Metody i techniki pracy w administracji WP-AD-1-MiTPwa-ćw
Ćwiczenia poświęcone są: nabyciu wiedzy, kompetencji społecznych i umiejętności zgodnie z efektami kształcenia wskazanymi dla ćwiczeń z tego przedmiotu.
W cyklu 2023/24_L:
Metody i techniki to przedmiot obowiązkowy ułatwiający uczącym się zrozumienie zasad rządzących pracą w administracji publicznej. |
W cyklu 2024/25_L:
Ćwiczenia poświęcone są: nabyciu wiedzy, kompetencji społecznych i umiejętności zgodnie z efektami kształcenia wskazanymi dla ćwiczeń z tego przedmiotu. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_L: Opis ECTS dla ćwiczeń:
Udział w ćwiczeniach stacjonarnych: 30 h
Przygotowanie się do ćwiczeń stacjonarnych 15 h
Lektura zadanej literatury: 15 h.
Liczba ECTS: 60/30= 2 ECTS | W cyklu 2024/25_L: Opis ECTS dla ćwiczeń:
Udział w ćwiczeniach stacjonarnych: 30 h
Przygotowanie się do ćwiczeń stacjonarnych w tym zaliczeń 10 h
Lektura zadanej literatury: 5 h.
Konsultacje indywidualne 5 h
Liczba ECTS: 50/25 h= 2 ECTS |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Przedmiotowe efekty uczenia są zgodne z uchwałą zamieszczoną na stronie https://wydzialy.uksw.edu.pl/wp-content/uploads/sites/10/2023/05/Uchwala-I-stop-2022-23.pdf
EK 1 (dla AD1_W05) : Absolwent zna i rozumie podstawowe metody, procedury i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych właściwe dla metod i technik pracy w administracji publicznej
EK 2 (dla AD1_U02): Absolwent potrafi zastosować wiedzę teoretyczną z zakresu metod i technik pracy w administracji publicznej i zbierać dane potrzebne do analizowania zjawisk społecznych, także z wykorzystywaniem nowoczesnych technologii
EK 3 (dla AD1_K03): Absolwent jest gotów do ustalania celów służących realizacji określonych zadań
EK 4 (dla AD1_K04): Absolwent jest gotów do identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zadań administracyjnych; łączy wiedzę zdobytą w pracy zawodowej z przestrzeganiem zasad etycznych
Kryteria oceniania
Dla EK 1-EK 4:
Na ocenę 5: Student realizuje EK 1-EK4 dla przedmiotu w sposób bezbłędny lub prawie bezbłędny z nieistotnymi dla wykształcenia błędami. Stan realizacji efektów kształcenia na poziomie 100%-91%.
Na ocenę 4,5: Student realizuje EK1-EK4 dla przedmiotu w sposób bardzo dobry, lecz popełnia większe błędy, stan jego wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych nie jest wystarczający do wystawienia oceny 5. Błędy nie przekreślają jednak zaangażowania studenta. Stan realizacji efektów kształcenia na poziomie 90%-81%.
Na ocenę 4: Student realizuje EK1-EK4 dla przedmiotu w sposób dobry, popełnia jednak większe błędy, stan jego wiedzy, kompetencji, umiejętności wskazuje na realizację efektów kształcenia na poziomie 80%-71%.
Na ocenę: 3,5: Student realizuje EK1-EK4 dla przedmiotu w sposób dobry, lecz popełnia jednak większe błędy, stan jego wiedzy, kompetencji, umiejętności wskazuje na realizację efektów kształcenia na poziomie 70%-61%. Realizacja efektów kształcenia nie pozwala na postawienie oceny dobrej, nie jest to jednak oceną dostateczna.
Na ocenę 3: Student realizuje EK1-EK4 dla przedmiotu w sposób dostateczny, minimalny do zaliczenia ćwiczeń, popełnia zatem dużo błędy, lecz nie są one krytyczne, wskazują na braki, lecz nie na zupełne niezrozumienie rzeczy, stan jego wiedzy, kompetencji, umiejętności wskazuje na realizację efektów kształcenia na poziomie 60%-51%. Realizacja efektów kształcenia nie pozwala na postawienie oceny wyższej niż ocena dostateczna.
Na ocenę 2: Student nie realizuje w sposób wyższy niż 51% (czyli realizuje w przedziale 50%-0%) efektów kształcenia dla przedmiotu (EK1-EK4). Popełnia krytyczne błędy wskazujące na niezrozumienie materii, nawet jeżeli jego ocena jego pracy nie jest zerowa. Ocena 2 dotyczy również osób, które mimo warunków zaliczenia nie podchodzą do zaliczeń (nie dotyczy zwolnień lekarskich).
Praktyki zawodowe
Brak obowiązkowych praktyk zawodowych skorelowanych z przedmiotem.
Literatura
Literatura podstawowa: (brak)
Literatura uzupełniająca: (1. Z. Pustuła, Kancelaria i archiwum zakładowe, Warszawa 2006; 2. K. Stryjkowski, Vademecum kancelaryjno-archiwalne, Poznań 2001; 3. W. Maciejewska, Polski słownik archiwalny, Warszawa 1974; 4. E. Perłakowska, Nowa instrukcja kancelaryjna, Wspólnota 2011, nr 11, G. Szpor (red.) Dokumentacja elektroniczna w podmiotach publicznych, LEX 2013; K. Roszewska (red.) Ustawa o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. Komentarz, Lex 2021).
Źródła prawa:
Ustawa z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 848 ze zm.)
Ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz.U. z 2019 r. poz. 1696 ze zm.)
Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych, sporządzona w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz.U. z 2012 r. poz. 1169)
Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych (Dz.U. z 2011 r. Nr 14, poz. 67 ze zm.)
Ustawa z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (Dz.U. z 2020 r. poz. 164)
Europejski Kodeks Dobrej Praktyki Administracyjnej
UWAGA! Zmiana w cyklu 2024/2025!
Literatura podstawowa:
J. Korczak, Przyjazny urząd jako nowa dyrektywa kultury administrowania. Refleksje nad jakością obsługi interesantów w instytucjach administracji publicznej [w:] Cywilizacja administracji publicznej. Księga jubileuszowa z okazji 80-lecia urodzin prof. nadzw. UWr dra hab. Jana Jeżewskiego, red. J. Korczak, Wrocław 2018, s. 217-231. https://www.bibliotekacyfrowa.pl/dlibra/publication/95307
Ustawa o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. Komentarz, red. K. Roszewska, Warszawa 2021, Lex/el. (dostęp LEX)
Model realizacji usług publicznych dla osób z trudnościami w komunikowaniu się https://wydzialy.uksw.edu.pl/wp-content/uploads/sites/10/2022/12/MODEL-REALIZACJI-USLUG-PUBLICZNYCH-DLA-OSOB-Z-TRUDNOSCIAMI-W-KOMUNIKOWANIU-SIE_0.pdf
Prosto i kropka odc. 1-10 https://www.youtube.com/playlist?list=PLSoHIHWmvfwrTatU7IKlOfg7eTwdH6Ykf
J. Modrzyńska, Protokół flagowy i zasady jego stosowania w codziennej praktyce urzędu oraz podczas uroczystości oficjalnych, ST 2018, nr 1-2, s. 98-107. (dostęp LEX)
J. Modrzyńska, Protokół dyplomatyczny i jego zastosowanie podczas oficjalnych uroczystości na szczeblu regionalnym, krajowym i międzynarodowym, ST 2015, nr 9, s. 58-68. (dostęp LEX)
J. Modrzyńska, Zasada precedencji - sposób jej ustalania i następstwa jej stosowania w praktyce urzędniczej samorządów, ST 2017, nr 4, s. 77-85. (dostęp LEX)
J. Modrzyńska, Członkostwo w Unii Europejskiej - wyzwania dla samorządów w zakresie nowych zastosowań zasad protokołu dyplomatycznego, ST 2016, nr 5, s. 77-82. (dostęp LEX)
R. Kusiak-Winter, Kierunki i etapy rozwoju e-administracji publicznej [w:] Ewolucja elektronicznej administracji publicznej, red. R. Kusiak-Winter, J. Korczak, Wrocław 2022, s. 15-27. https://www.bibliotekacyfrowa.pl/publication/135777
I. Lipowicz, M. Princ, Paneuropejska zasada dobrej administracji [w:] System Prawa Samorządu Terytorialnego. Tom I. Podstawowe pojęcia i podstawy prawne funkcjonowania, red. I. Lipowicz, Warszawa 2022, Lex/el. (dostęp LEX)
N. Kohtamaki, Pojęcie innowacyjności w odniesieniu do prawa publicznego [w:] Innowacyjne formy zarządzania publicznego. Studium dogmatyczne i administracyjnoprawne, red. N. Kohtamäki, M. Wilczek-Karczewska, Warszawa 2024, s. 3-14. (dostęp Legalis)
Dobre praktyki miast Unii Metropolii Polskich, https://metropolie.pl/artykul/dobre-praktyki-miast-unii-metropolii-polskich-im-pawla-adamowicza
P. Fajgielski, J. Jagoda, K. Małysa-Sulińska, G. Suliński, Zasoby samorządu terytorialnego [w:] System Prawa Samorządu Terytorialnego. Tom II. Ustrój samorządu terytorialnego, red. I. Lipowicz, Warszawa 2022, Lex/el. (dostęp LEX)
Internet rzeczy. Bezpieczeństwo w smart city, red. G. Szpor, Warszawa 2015 (Legalis)
M. Wdowiarz-Bilska, Od miasta naukowego do smart city, Czasopismo Techniczne. Architektura z. 1/2012
https://repozytorium.biblos.pk.edu.pl/resources/31126
R. Mędrzycki, Koncepcja smart village w stosunku do niektórych wyzwań stojących przed gminami miejskimi, http://repozytorium.uni.wroc.pl/Content/141131/PDF/01_04_04_R_Medrzycki_Koncepcja_smart_villages_w_stosunku_do_niektorych_wyzwan_stojacych_przed_gminami_wiejskimi.pdf
Dokumentacja elektroniczna w podmiotach publicznych, red. G. Szpor, LEX 2013 (dostęp LEX)
K. Wojsyk, Nowa instrukcja kancelaryjna https://www.bibliotekacyfrowa.pl/dlibra/publication/edition/38789
R. Degen, Jeszcze o instrukcji kancelaryjnej, https://repozytorium.umk.pl/bitstream/handle/item/4102/Jeszcze_o_instrukcji_kancelaryjnej.pdf?sequence=1
Literatura uzupełniająca:
T. Burczyński, Zasady elektronicznego obiegu dokumentów w jednostkach samorządu terytorialnego [w:] Misja publiczna. Wspólnota. Państwo. Studia z prawa i administracji. Księga dedykowana pamięci Profesora Michała Kuleszy, praca zbiorowa, Wrocław 2016
W cyklu 2023/24_L:
Literatura podstawowa: (brak) Literatura uzupełniająca: (1. Z. Pustuła, Kancelaria i archiwum zakładowe, Warszawa 2006; 2. K. Stryjkowski, Vademecum kancelaryjno-archiwalne, Poznań 2001; 3. W. Maciejewska, Polski słownik archiwalny, Warszawa 1974; 4. E. Perłakowska, Nowa instrukcja kancelaryjna, Wspólnota 2011, nr 11, G. Szpor (red.) Dokumentacja elektroniczna w podmiotach publicznych, LEX 2013; K. Roszewska (red.) Ustawa o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. Komentarz, Lex 2021). Źródła prawa: |
W cyklu 2024/25_L:
Literatura dostosowana jest do tematów: 1. Czy urząd może być przyjazny; pomiędzy petentem a interesantem? J. Korczak, Przyjazny urząd jako nowa dyrektywa kultury administrowania. Refleksje nad jakością obsługi interesantów w instytucjach administracji publicznej [w:] Cywilizacja administracji publicznej. Księga jubileuszowa z okazji 80-lecia urodzin prof. nadzw. UWr dra hab. Jana Jeżewskiego, red. J. Korczak, Wrocław 2018, s. 217-231. https://www.bibliotekacyfrowa.pl/dlibra/publication/95307 2. Komunikacja z interesantami (dostępność, AAC, prosty język) Ustawa o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. Komentarz, red. K. Roszewska, Warszawa 2021, Lex/el. (dostęp LEX) Model realizacji usług publicznych dla osób z trudnościami w komunikowaniu się https://wydzialy.uksw.edu.pl/wp-content/uploads/sites/10/2022/12/MODEL-REALIZACJI-USLUG-PUBLICZNYCH-DLA-OSOB-Z-TRUDNOSCIAMI-W-KOMUNIKOWANIU-SIE_0.pdf Prosto i kropka odc. 1-10 https://www.youtube.com/playlist?list=PLSoHIHWmvfwrTatU7IKlOfg7eTwdH6Ykf 3. Savoir vivre w urzędzie/etykieta urzędowa J. Modrzyńska, Protokół flagowy i zasady jego stosowania w codziennej praktyce urzędu oraz podczas uroczystości oficjalnych, ST 2018, nr 1-2, s. 98-107. (dostęp LEX) J. Modrzyńska, Protokół dyplomatyczny i jego zastosowanie podczas oficjalnych uroczystości na szczeblu regionalnym, krajowym i międzynarodowym, ST 2015, nr 9, s. 58-68. (dostęp LEX) J. Modrzyńska, Zasada precedencji - sposób jej ustalania i następstwa jej stosowania w praktyce urzędniczej samorządów, ST 2017, nr 4, s. 77-85. (dostęp LEX) J. Modrzyńska, Członkostwo w Unii Europejskiej - wyzwania dla samorządów w zakresie nowych zastosowań zasad protokołu dyplomatycznego, ST 2016, nr 5, s. 77-82. (dostęp LEX) 4. Pomiędzy tradycyjnym administrowaniem a e-administrowaniem/ wykorzystanie AI w administracji publicznej R. Kusiak-Winter, Kierunki i etapy rozwoju e-administracji publicznej [w:] Ewolucja elektronicznej administracji publicznej, red. R. Kusiak-Winter, J. Korczak, Wrocław 2022, s. 15-27. https://www.bibliotekacyfrowa.pl/publication/135777 5. Dobra administracja I. Lipowicz, M. Princ, Paneuropejska zasada dobrej administracji [w:] System Prawa Samorządu Terytorialnego. Tom I. Podstawowe pojęcia i podstawy prawne funkcjonowania, red. I. Lipowicz, Warszawa 2022, Lex/el. (dostęp LEX) 6. Co to jest innowacja i może dotyczyć administracji publicznej? N. Kohtamaki, Pojęcie innowacyjności w odniesieniu do prawa publicznego [w:] Innowacyjne formy zarządzania publicznego. Studium dogmatyczne i administracyjnoprawne, red. N. Kohtamäki, M. Wilczek-Karczewska, Warszawa 2024, s. 3-14. (dostęp Legalis) Dobre praktyki miast Unii Metropolii Polskich, https://metropolie.pl/artykul/dobre-praktyki-miast-unii-metropolii-polskich-im-pawla-adamowicza 7. Zasoby administracji publicznej P. Fajgielski, J. Jagoda, K. Małysa-Sulińska, G. Suliński, Zasoby samorządu terytorialnego [w:] System Prawa Samorządu Terytorialnego. Tom II. Ustrój samorządu terytorialnego, red. I. Lipowicz, Warszawa 2022, Lex/el. (dostęp LEX) 8. Smart city i smart village w działaniach administracji publicznej Internet rzeczy. Bezpieczeństwo w smart city, red. G. Szpor, Warszawa 2015 (Legalis) R. Mędrzycki, Koncepcja smart village w stosunku do niektórych wyzwań stojących przed gminami miejskimi, http://repozytorium.uni.wroc.pl/Content/141131/PDF/01_04_04_R_Medrzycki_Koncepcja_smart_villages_w_stosunku_do_niektorych_wyzwan_stojacych_przed_gminami_wiejskimi.pdf 9. Obieg dokumentów w urzędzie Dokumentacja elektroniczna w podmiotach publicznych, red. G. Szpor, LEX 2013 (dostęp LEX) K. Wojsyk, Nowa instrukcja kancelaryjna https://www.bibliotekacyfrowa.pl/dlibra/publication/edition/38789 R. Degen, Jeszcze o instrukcji kancelaryjnej, https://repozytorium.umk.pl/bitstream/handle/item/4102/Jeszcze_o_instrukcji_kancelaryjnej.pdf?sequence=1 Literatura uzupełniająca:: |
Uwagi
W cyklu 2023/24_L:
Przedmiot obowiązkowy |
W cyklu 2024/25_L:
Brak. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: