Prawo oświatowe WP-AD-PO
Celem tego wykładu jest przedstawienie oświaty jako zadania publicznego, a prawa oświatowego jako części prawa administracyjnego. Przedmiot składa się z ośmiu wykładów. W ramach pierwszego wykładu student uzyska widzę na temat miejsca oświaty jako części administracji świadczącej, w tym pozna pojęcie oświaty i systemu oświaty. Przedstawione zostaną rownież przepisy regulujące zadania z zakresu oświaty w polskim porządku prawnym. W ramach kolejnego wykładu omawiane zostaną jednostki systemu oświaty i dokonana zostanie ich charakterystyka.Następnie przedstawiona będzie również szkoła jako zakład administracyjny, wraz z ukazaniem władztwa zakładowego i merytorycznego. Trzeci wykład trzeci będzie dotyczyć obowiązku szkolnego i sposobów jego egzekwowania. Wykład będzie prowadzony w formie nauczania zdalnego z wykorzystaniem synchronicznego i asynchronicznego nauczania. W ramach nauczania synchronicznego prowadzony będzie wykład na platformie Teems, wykład dialogowany z udziałem studentów. W razie potrzeby zajęcia będą uzupełnione nauczaniem asynchronicznym poprzez udostępnianie nagań lub materiałów. czwarty i piąty będzie dotyczyć prowadzenia szkół jako zadania publicznego. W jego ramach przedstawiony zostanie podział na szkoły publiczne i niepubliczne. Omówione zostaną zasady powierzenia wykonania zadania publicznego podmiotom niepublicznym. Ukazane zostanie rownież prowadzenie szkoły jako przykład prywatyzacji zadań publicznych. Wykład szósty dotyczy zaś organów wewnętrznych szkoły.Wykład siódmy będzie przedstawiał nadzór nad szkołami. W ramach niego beda omówione rodzaje nadzoru, środki nadzoru i organy go sprawujące.
Ostatnie zajęcia mają charakter warsztatowy. Mają one na celu doskonalenie posiadanych już przez studentów umiejętności i przygotowanie do egzaminu. W ramach tych zajęć dyskutowane będą te pytania egzaminacyjne, które dotyczą wymaganych od studenta umiejętności.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
AD2_W02 Student zna terminologię z zakresu prawa oświatowego; zna procedury dotyczące tworzenia, likwidacji szkół; zna procedury dotyczące nadzoru nad szkołami; umie stosować wiedzę z zakresu prawa administracyjnego części ogólnej do zrozumienia i analizy prawa oświatowego
AD2_W03 rozumie relacje miedzy szkołami a organem prowadzącym i podmiotami sprawującymi nadzór pedagogiczny
relacje między strukturami i instytucjami społecznymi na płaszczyźnie krajowej i międzynarodowej w kontekście administracji oraz prawidłowości nimi rządzące
AD2_W05 Student zna metody, procedury i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych właściwe dla prawa oświatowego
AD2_W06 student zna podstawowe normy prawne dotyczące funkcjonowania systemu oświaty,
AD2_W07 student rozumie wpływ norm prawnych/administracyjnych na procesy zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów w zakresie prawa oświatowego.
Punkty ECTS: 2 (50 h)
Opis ECTS:
Udział w wykładzie: 16 h
Samodzielna analiza aktów prawnych i zalecanej literatury: 20 h
Przygotowanie do egzaminu: 14 h
Kryteria oceniania
Student jest oceniany w zakresie stopnia realizacji efektów kształcenia.
Zasady oceniania:
AD2_W02 Student zna terminologię z zakresu prawa oświatowego; zna procedury dotyczące tworzenia, likwidacji szkół; zna procedury dotyczące nadzoru nad szkołami; umie stosować wiedzę z zakresu prawa administracyjnego części ogólnej do zrozumienia i analizy prawa oświatowego
Na ocenę 2: nie zna terminologię z zakresu prawa oświatowego; zna procedury dotyczące tworzenia, likwidacji szkół; zna procedury dotyczące nadzoru nad szkołami; umie stosować wiedzę z zakresu prawa administracyjnego części ogólnej do zrozumienia i analizy prawa oświatowego
Na ocenę 3, 3,5: student zna i rozumie terminologię z zakresu prawa oświatowego; zna procedury dotyczące tworzenia, likwidacji szkół; zna procedury dotyczące nadzoru nad szkołami; umie stosować wiedzę z zakresu prawa administracyjnego części ogólnej do zrozumienia i analizy prawa oświatowego na poziomie podstawowym.
Na ocenę 4, 4,5: student zna i rozumie terminologię z zakresu prawa oświatowego; zna procedury dotyczące tworzenia, likwidacji szkół; zna procedury dotyczące nadzoru nad szkołami; umie stosować wiedzę z zakresu prawa administracyjnego części ogólnej do zrozumienia i analizy prawa oświatowego na poziomie dobrym. Potrafi dobrze je zaprezentować omawiając konkretne zagadnienia z zakresu prawa oświatowego i wyciągać samodzielne wnioski.
Na ocenę 5: student zna i rozumie terminologię z zakresu prawa oświatowego; zna procedury dotyczące tworzenia, likwidacji szkół; zna procedury dotyczące nadzoru nad szkołami; umie stosować wiedzę z zakresu prawa administracyjnego części ogólnej do zrozumienia i analizy prawa oświatowego
na poziomie dobrym. Potrafi dobrze je zaprezentować omawiając konkretne zagadnienia z zakresu prawa oświatowego i wyciągać samodzielne wnioski.
AD2_W03 rozumie relacje między szkołami a organem prowadzącym i podmiotami sprawującymi nadzór pedagogiczny
Na ocenę 2: student nie rozumie relacji między szkołami a organem prowadzącym i podmiotami sprawującymi nadzór pedagogiczny.
Na ocenę 3, 3,5: student zna i rozumie relacje między szkołami a organem prowadzącym i podmiotami sprawującymi nadzór pedagogiczny na poziomie podstawowym.
Na ocenę 4, 4,5: student zna i rozumie relacje między szkołami a organem prowadzącym i podmiotami sprawującymi nadzór pedagogiczny na poziomie dobrym. Potrafi dobrze je zaprezentować omawiając konkretne zagadnienia i wyciągać samodzielne wnioski.
Na ocenę 5: student zna i rozumie relacje między szkołami a organem prowadzącym i podmiotami sprawującymi nadzór pedagogiczny na poziomie bardzo dobrym. Potrafi dobrze je zaprezentować omawiając konkretne zagadnienia i wyciągać samodzielne wnioski.
AD2_W05 Student zna metody, procedury i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych właściwe dla prawa oświatowego.
Na ocenę 2: nie zna metod, procedur i narzędzi, w tym technik pozyskiwania danych właściwych dla prawa oświatowego.
Na ocenę 3, 3,5: student zna metody, procedury i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych właściwe dla prawa oświatowego na poziomie podstawowym.
Na ocenę 4, 4,5: student zna metody, procedury i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych właściwe dla prawa oświatowego na poziomie dobrym.
Na ocenę 5: student zna metody, procedury i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych właściwe dla prawa oświatowego na poziomie bardzo dobrym.
Student jest oceniany w zakresie stopnia realizacji efektów kształcenia.
Zasady oceniania:
AD2_W06 student zna podstawowe normy prawne dotyczące funkcjonowania systemu oświaty,
Na ocenę 2: student nie zna i nie rozumie systemu oraz sposobów działania organów władzy publicznej w Polsce oraz nie umie określać ich kompetencji jak również wzajemnych relacji między nimi.
Na ocenę 3, 3,5: student zna podstawowe normy prawne dotyczące funkcjonowania systemu oświaty na poziomie podstawowym.
Na ocenę 4, 4,5: student zna podstawowe normy prawne dotyczące funkcjonowania systemu oświaty na poziomie dobrym.
Na ocenę 5: student zna podstawowe normy prawne dotyczące funkcjonowania systemu oświaty na poziomie bardzo dobrym.
AD2_W07 student rozumie wpływ norm prawnych/administracyjnych na procesy zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów zakresie prawa oświatowego
Na ocenę 2: student nie rozumie wpływu norm prawnych/administracyjnych na procesy zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów zakresie prawa oświatowego
Na ocenę 3, 3,5: student zna i rozumie wpływ norm prawnych/administracyjnych na procesy zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów zakresie prawa oświatowego na poziomie podstawowym.
Na ocenę 4, 4,5: student zna i rozumie wpływ norm prawnych/administracyjnych na procesy zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów zakresie prawa oświatowego na poziomie dobrym. Potrafi dobrze je zaprezentować omawiając konkretne zagadnienia i wyciągać samodzielne wnioski.
Na ocenę 5: student zna i rozumie wpływ norm prawnych/administracyjnych na procesy zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów zakresie prawa oświatowego na poziomie bardzo dobrym. Potrafi dobrze je zaprezentować omawiając konkretne zagadnienia i wyciągać samodzielne wnioski.
Lista pytań egzaminacyjnych zostanie przedstawiona studentom .
Literatura
Literatura podstawowa
1. D. Kurzyna-Chmiel, Oświata jako zadanie publiczne, Warszawa 2013,
2. R. Raszecka- Skałecka, Szkoła publiczna jako zdecentralizowany podmiot administracji publicznej. Studium administracyjnoprawne dostępne pod adresem https://www.bibliotekacyfrowa.pl/Content/94776/Szkola_publiczna_jako_zdecentralizowany_podmiot_administracji_publicznej.pdf
Literatura dodatkowa
1. M. Czuba-Wąsowska Szkoła publiczna w obowiązującym porządku prawnym. Studium administracyjnoprawne dostępne
https://wpia.uksw.edu.pl/sites/default/files/doktoraty/M.%20Czuba-W%C4%85sowska_doktorat%20final_2015.pdf
2. M. Pilich (red.), Komentarz do ustawy - Prawo oświatowe, [w:] Prawo oświatowe oraz przepisy wprowadzające. Komentarz (wybrane fragmenty- informacja podawana w ramach wykładu), dostępne LEX,
3. A. Balicki, M. Pyter, Prawo oświatowe. Komentarz, Warszawa 2017, (wybrane fragmenty- informacja podawana w ramach wykładu), dostępne Legalis
4. K.Gawroński, M. Kwiatkowski, Meritum Prawo oświatowe, Warszawa 2018.
Akty prawne:
1. Ustawa z dnia 14 grudnia prawo oświatowe, Dz. U.2020.910 t.j.
2. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, Dz. U.2020.1327 t.j.
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Znajomość podstawowych pojęć z zakresu prawa administracyjnego części ogólnej. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: