocena dst: Student w stopniu podstawowym potrafi analizować zjawiska społeczne przez pryzmat historii administracji
Ocena db: Student w stopniu dobrym potrafi analizować zjawiska społeczne przez pryzmat historii administracji
Ocena bdb: Student w stopniu biegłym potrafi analizować zjawiska społeczne przez pryzmat historii administracji
AD1_K01 - Student jest przygotowany do dalszego pogłębiania wiedzy z zakresu administracji
Metoda oceny: dyskusja, ocenianie ciągłe
Ocena ndst: Student zupełnie nie jest przygotowany do dalszego pogłębiania wiedzy z zakresu administracji
Ocena dst: Student jest w dostatecznym stopniu przygotowany do dalszego pogłębiania wiedzy z zakresu administracji
Ocena db: Student jest w dobrym stopniu przygotowany do dalszego pogłębiania wiedzy z zakresu administracji
Ocena bdb: Student jest w wysokim stopniu przygotowany do dalszego pogłębiania wiedzy z zakresu administracji
AD1_K02 - Student jest przygotowany do pracy w grupie i wykonywania w niej zadań z zakresu administracji
Metoda oceny: dyskusja, ocenianie ciągłe
Ocena ndst: Student zupełnie nie jest przygotowany do pracy w grupie i wykonywania w niej zadań z zakresu administracji
Ocena dst: Student jest w stopniu podstawowym przygotowany do pracy w grupie i wykonywania w niej zadań z zakresu administracji
Ocena db: Student jest w stopniu dobrym przygotowany do pracy w grupie i wykonywania w niej zadań z zakresu administracji
Ocena bdb: Student jest w wysokim stopniu przygotowany do pracy w grupie i wykonywania w niej zadań z zakresu administracji
AD1_K03 - Student jest przygotowany do ustalania celów służących do realizacji określonych zadań w dziedzinie administracji
Metoda oceny: dyskusja, ocenianie ciągłe
Ocena ndst: Student zupełnie nie jest przygotowany do ustalania celów służących do realizacji określonych zadań w dziedzinie administracji
Ocena dst: Student jest w stopniu podstawowym przygotowany do ustalania celów służących do realizacji określonych zadań w dziedzinie administracji
Ocena db: Student jest w stopniu dobrym przygotowany do ustalania celów służących do realizacji określonych zadań w dziedzinie administracji
Ocena bdb: Student jest w wysokim stopniu przygotowany do ustalania celów służących do realizacji określonych zadań w dziedzinie administracji
Metody dydaktyczne w obszarze umiejętności: dyskusja, prezentacja, studium przypadku. Metody dydaktyczne w zakresie kompetencji: dyskusja, ocenianie ciągłe.
Sposób weryfikacji metod dydaktycznych: sprawdzian pisemny (opisowy).
Literatura
Podręcznik przewodni:
W. Witkowski, Historia administracji w Polsce 1764-1989, Warszawa 2007.
Literatura uzupełniająca:
W.Ćwik, W. Mróz, A. Witkowski, Administracja w systemie ustrojowym Polski do 1939 r., wyd. II, Przemyśl 1998.
D. Janicka, Ustrój administracji nowożytnej w Europie. Zarys wykładu, Toruń 2002.
M. Kallas, I. Lipowicz, Z. Niewiadomski, G. Szpor, Prawo administracyjne: część ustrojowa, Warszawa 2002 (odpowiednie rozdziały).
Konstytucje Polski, t. 1-2, red. M. Kallas, Warszawa 1990.
A. Ajnenkiel, Konstytucje Polski w rozwoju dziejowym 1791-1997, Warszawa 2001
T. Maciejewski, Historia administracji, Warszawa 2002.
J. Malec, Polska myśl administracyjna XVIII wieku, Kraków 1986.
J. Malec, D. Malec, Historia administracji nowożytnej, Kraków 1998.
J. Malec, D. Malec, Historia administracji i myśli administracyjnej, Kraków 2000.
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Brak |
W cyklu 2022/23_Z:
Brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: