Nauka administracji WP-AD-NA1
Treści kształcenia:
Wprowadzenie: istota administracji publicznej i jej funkcje
Pojęcie nauki administracji
Nauka administracji i jej miejsce wśród nauk społecznych (status), w tym klasyczna triada nauk administracyjnych
Koncepcje i metody badawcze nauki administracji
Podstawy doktrynalne ustroju administracji publicznej
Pojęcia ogólne: podmioty administrujące, układ administracyjny, norma, funkcja i cel
Modelowanie w administracji
Model fenomenologiczny (administracja jako zjawisko)
Model normatywny (prawny, etyczny, inne systemy normatywne)
Model aksjologiczny
Model teleologiczny
Model prakseologiczny
Model polityczny
Model idealny
Teoria zmian w administracji
Administracja jako czynnik zmian społecznych
Narodowe modele administracji publicznej
Efekty kształcenia, umiejętności i kompetencje: rozpoznawania modeli administracji publicznej; rozumienia koncepcji administracji publicznej i jej funkcji; rozumienia systemu organizacji administracji publicznej; rozumienia roli administracji publicznej i jej instytucji w organizacji państwa i współczesnego społeczeństwa; stosowania terminologii administracji publicznej; wprowadzania terminologii administracji publicznej do pozostałych nauk administracyjnych; postrzeganie administracji publicznej także jako zjawiska społecznego, na które w szczególności składają się fakty; znajomość prawidłowości dotyczących organizacji i funkcjonowania administracji oraz dyrektyw użytecznych dla praktyki administracyjnej.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EK 1: Ma wiedzę na temat dyrektyw bezpośrednio użytecznych dla praktyki administracyjnej
EK 2: Ma wiedzę o nauce administracji i jej roli w systemie nauk
EK 3: Zna relacje pomiędzy strukturami i podmiotami w ramach administracji
EK 4:Zna podstawowe metody i narzędzia badania, opisywania i wartościowania organizacji i działania administracji publicznej
Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30 wykład
Konsultacje z prowadzącym zajęcia 30
Praca własna studenta# przygotowanie do zajęć i egzaminu 60
SUMA GODZIN 120
SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA PRZEDMIOTU 4
Kryteria oceniania
Metody oceniania: egzamin w formie pisemnej
Kryteria oceniania:
na ocenę 2:
EK1 Student nie ma wiedzy na temat dyrektyw bezpośrednio użytecznych dla praktyki administracyjnej
EK2 Student nie ma wiedzy na temat nauki administracji i jej roli w systemie nauk
EK3 Student nie zna relacji pomiędzy strukturami i podmiotami w ramach administracji
EK4 Student nie zna podstawowych metod i narzędzi badania, opisywania i wartościowania organizacji i działania administracji publicznej
na ocenę 3:
EK1 Student ma dostateczną wiedzę na temat dyrektyw bezpośrednio użytecznych dla praktyki administracyjnej
EK2 Student ma dostateczną wiedzę na temat nauki administracji i jej roli w systemie nauk
EK3 Student zna podstawowe relacje pomiędzy strukturami i podmiotami w ramach administracji
EK4 Student zna dostatecznie podstawowe metody i narzędzia badania, opisywania i wartościowania organizacji i działania administracji publicznej
na ocenę 4:
EK1 Student ma dobrą wiedzę na temat dyrektyw bezpośrednio użytecznych dla praktyki administracyjnej
EK2 Student ma odpowiednią wiedzę na temat nauki administracji i jej roli w systemie nauk
EK3 Student zna dobrze relacje pomiędzy strukturami i podmiotami w ramach administracji
EK4 Student zna dobrze podstawowe metody i narzędzia badania, opisywania i wartościowania organizacji i działania administracji publicznej
na ocenę 5:
EK1 Student ma bardzo dobrą wiedzę na temat dyrektyw bezpośrednio użytecznych dla praktyki administracyjnej
EK2 Student ma bardzo dobrą wiedzę na temat nauki administracji i jej roli w systemie nauk
EK3 Student zna bardzo dobrze relacje pomiędzy strukturami i podmiotami w ramach administracji
EK4 Student zna bardzo dobrze podstawowe metody i narzędzia badania, opisywania i wartościowania organizacji i działania administracji publicznej
Literatura
1. Z. Cieślak (red.), Nauka administracji, Warszawa 2017
2. Z. Cieślak, Zbiory zachowań w administracji państwowej. Zagadnienia podstawowe, Warszawa 1992
3. E. Knosala, Zarys nauki administracji, Zakamycze 2006
4. E. Knosala, L. Zacharko, A. Matan, Elementy nauki administracji, Kolonia Limited 2002
5. M. Kulesza, H. Izdebski, Administracja publiczna. Zagadnienia ogólne, Liber 2004
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: