Prawo szkolnictwa wyższego WP-AD-2-PSW
Prawo szkolnictwa wyższego to ważna cześć prawa materialnego publicznego, przede wszystkim prawa administracyjnego, choć istotną rolę odgrywa oczywiście prawo konstytucyjne, a częściowo także elementy prawa cywilnego. Przedstawienie prawa szkolnictwa wyższego wymaga omówienia wartości chronionych przez to prawo i ich uzasadnienie, ewolucji regulacji prawnej i jej obecnego stanu.
|
W cyklu 2025/26_Z:
Prawo szkolnictwa wyższego to ważna cześć prawa materialnego publicznego, przede wszystkim prawa administracyjnego, choć istotną rolę odgrywa oczywiście prawo konstytucyjne, a częściowo także elementy prawa cywilnego. Przedstawienie prawa szkolnictwa wyższego wymaga omówienia wartości chronionych przez to prawo i ich uzasadnienie, ewolucji regulacji prawnej i jej obecnego stanu. Prawo szkolnictwa wyższego to ważna cześć prawa materialnego publicznego, przede wszystkim prawa administracyjnego. Administracja szkolnictwa wyższego i jej poznanie pozwala na powtórzenie ważnych instytucji prawa administracyjnego na wyższym poziomie niż w wykładzie kursowym. Podanie praw i obowiązków studentów i pracowników uczelni pozwala na ukazanie problematyki praw człowieka w konkretnym obszarze referencyjnym. Przedstawienie prawa szkolnictwa wyższego zawiera omówienie wartości chronionych przez to prawo i ich uzasadnienie, ewolucji regulacji prawnej i jej obecnego stanu. |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_Z: OPIS ECTS (2 pkt)
Udział w zajęciach : 15h
Samodzielne czytanie źródeł - literatury, orzecznictwa: 20h
Konsultacje: 5h
Przygotowanie do egzaminu: 20h
| W cyklu 2024/25_Z: OPIS ECTS (2 pkt)
Udział w zajęciach : 15h
Samodzielne czytanie źródeł - literatury, orzecznictwa: 20h
Konsultacje: 5h
Przygotowanie do egzaminu: 20h
| W cyklu 2025/26_Z: OPIS ECTS (2 pkt)
Udział w zajęciach : 15h
Samodzielne czytanie źródeł - literatury, orzecznictwa: 20h
Konsultacje: 5h
Przygotowanie do egzaminu: 20h
Suma: 60h
60h/2=30 h
1 pkt ECTS=30h
| W cyklu 2022/23_Z: OPIS ECTS (2 pkt)
Udział w zajęciach : 15h
Samodzielne czytanie źródeł - literatury, orzecznictwa: 20h
Konsultacje: 5h
Przygotowanie do egzaminu: 20h
|
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2025/26_Z: | W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2022/23_Z: |
Efekty kształcenia
EK1 dla AD2_W02: student zna i rozumie terminologię z zakresu prawa szkolnictwa wyższego; wymienia procedury dla działań podejmowanych w obszarze prawa i nauki administracji; posiada pogłębioną wiedzę z zakresu przedmiotów obowiązkowych oraz wybranych przedmiotów fakultatywnych znajdujących się w programie studiów
EK2 dla AD2_W03: student zna i rozumie relacje między strukturami i instytucjami społecznymi na płaszczyźnie krajowej i międzynarodowej w kontekście administracji oraz prawidłowości nimi rządzące - w zakresie prawa szkolnictwa wyższego
EK3 dla AD2_W05: student zna i rozumie metody, procedury i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych właściwe dla prawa szkolnictwa wyższego
EK4 AD2_W06: student zna i rozumie normy, reguły prawne organizujące struktury i instytucje społeczne i rządzące nimi prawidłowości oraz ich źródła, charakter, genezę i funkcjonowanie w zakresie prawa szkolnictwa wyższego
EK5AD2_W07: student zna i rozumie wpływ norm prawnych na procesy zmian struktury instytucji społecznych oraz ich elementów w zakresie prawa szkolnictwa wyższego
Kryteria oceniania
Dla EK1-EK5
Zajęcia kończą się egzaminem na ocenę w formie testu. Test składa się z 20 pytań.
Dla EK 1
5 (bardzo dobra) Student posiada bardzo dobrą wiedzę w zakresie terminologii prawa szkolnictwa wyższego, potrafi samodzielnie wymieniać procedury dla działań w obszarze prawa i nauki administracji oraz wykazuje pogłębioną znajomość przedmiotów obowiązkowych i wybranych fakultatywnych.
4,5 (dobra plus) Student posiada dobrze z plusem opanowaną wiedzę w zakresie terminologii prawa szkolnictwa wyższego, poprawnie wymienia procedury dla działań w obszarze prawa i nauki administracji oraz wykazuje rozszerzoną znajomość przedmiotów obowiązkowych i wybranych fakultatywnych.
4 (dobra) Student posiada dobrą wiedzę w zakresie terminologii prawa szkolnictwa wyższego, wymienia procedury dla działań w obszarze prawa i nauki administracji oraz zna przedmioty obowiązkowe i wybrane fakultatywne w wystarczającym stopniu.
3,5 (dostateczna plus) Student posiada dostateczną z plusem wiedzę w zakresie terminologii prawa szkolnictwa wyższego, wymienia podstawowe procedury dla działań w obszarze prawa i nauki administracji oraz zna wybrane przedmioty obowiązkowe i fakultatywne w ograniczonym zakresie.
3 (dostateczna) Student posiada dostateczną wiedzę w zakresie terminologii prawa szkolnictwa wyższego, zna najważniejsze procedury dla działań w obszarze prawa i nauki administracji oraz posiada podstawową wiedzę o przedmiotach obowiązkowych i fakultatywnych.
2 (niedostateczna) Student nie posiada wystarczającej wiedzy w zakresie terminologii prawa szkolnictwa wyższego, nie potrafi wymienić procedur ani nie zna istotnych przedmiotów obowiązkowych i fakultatywnych.
Dla EK2
Ocena Opis osiągnięcia efektu
5 (bardzo dobra) Student posiada bardzo dobrą wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w kraju i za granicą, potrafi wyjaśnić prawidłowości nimi rządzące w kontekście administracji w zakresie prawa szkolnictwa wyższego.
4,5 (dobra plus) Student posiada dobrze z plusem opanowaną wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi oraz ich prawidłowościach w administracji, ze szczególnym uwzględnieniem prawa szkolnictwa wyższego.
4 (dobra) Student posiada dobrą wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi i potrafi wskazać prawidłowości nimi rządzące w kontekście prawa szkolnictwa wyższego.
3,5 (dostateczna plus) Student posiada dostateczną z plusem wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi i częściowo rozumie prawidłowości nimi rządzące w zakresie prawa szkolnictwa wyższego.
3 (dostateczna) Student posiada dostateczną wiedzę o podstawowych relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi oraz zna najważniejsze prawidłowości nimi rządzące.
2 (niedostateczna) Student nie posiada wystarczającej wiedzy o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi ani o prawidłowościach nimi rządzących w zakresie prawa szkolnictwa wyższego.
Dla EK3
5 (bardzo dobra) Student posiada bardzo dobrą wiedzę na temat metod, procedur i narzędzi, w tym technik pozyskiwania danych właściwych dla prawa szkolnictwa wyższego.
4,5 (dobra plus) Student posiada dobrze z plusem opanowaną wiedzę na temat metod, procedur i narzędzi, w tym technik pozyskiwania danych w zakresie prawa szkolnictwa wyższego.
4 (dobra) Student posiada dobrą wiedzę o metodach, procedurach i narzędziach oraz zna podstawowe techniki pozyskiwania danych w prawie szkolnictwa wyższego.
3,5 (dostateczna plus) Student posiada dostateczną z plusem wiedzę o metodach, procedurach i narzędziach oraz częściowo rozumie techniki pozyskiwania danych.
3 (dostateczna) Student posiada dostateczną wiedzę o podstawowych metodach, procedurach i narzędziach oraz zna niektóre techniki pozyskiwania danych.
2 (niedostateczna) Student nie posiada wystarczającej wiedzy o metodach, procedurach i narzędziach ani o technikach pozyskiwania danych w prawie szkolnictwa wyższego.
Dla EK4
5 (bardzo dobra) Student posiada bardzo dobrą wiedzę o normach i regułach prawnych organizujących struktury i instytucje społeczne, zna ich źródła, charakter, genezę i funkcjonowanie w zakresie prawa szkolnictwa wyższego.
4,5 (dobra plus) Student posiada dobrze z plusem opanowaną wiedzę o normach i regułach prawnych oraz ich źródłach, charakterze, genezie i funkcjonowaniu w prawie szkolnictwa wyższego.
4 (dobra) Student posiada dobrą wiedzę o normach i regułach prawnych, rozumie ich funkcjonowanie w ramach struktur i instytucji społecznych.
3,5 (dostateczna plus) Student posiada dostateczną z plusem wiedzę o normach i regułach prawnych oraz częściowo rozumie ich źródła, charakter i funkcjonowanie.
3 (dostateczna) Student posiada dostateczną wiedzę o podstawowych normach i regułach prawnych oraz zna ich źródła i funkcjonowanie w uproszczonym zakresie.
2 (niedostateczna) Student nie posiada wystarczającej wiedzy o normach i regułach prawnych, ich źródłach ani funkcjonowaniu w prawie szkolnictwa wyższego.
Dla EK5
5 (bardzo dobra) Student posiada bardzo dobrą wiedzę o wpływie norm prawnych na procesy zmian struktury instytucji społecznych i ich elementów w prawie szkolnictwa wyższego.
4,5 (dobra plus) Student posiada dobrze z plusem opanowaną wiedzę o wpływie norm prawnych na zmiany struktury instytucji społecznych w zakresie prawa szkolnictwa wyższego.
4 (dobra) Student posiada dobrą wiedzę o wpływie norm prawnych na procesy zmian struktur instytucji społecznych i ich elementów.
3,5 (dostateczna plus) Student posiada dostateczną z plusem wiedzę o wpływie norm prawnych na zmiany struktur instytucji społecznych i częściowo rozumie procesy tym rządzące.
3 (dostateczna) Student posiada dostateczną wiedzę o podstawowym wpływie norm prawnych na procesy zmian struktur instytucji społecznych.
2 (niedostateczna) Student nie posiada wystarczającej wiedzy o wpływie norm prawnych na zmiany struktury instytucji społecznych ani ich elementów w prawie szkolnictwa wyższego.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Instytucje materialnego prawa administracyjnego. Przegląd regulacji, Warszawa, link: https://open.icm.edu.pl/items/ef65d76e-f9db-42c1-b9cd-57abb7dc3087
2. Prawo administracyjne. Pytania i odpowiedzi, red. I. Lipowicz, Warszawa 2024
3. Prawo o szkolnictwie wyższym : komentarz / Hubert Izdebski, Jan Michał Zieliński.
Literatura uzupełniająca: :
1. System prawa administracyjnego. Tom 1-14, red. Roman Hauser, Zygmunt Niewiadomski, Andrzej Wróbel ; autorzy Mariusz Baran [et al.].
2. Prawo o szkolnictwie wyższym : z komentarzem : z uwzględnieniem zmian obowiązujących od 1 października 2011 r. / Marcin Chałupka.
|
W cyklu 2023/24_Z:
Literatura podstawowa: Literatura dodatkowa: |
W cyklu 2024/25_Z:
Literatura podstawowa: |
Uwagi
|
W cyklu 2023/24_Z:
Brak. |
W cyklu 2024/25_Z:
Brak. |
W cyklu 2025/26_Z:
Brak. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: