Organizacja systemu wsparcia dziecka i rodziny WNP-PSZ-OSWS
Zajęcia podzielone będa na bloki tematyczne poświęcone:
Środowisku wychowawczemu
Zjawisku wykluczenia społecznego.
Wsparciu społecznemu (instytucje wsparcia społecznego, przepisy prawa, procedury związane z udzielaniem pomocy dziecku i rodzinie)
Omówienie i analiza wybranych form kryzysów w rodzinie (np. niewydolności wychowaczej, pieczy zastepczej, demoralizacji, zagrożeń związanych z uzależnieniami, przemocą)
Budowanie lokalnych sieci wsparcia społecznego w oparciu o współpracę z organizacjami pozarządowymi.
Analiza wybranych instytucji wspierających dziecko i rodzinę (ośrodki wsparcia dziennego, Rzecznik Praw Dziecka, wybrane NGO)
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK_01 -Ma podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach.
EK_02 -Ma podstawową, uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących.
EK_03- Ma podstawową wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej.
Umiejętności:
EK_01 - Wymienia i opisuje wybrane problemy związane z zagrożeniem ekskluzją.
Wymienia i opisuje procedury związane z wspieraniem dziecka i rodziny w wybranych obszarach.
EK_01 - Definiuje i opisuje działalność wybranych instytucji wspierających dziecko i rodzinę
EK_02 - Posiada umiejętność nawiązywania i podtrzymywania współpracy ze środowiskiem rodzinnym dziecka, placówkami specjalistycznymi i specjalistami.
Kompetence społeczne:
EK_01 -Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne.
NAKŁAD PRACY STUDENTA W GODZ.
Udział w zajęciach -15h
Przygotowanie się do zajęć - 10 h
Samodzielna praca nad materiałami źródłowymi - 25h
Przygotowanie się do zaliczenia 30h
15+10+25+30=80h /2pkt. ECTS
Kryteria oceniania
Metody weryfikacji efektów kształcenia:
PSI_TS3_W06, PSI_TS3_W07, PSI_TS3_W10 - Ocena udziału w zajęciach, analiza głosow w dyskusjach, przygotowanie własnego występienia przed grupą, analiza pracy pisemnej zaliczeniowej
PSI_TS3_U04, PSI_TS3_U05 - analiza udziału w ćwiczeniach i omwieniaach, analiza wystepienia oraz pracy pisemnej
PSI_TS3_K07, PSI_TS3_K08 - udział w ćwiczenia i omówieniach
Kryteria oceniania:
3.0 Student ma podstawową wiedzę na temat terminologii, źródeł i rodzajów wsparcia społecznego, opisuje poprawnie problemy i sytuacje wymagające wsparcia społecznego, rozpoznaje sytuacje dziecka i rodziny wymagające wsparcia, potrafi wskazać podstawy prawne oraz instytucje wsparcia dla dzieci, młodzieży i rodziny oraz procedury udzielania wsparcia.
3.5 Student ma podstawową wiedzę na temat terminologii, źródeł i rodzajów wsparcia społecznego, sprawnie opisuje problemy i sytuacje wymagające wsparcia społecznego, rozpoznaje sytuacje dziecka i rodziny wymagające wsparcia, wymienia i opisuje podstawy prawne oraz instytucje wsparcia dla dzieci, młodzieży i rodziny oraz procedury udzielania wsparcia.
4.0 Student ma ugruntowaną wiedzę na temat terminologii, źródeł i rodzajów wsparcia społecznego, sprawnie opisuje problemy i sytuacje wymagające wsparcia społecznego, rozpoznaje sytuacje dziecka i rodziny wymagające wsparcia, wymienia i opisuje podstawy prawne oraz instytucje wsparcia dla dzieci, młodzieży i rodziny oraz procedury udzielania wsparcia, potrafi samodzielnie opracować program wsparcia dla dziecka i rodziny.
4.5 Student ma pogłębioną wiedzę na temat terminologii, źródeł i rodzajów wsparcia społecznego, swobodnie opisuje problemy i sytuacje wymagające wsparcia społecznego, rozpoznaje sprawnie sytuacje dziecka i rodziny wymagające wsparcia, biegle wymienia i opisuje podstawy prawne oraz instytucje wsparcia dla dzieci, młodzieży i rodziny oraz procedury udzielania wsparcia, potrafi swobodnie opracować program wsparcia dla dziecka i rodziny.
5.0 Student ma poszerzoną wiedzę na temat terminologii, źródeł i rodzajów wsparcia społecznego, biegle opisuje problemy i sytuacje wymagające wsparcia społecznego, rozpoznaje sprawnie sytuacje dziecka i rodziny wymagające wsparcia, swobodnie porusza się w obszarze podstaw prawnych oraz biegle opisuje instytucje wsparcia dla dzieci, młodzieży i rodziny oraz procedury udzielania wsparcia, potrafi swobodnie opracować program wsparcia dla dziecka i rodziny.
Na ocenę końcową składają się:
Aktywny udział w zajęciach, dyskusjach i omówieniach max 20 pkt
Przygotowanie własnego wystąpienia - max 50 pkt.
Przygotowanie pracy pisemnej zaliczeniowejmax 30 pkt.
90-100% - ocena bdb
80-89 - ocena db
65-79 - cena dst+
50- 65 - ocena dst
40-49 - ocena db.
0-40 - ocena ndst.
Literatura
Literatura podstawowa:
Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej;
G. Gajewska, Wsparcie dziecka w rozwoju, Konteksty opieki i edukacji, Zielona Góra 2009;
Brągiel J., Badora S., Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej, Opole 2005;
Praca socjalna w służbie ludziom, pod red. A. Żukiewicza, Toruń 2012;
Wykluczenie i marginalizacja społeczna, pod red. K. Białobrzeskiej, S. Kawuli, Toruń 2006;
Gaś B.Z, Efektywność instytucjonalnych form pomocy na rzecz młodzieży zagrożonej wykluczeniem społecznym, Lublin 2008;
Pedagogika społeczna: dokonania- aktualność -perspektywy, pod red S. Kawuli, Toruń 2002;
Szczepanik R., Wawrzyniak J., Opieka i wychowanie w instytucjach wsparcia społecznego, Łódź 2012; Dzieci i młodzież w niegościnnym świecie - zagrożenia rozwojowe i społeczne, pod red. E. Wysockiej, Warszawa 2012;
Skazani na wykluczenie, pod red. M. Orłowskiej, Warszawa 2005.
Uzupełniająca:
Pomoc dzieciom zagrożonym patologią środowiska rodzinnego i lokalnego, pod red. M. John - Borys, Katowice 1997
U. Świętochowska, Patologie współczesnej cywilizacji, Torun 2010
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: