Podstawy prawne w pedagogice specjalnej WNP-PSZ-PPPS
Zakres tematyczny przedmiotu obejmuje zagadnienia:
Wprowadzenie do zagadnień prawnych – podstawowe standardy prawne i ich źródła.
Podstawy prawne wspomagania osób z niepełnosprawnościami - orzekanie o niepełnosprawności a orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego; zadania poradni psychologiczno - pedagogicznej.
Podstawy prawne zatrudniania pedagogów specjalnych w instytucjach systemu oświaty oraz ich zadania.
Uwarunkowania prawne organizacji kształcenia specjalnego w szkołach i placówkach; kształcenie segregacyjne, integracyjne i inkluzyjne
Ćwiczenia wprowadzają w podstawowe zagadnienia prawne dotyczące w szczególności uczniów z niepełnosprawnością. Studenci zdobędą wiedzę o procedurach, które pozwalają osobom z niepełnosprawnością do korzystania z uprawnień w zakresie spraw socjalnych i edukacji. Udział w ćwiczeniach pozwoli na zrozumienie i poznanie zadań i odpowiedzialności różnych instytucji wobec osób z niepełnosprawnością. Celem zajęć jest również zapoznanie z podstawami prawnymi organizacji kształcenia specjalnego w polskim systemie edukacji, w tym edukacji włączającej.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1) zdobywa podstawowe informacje dotyczące: prawa oświatowego, rodzinnego i opiekuńczego w systemie prawa w zakresie tematyki zajęć; ma uporządkowaną wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji integracyjnej i inkluzyjnej;
2) rozumie: znaczenie przestrzegania ustanowionych norm prawnych, znaczenie konieczności wspierania funkcjonowania osób niepełnosprawnych; potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju własnych kompetencji;
3) posiada umiejętność: stosowania przepisów prawa w praktyce, w szczególności prawa oświatowego, prawa rodzinnego i opiekuńczego dla potrzeb osoby z niepełnosprawnością.
Kryteria oceniania
- czynny udział w zajęciach (dyskusja, pytania);
- pisemne opracowanie na zadany temat
Literatura
Akty prawne:
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. z 1997 r., Nr 78, poz. 483 z późn. zm.);
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe (j. t. Dz. U. z 2020r., poz. 910 z późn. zm.)
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (j. t. Dz. U. z 2020r. , poz. 1327 z późn. zm.);
Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy t. j. (Dz. U. z 2020r., poz. 1359;
Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (j. t. Dz. U. z 2020r., poz. 426 z późn. zm.)
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (j. t. Dz.U.
z 2020 poz. 1309).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (j. t. Dz. U. z 2020 r., poz. 1280);
Prawo oświatowe. Komentarz, red. M. Pilich, A. Olszewski, Wolters Kluwer Polska spółka z o. o., Warszawa 2020;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: