Pedagogika resocjalizacyjna WNP-PSZ-PEDRESCW
Podczas zajęć student dowiaduje jaki jest związek niedostosowania społecznego z nieprawidłowym przebiegiem socjalizacji i wychowania (brak przestrzegania norm, wadliwe wypełnianie ról społecznych). Poznaje mechanizmy niedostosowania społecznego, jego przyczyny, objawy, stadia i typologie w różnych koncepcjach teoretycznych. Zostają również omówione uwarunkowania psychiczne, genetyczne i społeczne, które powodują dewiacyjne funkcjonowanie jednostki i anomalie psychiczne, takie jak psychopatia. Jednocześnie treści przedmiotowe zawierają przegląd różnych sposobów oddziaływania resocjalizacyjnego i terapeutycznego na jednostki niedostosowane, z uwzględnieniem przyczyn i objawów wykolejenia / demoralizacji oraz predyspozycji osobowościowych wychowanków oraz ze zwróceniem uwagi na skuteczność tych oddziaływań w zależności od powyższych (m.in. przedstawione będą modele psychodynamicznej, behawioralnej, terapeutycznej pracy). Student zapozna się również z różnymi metodami, technikami i mechanizmami wychowania resocjalizacyjnego oraz instytucjami wychowania resocjalizującego (resocjalizacja w środowisku zamkniętym, resocjalizacja i profilaktyka w środowisku otwartym, ośrodki terapeutyczne). Zajęcia obejmują tez metody twórczej resocjalizacji oraz współczesne systemy resocjalizacyjne.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
W_01 definiuje pojęcie pedagogiki resocjalizacyjnej
W_02 opisuje objawy, stadia i typologie nieprzystosowania społecznego
W_03 wskazuje cele i zasady wychowania resocjalizującego
W_04 charakteryzuje systemy i metody pomocy osobom nieprzystosowanym społecznie w środowisku otwartym i zamkniętym
Umiejętności:
U_01 opracowuje indywidualny plan działania dla osób niedostosowanych społecznie
U_02 zespołowo sporządza i prezentuje programy edukacyjno-profilaktyczne dla osób niedostosowanych społecznie
U_03 potrafi współpracować ze specjalistami i pracownikami instytucji resocjalizacyjnych
Kompetencje:
K_01 postępuje zgodnie z zasadami metodycznymi w pracy resocjalizacyjnej
K_02 otwarty na nowatorskie działania na rzecz osób niedostosowanych społecznie
Kryteria oceniania
Student, który osiąga założone efekty kształcenia w zakresie:
a) wiedzy (W01-W04), na poziomie:
3,0 (dst) - definiuje pojęcie pedagogiki resocjalizacyjnej, wymienia objawy, stadia i typologie nieprzystosowania społecznego; wskazuje cele i zasady wychowania resocjalizującego; rozróżnia systemy i metody pomocy osobom nieprzystosowanym społecznie w środowisku otwartym i zamkniętym,
- 3,5 (dst+) - definiuje i różnicuje pojęcie pedagogiki resocjalizacyjnej; wymienia i opisuje objawy, stadia i typologie nieprzystosowania społecznego; wskazuje i opisuje cele i zasady wychowania resocjalizującego; rozróżnia i opisuje systemy i metody pomocy osobom nieprzystosowanym społecznie w środowisku otwartym i zamkniętym,
- 4,0 (db) - w pełni definiuje i porównuje pojęcie pedagogiki resocjalizacyjnej; wymienia i opisuje i wyjaśnia złożone objawy, stadia i typologie nieprzystosowania społecznego; poprawnie i w pełni wskazuje i wyjaśnia cele i zasady wychowania resocjalizującego; opisuje i porównuje systemy i metody pomocy osobom nieprzystosowanym społecznie w środowisku otwartym i zamkniętym;
- 4,5 (db+) - w oparciu o wiedzę wyniesioną z zajęć i pogłębioną przez studiowanie literatury przedmiotu w pełni definiuje i porównuje pojęcie pedagogiki resocjalizacyjnej; wymienia i opisuje i wyjaśnia złożone objawy, stadia i typologie nieprzystosowania społecznego; poprawnie i w pełni wskazuje i wyjaśnia cele i zasady wychowania resocjalizującego, opisuje i porównuje systemy i metody pomocy osobom nieprzystosowanym społecznie w środowisku otwartym i zamkniętym;
- 5,0 (bdb) w oparciu o wiedzę wyniesioną z zajęć i pogłębioną przez studiowanie literatury przedmiotu bezbłędnie i wyczerpująco definiuje, wyjaśnia i porównuje pojęcie pedagogiki resocjalizacyjnej; wyczerpująco opisuje, wyjaśnia i analizuje objawy, stadia i typologie nieprzystosowania społecznego oraz analitycznie opisuje, objaśnia i porównuje cele i zasady wychowania resocjalizującego oraz systemy i metody pomocy osobom nieprzystosowanym społecznie w środowisku otwartym i zamkniętym, odznacza się przy tym zainteresowaniem literaturą przedmiotu wykraczająca poza podany zakres.
b) umiejętności, na poziomie:
- 3,0 (dst) - zespołowo opracowuje proste indywidualne plany działania dla osób niedostosowanych społecznie, zespołowo sporządza i prezentuje programy edukacyjno-profilaktyczne dla osób niedostosowanych społecznie, potrafi nawiązać współpracę ze specjalistami i pracownikami niektórych instytucji resocjalizacyjnych,
- 3,5 (dst+) - zespołowo opracowuje różnorodne indywidualny plan działania dla osób niedostosowanych społecznie, zespołowo sporządza i prezentuje i porównuje programy edukacyjno-profilaktyczne dla osób niedostosowanych społecznie, potrafi nawiązywać i kontynuować współpracę ze specjalistami i pracownikami niektórych instytucji resocjalizacyjnych,
- 4,0 (db) - samodzielnie opracowuje proste indywidualne plany działania dla osób niedostosowanych społecznie, samodzielnie sporządza i prezentuje programy edukacyjno-profilaktyczne dla osób niedostosowanych społecznie, potrafi nawiązywać i kontynuować współpracę ze specjalistami i pracownikami różnych instytucji resocjalizacyjnych,
- 4,5 (db+) - samodzielnie opracowuje różnorodne indywidualne plany działania dla osób niedostosowanych społecznie, samodzielnie sporządza, prezentuje różnorodne programy edukacyjno-profilaktyczne dla osób niedostosowanych społecznie w zależności od złożonych potrzeb wychowanków, przejmuje inicjatywę w budowaniu współpracy ze specjalistami i pracownikami różnych instytucji resocjalizacyjnych,
- 5,0 (bdb) -z łatwością samodzielnie opracowuje, przedstawia i analizuje różnorodne indywidualne plany działania dla osób niedostosowanych społecznie, odznaczając się przy tym kreatywnością i profesjonalizmem, w sporządzaniu i prezentowaniu programów resocjalizacyjnych wyróżnia się zaangażowaniem i twórczym podejściem, wyróżnia się inicjatywą i kreatywnością w budowaniu współpracy ze specjalistami i pracownikami różnych instytucji resocjalizacyjnych;
c) kompetencji, na poziomie:
- 3,0 (dst) - postępuje zgodnie z zasadami metodycznymi w pracy resocjalizacyjnej i jest otwarty na nowatorskie działania na rzecz osób niedostosowanych społecznie,
- 3,5 (dst+) - uważnie przestrzega zasad metodycznych w pracy resocjalizacyjnej i jest otwarty, ale też ostrożny w obliczu nowatorskie działań na rzecz osób niedostosowanych społecznie,
- 4,0 (db) - uważnie i sumiennie przestrzega różnorodnych zasad metodycznych w pracy resocjalizacyjnej, jest otwarty ale też ostrożny i krytyczny wobec nowatorskich działań na rzecz osób niedostosowanych społecznie,
- 4,5 (db+) - uważnie i sumiennie przestrzega różnorodnych zasad metodycznych w pracy resocjalizacyjnej oraz rozumie ich znaczenie dla procesu resocjalizacyjnego, w stosunku do nowatorskich działań na rzecz osób niedostosowanych społecznie wykazuje otwartość, ale też ostrożność i twórczy krytycyzm.
- 5,0 (bdb) - wyróżnia się rozwagą i sumiennością w przestrzeganiu różnorodnych zasad metodycznych w pracy resocjalizacyjnej oraz rozumie ich znaczenie dla procesu resocjalizacyjnego w zależności od indywidualnych potrzeb i możliwości jednostek, w stosunku do nowatorskich działań na rzecz osób niedostosowanych społecznie odznacza się otwartością, ale też ostrożnością i twórczym krytycyzm, co prowadzi go kreatywnego poszukiwania najlepszych form oddziaływań resocjalizacyjnych.
Efekty kształcenia są weryfikowane poprzez:
- obecność i aktywność na zajęciach (K01, K02) - 20% oceny końcowej
- pracę indywidualną i grupową na zajęciach (prezentacja zadanego zadania, materiału, przypadku) (U01 - U03) - 20 % oceny końcowej
- kolokwia z poszczególnych obszarów literatury (W04) - 30% oceny końcowej
- odpowiedź ustna na zakończenie przedmiotu (W01-W03) - 30% oceny końcowej
Literatura
Podstawowa:
1. Bartkowicz Z.,Węgliński A., (2008) Skuteczna resocjalizacja: doświadczenia i propozycje, Lublin;
2. Borowski R., Wysocki D. (2001), Instytucje wychowania resocjalizującego, Płock;
3. Czapów Cz., Jedlewski S. (1971), Pedagogika resocjalizacyjna, Warszawa;
4.Górski S. (1985), Metodyka resocjalizacji, Warszawa;
5. Konopczyński M. (2010), Metody twórczej resocjalizacji, Warszawa;
6. Pospiszyl K. (2000), Psychopatia, Warszawa;
7. Pospiszyl K. (2008), Resocjalizacja: teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań, Warszawa;
8. Pytka L. (2008), Pedagogika resocjalizacyjna, Warszawa;
9. Pytka L. (2009), Warszawska szkoła pedagogiki resocjalizacyjnej-historia i współczesność, w: Kałdon B., Kahlan J., Fidelus A., (red.) Diagnostyka i rozwiązywanie problemów psychospołecznych dzieci i młodzieży, Sandomierz-Warszawa;
10. Szczęsny W. (2003), Zarys resocjalizacji z elementami patologii społecznej i profilaktyki, Warszawa;
11. Urban B., Stanik J., red. (2008), Resocjalizacja T.1, 2. Warszawa;
12. Wysocka E. (2013), Diagnoza w resocjalizacji, Warszawa;
Uzupełniająca:
1. Iwański Z. (2003), Wprowadzenie do pedagogiki resocjalizacyjnej, Płock;
2. Mudrecka I. (2004), Z zagadnień pedagogiki resocjalizacyjnej, Opole ;
3. Sawicka K. (1993), Polska myśl resocjalizacyjna, Warszawa
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: