Zasady ustroju politycznego państwa WP-AD-ZUPa
Wykład 1. Zajęcia wprowadzające
Szczegółowe omówienie tematyki zajęć oraz sposobu zaliczenia przedmiotu.
I. CZŁOWIEK
Wykład 2. Zagadnienia wstępne, zasada przyrodzonej godności człowieka,
1. zagadnienia wstępne- wyjaśnienie podstawowych pojęć, klasyfikacja zasad ustrojowych.
2. zasada przyrodzonej godności człowieka- wyjaśnienie pojęcia, godność człowieka w prawie międzynarodowym, według Konstytucji RP z 2 maja 1997, w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego
Wykład 3. zasada równości wobec prawa, zasada ochrony wolności i praw człowieka.
1. zasada równości wobec prawa- wyjaśnienie pojęcia, dwie strony równości: pozytywna i negatywna, równość jako prawo podmiotowe.
2. zasada ochrony wolności i praw człowieka- wyjaśnienie pojęć, klasyfikacja praw i wolności, ewolucja praw człowieka, konstytucyjne klauzule ograniczające, środki ochrony wolności i praw ( prawo do sądu, do wynagrodzenia szkody, skarga konstytucyjna, Rzecznik Praw Obywatelskich), obowiązki jednostki.
Wykład 4. prawo człowieka do życia
1. prawo człowieka do życia- gwarancje prawne, nasciturus, aborcja, kara śmierci, eutanazja.
II. PAŃSTWO
Wykład 5. Zasada republikańskiej formy państwa.
1. zasada republikańskiej formy państwa- Rzeczpospolita dobrem wspólnym, ustrój demokratyczny Rzeczypospolitej, Idea prawa i odpowiedzialności w republice, obywatelstwo polskie (status cudzoziemców), symbole Rzeczypospolitej i język polski.
Wykład 6. Zasada państwa prawa
1. zasada państwa prawa- geneza państwa prawnego, koncepcja Rechtsstaat i jej recepcja do polskiego prawa konstytucyjnego, materialne i formalne rozumienie państwa prawa, pojęcie demokratycznego państwa prawnego, pryncypia państwa prawa.
Wykład 7. Zasada suwerenności narodu.
1. zasada suwerenności narodu- modele realizacji suwerenności, Demokracja bezpośrednia i pośrednia, partie polityczne, instytucje demokracji bezpośredniej w Polsce.
Wykład 8. Zasada podziału władzy i równowagi władz
1. Zasada podziału władzy i równowagi władz- istota podziału władzy, rys historyczny, dualizm władzy wykonawczej, Incompatibilitas, Polski system rządów.
Wykład 9. zasada dwuizbowości parlamentu
1. zasada dwuizbowości parlamentu- restytucja Senatu w 1989 roku, dwuizbowość w Konstytucji z 1997 roku, Zgromadzenie Narodowe.
Wykład 10. Zasada niezawisłości sędziowskiej i niezależności sądów
1. Zasada niezawisłości sędziowskiej i niezależności sądów- Niezawisłość sędziowska, Niezależność sądów, wymiar sprawiedliwości, Struktura organizacyjna władzy sądowniczej, Krajowa Rada Sądownictwa
Wykład 11. Zasada społecznej gospodarki rynkowej
1. Zasada społecznej gospodarki rynkowej- Idee społeczno-gospodarcze przed II wojną światową, Społeczna gospodarka rynkowa w ujęciu ordoliberalnym, Recepcja koncepcji społecznej gospodarki rynkowej do polskiego prawa konstytucyjnego.
Wykład 12. Zasada autonomii, niezależności i współpracy między państwem, kościołami i związkami wyznaniowymi
1. Zasada autonomii, niezależności i współpracy między państwem, kościołami i związkami wyznaniowymi- współczesne systemy relacji państwo- kościół, państwa wyznaniowe, państwa świeckie, Kwestie wyznaniowe w Konstytucji RP.
III. PRAWO
Wykład 13. Zasada hierarchicznego systemu źródeł prawa i zasada nadrzędności konstytucji.
1. zasada hierarchicznego systemu źródeł prawa- istota zasady hierarchiczności, akty prawa powszechnie obowiązującego, akty prawa wewnętrznie obowiązującego, ogłaszanie aktów prawnych.
2. zasada nadrzędności konstytucji- gwarancje nadrzędności, stosowanie Konstytucji przez sądy.
Wykład 14. Zasada przestrzegania prawa międzynarodowego
1. Zasada przestrzegania prawa międzynarodowego- źródła prawa międzynarodowego, umowa międzynarodowa, zwyczaj międzynarodowy, stosunek prawa międzynarodowego do prawa wewnętrznego państw, przestrzeganie prawa międzynarodowego jako zasada konstytucyjna, autonomia prawa unijnego względem prawa krajowego
Wykład 15. Egzamin
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2021/22_Z: |
Efekty kształcenia
absolwent zna i rozumie:
AD2_W02 terminologię z zakresu zagadnień będących przedmiotem studiów; wymienia procedury dla działań podejmowanych w obszarze prawa i nauki administracji; posiada pogłębioną wiedzę z zakresu przedmiotów obowiązkowych oraz wybranych przedmiotów fakultatywnych znajdujących się w programie studiów
AD2_W03 relacje między strukturami i instytucjami społecznymi na płaszczyźnie krajowej i międzynarodowej w kontekście administracji oraz prawidłowości nimi rządzące
AD2_W04 status jednostki i jego aktywności w sferze prawa/administracji/przedmiotów pomocniczych znajdujących się w programie studiów w kontekście krajowym i międzynarodowym
AD2_W05 metody, procedury i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych właściwe dla prawa/administracji/przedmiotów pomocniczych znajdujących się w programie studiów
AD2_W06 normy, reguły prawne/administracyjne/gospodarcze/etyczne/ moralne organizujące struktury i instytucje społeczne i rządzące nimi prawidłowości oraz ich źródła, charakter, genezę i funkcjonowanie
AD2_W07 wpływ norm prawnych/administracyjnych na procesy zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów
AD2_W08 poglądy doktryny na temat struktur i instytucji prawnych/administracyjnych/gospodarczych oraz ich historyczną ewolucję
Opis ECTS:
Udział w wykładzie: 30 godzin
Przygotowanie do egzaminu: 45 godzin
Suma godzin:
Liczba ECTS: 75h/25 =około 3 ECTS
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
AD2_W02 terminologię z zakresu zagadnień będących przedmiotem studiów; wymienia procedury dla działań podejmowanych w obszarze prawa i nauki administracji; posiada pogłębioną wiedzę z zakresu przedmiotów obowiązkowych oraz wybranych przedmiotów fakultatywnych znajdujących się w programie studiów-metoda oceniania w postaci egzaminu pisemnego
AD2_W03 relacje między strukturami i instytucjami społecznymi na płaszczyźnie krajowej i międzynarodowej w kontekście administracji oraz prawidłowości nimi rządzące -metoda oceniania w postaci egzaminu pisemnego
AD2_W04 status jednostki i jego aktywności w sferze prawa/administracji/przedmiotów pomocniczych znajdujących się w programie studiów w kontekście krajowym i międzynarodowym-metoda oceniania w postaci egzaminu pisemnego
AD2_W05 metody, procedury i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych właściwe dla prawa/administracji/przedmiotów pomocniczych znajdujących się w programie studiów-metoda oceniania w postaci egzaminu pisemnego
AD2_W06 normy, reguły prawne/administracyjne/gospodarcze/etyczne/ moralne organizujące struktury i instytucje społeczne i rządzące nimi prawidłowości oraz ich źródła, charakter, genezę i funkcjonowanie-metoda oceniania w postaci egzaminu pisemnego
AD2_W07 wpływ norm prawnych/administracyjnych na procesy zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów -metoda oceniania w postaci egzaminu pisemnego
AD2_W08 poglądy doktryny na temat struktur i instytucji prawnych/administracyjnych/gospodarczych oraz ich historyczną ewolucję-metoda oceniania w postaci egzaminu pisemnego
Kryteria oceniania:
AD2_W02
terminologię z zakresu zagadnień będących przedmiotem studiów; wymienia procedury dla działań podejmowanych w obszarze prawa i nauki administracji; posiada pogłębioną wiedzę z zakresu przedmiotów obowiązkowych oraz wybranych przedmiotów fakultatywnych znajdujących się w programie studiów.
Ocena niedostateczna (2)
Student nie zna i nie rozumie terminologię z zakresu zagadnień będących przedmiotem studiów; wymienia procedury dla działań podejmowanych w obszarze prawa i nauki administracji; posiada pogłębioną wiedzę z zakresu przedmiotów obowiązkowych oraz wybranych przedmiotów fakultatywnych znajdujących się w programie studiów
ocena dostateczna (3)
Student w podstawowym zakresie zna i rozumieterminologię z zakresu zagadnień będących przedmiotem studiów; wymienia procedury dla działań podejmowanych w obszarze prawa i nauki administracji; posiada pogłębioną wiedzę z zakresu przedmiotów obowiązkowych oraz wybranych przedmiotów fakultatywnych znajdujących się w programie studiów
ocena dobra (4)
Student dobrze zna i rozumie terminologię z zakresu zagadnień będących przedmiotem studiów; wymienia procedury dla działań podejmowanych w obszarze prawa i nauki administracji; posiada pogłębioną wiedzę z zakresu przedmiotów obowiązkowych oraz wybranych przedmiotów fakultatywnych znajdujących się w programie studiów
ocena bardzo dobra (5)
Student bardzo dobrze zna i rozumie terminologię z zakresu zagadnień będących przedmiotem studiów; wymienia procedury dla działań podejmowanych w obszarze prawa i nauki administracji; posiada pogłębioną wiedzę z zakresu przedmiotów obowiązkowych oraz wybranych przedmiotów fakultatywnych znajdujących się w programie studiów
AD2_W03
Ocena niedostateczna (2)
Student nie zna i nie rozumie relacje między strukturami i instytucjami społecznymi na płaszczyźnie krajowej i międzynarodowej w kontekście administracji oraz prawidłowości nimi rządzące
ocena dostateczna (3)
Student w podstawowym zakresie zna i rozumie relacje między strukturami i instytucjami społecznymi na płaszczyźnie krajowej i międzynarodowej w kontekście administracji oraz prawidłowości nimi rządzące
ocena dobra (4)
Student dobrze zna i rozumie relacje między strukturami i instytucjami społecznymi na płaszczyźnie krajowej i międzynarodowej w kontekście administracji oraz prawidłowości nimi rządzące
ocena bardzo dobra (5)
Student bardzo dobrze zna i rozumie relacje między strukturami i instytucjami społecznymi na płaszczyźnie krajowej i międzynarodowej w kontekście administracji oraz prawidłowości nimi rządzące
AD2_W04
Ocena niedostateczna (2)
Student nie zna i nie rozumie status jednostki i jego aktywności w sferze prawa/administracji/przedmiotów pomocniczych znajdujących się w programie studiów w kontekście krajowym i międzynarodowym
ocena dostateczna (3)
Student w podstawowym zakresie zna i rozumie status jednostki i jego aktywności w sferze prawa/administracji/przedmiotów pomocniczych znajdujących się w programie studiów w kontekście krajowym i międzynarodowym
ocena dobra (4)
Student dobrze zna i rozumie status jednostki i jego aktywności w sferze prawa/administracji/przedmiotów pomocniczych znajdujących się w programie studiów w kontekście krajowym i międzynarodowym
ocena bardzo dobra (5)
Student bardzo dobrze zna i rozumie status jednostki i jego aktywności w sferze prawa/administracji/przedmiotów pomocniczych znajdujących się w programie studiów w kontekście krajowym i międzynarodowym
AD2_W05
Ocena niedostateczna (2)
Student nie zna i nie rozumie metody, procedury i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych właściwe dla prawa/administracji/przedmiotów pomocniczych znajdujących się w programie studiów
ocena dostateczna (3)
Student w podstawowym zakresie zna i rozumie metody, procedury i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych właściwe dla prawa/administracji/przedmiotów pomocniczych znajdujących się w programie studiów
ocena dobra (4)
Student dobrze zna i rozumie metody, procedury i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych właściwe dla prawa/administracji/przedmiotów pomocniczych znajdujących się w programie studiów
ocena bardzo dobra (5)
Student bardzo dobrze zna i rozumie metody, procedury i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych właściwe dla prawa/administracji/przedmiotów pomocniczych znajdujących się w programie studiów
AD2_W06
Ocena niedostateczna (2)
Student nie zna i nie rozumie normy, reguły prawne/administracyjne/gospodarcze/etyczne/ moralne organizujące struktury i instytucje społeczne i rządzące nimi prawidłowości oraz ich źródła, charakter, genezę i funkcjonowanie
ocena dostateczna (3)
Student w podstawowym zakresie zna i rozumie normy, reguły prawne/administracyjne/gospodarcze/etyczne/ moralne organizujące struktury i instytucje społeczne i rządzące nimi prawidłowości oraz ich źródła, charakter, genezę i funkcjonowanie
ocena dobra (4)
Student dobrze zna i rozumie normy, reguły prawne/administracyjne/gospodarcze/etyczne/ moralne organizujące struktury i instytucje społeczne i rządzące nimi prawidłowości oraz ich źródła, charakter, genezę i funkcjonowanie
ocena bardzo dobra (5)
Student bardzo dobrze zna i rozumie normy, reguły prawne/administracyjne/gospodarcze/etyczne/ moralne organizujące struktury i instytucje społeczne i rządzące nimi prawidłowości oraz ich źródła, charakter, genezę i funkcjonowanie
AD2_W07
Ocena niedostateczna (2)
Student nie zna i nie rozumie wpływ norm prawnych/administracyjnych na procesy zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów
ocena dostateczna (3)
Student w podstawowym zakresie zna i rozumie wpływ norm prawnych/administracyjnych na procesy zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów
ocena dobra (4)
Student dobrze zna i rozumie wpływ norm prawnych/administracyjnych na procesy zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów
ocena bardzo dobra (5)
Student bardzo dobrze zna i rozumie wpływ norm prawnych/administracyjnych na procesy zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów
AD2_W08
Ocena niedostateczna (2)
Student nie zna i nie rozumie poglądy doktryny na temat struktur i instytucji prawnych/administracyjnych/gospodarczych oraz ich historyczną ewolucję
ocena dostateczna (3)
Student w podstawowym zakresie zna i rozumie poglądy doktryny na temat struktur i instytucji prawnych/administracyjnych/gospodarczych oraz ich historyczną ewolucję
ocena dobra (4)
Student dobrze zna i rozumie poglądy doktryny na temat struktur i instytucji prawnych/administracyjnych/gospodarczych oraz ich historyczną ewolucję
ocena bardzo dobra (5)
Student bardzo dobrze zna i rozumie poglądy doktryny na temat struktur i instytucji prawnych/administracyjnych/gospodarczych oraz ich historyczną ewolucję
Literatura
Literatura podstawowa:
D. Dudek, Zasady ustroju III Rzeczypospolitej, Warszawa 2009.
K. Complak, Normy pierwszego rozdziału Konstytucji RP, Wrocław 2007.
L. Garlicki- Polskie prawo konstytucyjne, zarys wykładu, wydanie 6, Warszawa 2019
Literatura uzupełniająca:
B. Szmulik, Ustrój polityczny [w:] Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej, Komentarz Encyklopedyczny, red. W. Skrzydło, S.
Grabowska, R. Grabowski, Warszawa 2009.
Konstytucyjny system organów państwowych, red. nauk. Bogumił Szmulik, Mariusz Paździor, Warszawa 2014
K. Wojtyczek, Granice ingerencji ustawodawczej w sferę praw człowieka w Konstytucji RP, Kraków 1999.
W cyklu 2021/22_Z:
Literatura podstawowa: |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: