Metodyka kształcenia zintegrowanego uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim WNP-PSZ-MZININ
1.Współczesne tendencje w podejściu do edukacji i rehabilitacji osób niepełnosprawnych/ cele, zadania, zakres oddziaływań edukacyjno- rehabilitacyjnych/.
2. Paradygmaty nauki całościowej
3. Specyfika programowo - organizacyjna procesu edukacyjnego w I etapie nauki szkolnej.
4. Geneza nauki całościowej- wybrane koncepcje pedagogiczne w ramach Nowego Wychowania / C.Freinet, K.Linke, M. Montessori, O Decrol"y /
5. Metoda Ośrodków Pracy- założenia, konstrukcja systemu lekcyjnego w ramach metody, organizacja treści, podział na ośrodki, budowa dziennego ośrodka pracy, zasady planowania pracy.
6. Wybrane zagadnienia metodyczne z zakresu edukacji polonistycznej, matematycznej, środowiskowej, artystycznej i sposoby ich opracowywania.
7. Podstawa programowa a programy edukacyjno- terapeutyczne - analiza metodyczna.
8. Ewaluacja osiągnięć uczniów- rodzaje , zakresy, możliwości
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy Student:
- operuje wiedzą z zakresu niepełnosprawności intelektualnej, zna konsekwencje fizyczno- zdrowotne, poznawcze, psychospołeczne dla ogólnej stymulacji rozwojowej dziecka.
- zna podstawową wiedzę z zakresu metodyki edukacji i rehabilitacji realizowanych treści programowych, zna procedury metodyczne oraz zakres ich stosowania w pracy wielopoziomowej i zróżnicowanej
- rozpoznaje zróżnicowane środowiska edukacyjne i wychowawcze, zna specyfikę procesów w nich zachodzących w kontekście wspierania zróżnicowanych możliwości i potrzeb osób niepełnosprawnych.
W zakresie umiejętności Student;
- korzysta z interdyscyplinarnej wiedzy teoretycznej w celu diagnozowania, analizowania i prognozowania rozwiązań metodycznych na poziomie I etapu edukacyjnego
- ocenia przydatność typowych metod, procedur postępowania edukacyjno- rehabilitacyjnego do realizacji zadań programowych związanych z usprawnianiem dziecka niepełnosprawnego.
- samodzielnie planuje i kieruje procesami edukacji i rehabilitacji, dobiera i wykorzystuje optymalne i racjonalne materiały i sposoby pracy z dzieckiem, celem jego usprawniania
- posiada umiejętność prowadzenia dokumentacji pracy edukacyjnej, niezbędnej do wspierania rozwoju uczniów
W zakresie kompetencji Student:
- rozumie i jest wrażliwy na potrzeby rozwojowe uczniów niepełnosprawnych i adekwatnie do ich możliwości organizuje poprawnie metodycznie- działania edukacyjne.
- jest świadomy konieczności stosowania w praktyce indywidualizacji w rehabilitacji osób niepełnosprawnych.
Uzasadnienie ECTS;
godziny kontaktowe - 15
przygotowanie do zajęć - 30
prezentacje indywidualne 20
napisanie scenariusza zajęć 20
przygotowanie się do zaliczenia 15
Kryteria oceniania
Metody:analiza i interpretacja materiałów żródłowych, dyskusja, indywidualne projekty, zajęcia warsztatowe.
Warunki zaliczenia przedmiotu: aktywna obecność na zajęciach, przygotowanie projektu zajęć, analiza i rozwiązywanie problemów metodycznych opracowań treści przedmiotowych.
Na ocenę dst /3/ Student: W ograniczonym stopniu operuje terminologią metodyczną, planowanie zajęć dydaktycznych jest niesamodzielne. Ograniczona znajomość warsztatu metodycznego.Wybiórczo analizuje i ocenia przydatność typowych metod i procedur metodycznych do możliwości rozwojowych dziecka, okazjonalnie aktywizuje się na zajęciach.
na ocenę dobrą/4/ Student zna podstawowe uwarunkowania efektywnej pracy z dzieckiem, właściwie dobiera metody, formy i środki dydaktyczne do możliwości rozwojowych i potrzeb dziecka niepełnosprawnego, racjonalne planuje zajęcia dydaktyczne, dostosowując je do wydolności i potrzeb dziecka. potrafi uzasadnić swoje wybory metodyczne, jednak jest schematyczny w uzasadnieniu swoich wyborów.
Na ocenę bdb/5/ Student posiada komleksową wiedzę na temat specyfiki psychofizycznych uwarunkowań aktywności dziecka w grupie, potrafi samodzielnie zaplanować pracę dydaktyczną, wykazując się innowacyjnym podejściem do stymulacji rozwoju dziecka niepełnosprawnego, wykorzystuje wiedzę interdyscyplinarną w celu analizowania i interpretacji faktów edukacyjnych. W pełni rozumie potrzeby rozwojowe dziecka i na bazie swojej wiedzy, umiejętności, potrafi racjonalnie je zaspokoić. Jest zaangażowany i z przekonaniem realizuje i uzasadnia swoje pomysły metodyczne w pracy dydaktyczno-rehabilitacyjnej.
Literatura
1.Program nauczania szkoły podstawowej specjalnej dla uczniów z lekkim upośledzeniem umysłowym. WSiP, Warszawa 2000.
2. Tkaczyk G.: Metodyka nauczania i wychowania początkowego w szkole specjalnej.UMCS, Lublin 2014
3.Mikrut A., Wyczesany J.; Elementy metodyki nauczania początkowego dzieci upośledzonych umysłowo.WAP Kraków 2010
4. Kosińska A, Polak A Uczę metodą ośrodków pracy. WSiP Warszawa 2007
5.Adamek I, Podstawy edukacji wczesnoszkolnej. Oficyna Wydawnicza Impuls Kraków 2012
6. Sowińska H, /red/ Dziecko w szkolnej rzeczywistości. Założony a rzeczywisty obraz edukacji elementarnej. UAM, Pozna 2011
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: