Formy pieczy zastępczej WP-AD-MON-FPZ
Treści merytoryczne obejmują:
1. Pojęcie i rozwój omawianej instytucji
2. Podstawy prawne - Kodeks rodzinny i opiekuńczy, ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej
3. Zasady pieczy zastępczej w prawie polskim
4. Rodzinne i instytucjonalne formy pieczy zastępczej
5. Warunki umożliwiające zastosowanie omawianej instytucji,
6. Procedura stosowana przy orzekaniu pieczy zastępczej,
7. Standard międzynarodowy
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
W cyklu 2020/21_Z: fakultatywny ograniczonego wyboru | W cyklu 2019/20_Z: obowiązkowy |
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
AD_W02: student zna i rozumie systematykę aktów prawnych z zakresu prawa rodzinnego i pieczy zastępczej;
AD_W06: student zna i rozumie podstawowe pojęcia i poszczególne instytucje prawa rodzinnego i pieczy zastępczej.
Umiejętności:
AD_U02: student potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu prawa rodzinnego i pieczy zastępczej do opisu, analizy i rozwiazywania konkretnych przypadków
AD_U05: student potrafi projektować i tworzyć rożne prace pisemne w zakresie prawa rodzinnego i pieczy zastępczej, w tym interpretacji określonych zagadnień prawnych
AD_U09: student potrafi projektować i tworzyć wystąpienia ustne w zakresie prawa rodzinnego i pieczy zastępczej;
AD_U10: student posiada umiejętność pracy zespołowej i właściwej identyfikacji problemów objętych normami z zakresu pieczy zstępczej.
Kompetencje społeczne:
AD_K02: student jest gotów do prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania podstawowych problemów prawnych i społecznych związanych ze stosowaniem norm prawa rodzinnego i pieczy zastępczej.
Opis ECTS:
Udział w wykładzie: 30h
Lektura zadanej literatury: 30h
Przygotowanie do egzaminu: 40h
Suma godzin: 100h
Liczba ECTS: 100h/25=4 ECTS
Kryteria oceniania
Metodami weryfikacji efektów kształcenia są aktywność na zajęciach, zaliczenie w formie ustnej (synchroniczne MS Teams).
ocena dst - pozytywna odpowiedź na 3 (z 5 pytań zaliczeniowych) oraz udział w zajęciach (weryfikowane przez MS Teams Insight)
Aby uzyskać dst + należy zaliczyć egzamin i być aktywnym na zajęciach.
ocena db - pozytywna odpowiedź na 4 (z 5 pytań zaliczeniowych) oraz udział w zajęciach (weryfikowane przez MS Teams Insight).
ocena bdb - pozytywna odpowiedź na 5 (z 5 pytań zaliczeniowych) oraz udział w zajęciach (weryfikowane przez MS Teams Insight). Dodatkowo należy wykazać się aktywnością na zajęciach (odpowiedzi ustne na pytania, referat, prezentacja, itp.)
Literatura
M. Andrzejewski, Piecza zastępcza. w: System Prawa Prywatnego, t. XII, Prawo rodzinne i opiekuńcze pod red. T. Smyczyńskiego, Warszawa 2003;
T. Smyczyński (red.), Konwencja o prawach dziecka. Analiza i wykładnia, Poznań 1999, szczególnie s. 135-199.
M. Safjan (red.), Standardy prawne Rady Europy, t. I Prawo rodzinne, Instytut Wymiaru Sprawiedliwości, Warszawa 1994 r.
J. Hrynkiewicz, Odrzuceni. Analiza procesu umieszczania dzieci w placówkach opieki, Warszawa 2006;
A. Kwak (red.), Z opieki zastępczej w dorosłe życie. Założenia a rzeczywistość, Warszawa 2006.
M. Zahorska, M. Żytko, Małe dziecko w systemie opieki społecznej i edukacji, Warszawa 2004;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: