Metodyka kształcenia zintegrowanego uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym WNP-PSZ-MKZUZ
Zajęcia poświęcone są:
- specyfice kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym. O specyfice kształcenia decydują: treści kształcenia, cele, formy, metody i narzędzia pracy dostosowane do indywidualnych potrzeb ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym;
- zintegrowanemu kształceniu uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym, opartemu na wielozmysłowym poznawaniu rzeczywistości;
- rozwijaniu kompetencji osobistych i społecznych uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym, które pozwolą na maksymalnie samodzielne, godne i wartościowe życie w dorosłości.
E-Learning
W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
PSI_TS2_W02 - student ma wiedzę dotyczącą niepełnosprawności intelektualnej w stopniu umiarkowanym i znacznym oraz zna jej konsekwencje fizyczne, poznawcze oraz psychospołeczne;
PSI_TS2_W03 - student ma wiedzę o edukacji, rewalidacji, wychowaniu i opiece uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym.
Umiejętności:
PSI_TS2_U7 - student potrafi prowadzić dokumentację pracy edukacyjno-terapeutycznej niezbędnej do wspierania rozwoju uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym;
PSI_TS2_U9 - student potrafi samodzielnie zaprojektować zajęcia edukacyjno-terapeutyczne dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym z uwzględnieniem treści podstawy programowej kształcenia ogólnego dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym oraz przy użyciu właściwego narzędzia dydaktyczno-polisensorycznego.
Kompetencje społeczne:
PSI_TS2_K01 - student dostrzega potrzeby dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną;
PSI_TS2_K06 - student wykazuje potrzebę zdobywania wiedzy i dokształcania zawodowego.
75h. [75 : 30(25)=3], 3ECTS
- udział w ćwiczeniach: 15h.
-zaprojektowanie zajęć edukacyjno-terapeutycznych dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym wraz z przygotowaniem dokumentacji: 20h.
- opracowanie narzędzia dydaktyczno-polisensorycznego do pracy z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym: 35h.
- samodzielna lektura: 5h.
W roku akademickim 2020/2021:
Wiedza:
PSI_TS2_W05 - student ma wiedzę dotyczącą metodyki prowadzenia zajęć edukacyjnych i rewalidacyjnych z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym.
PSI_TS2_W06 - student zna zasady pracy edukacyjnej i rewalidacyjnej w klasie szkoły specjalnej.
Umiejętności:
PSI_TS2_U07 - student potrafi konstruować indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny dla ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym;
PSI_TS2_U08 - student potrafi samodzielnie zaprojektować i zorganizować zajęcia edukacyjno-terapeutyczne dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym z uwzględnieniem treści podstawy programowej kształcenia ogólnego dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym.
PSI_TS2_U10 - student potrafi prowadzić dokumentację pracy edukacyjno-terapeutycznej niezbędnej do wspierania rozwoju uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym.
75h. [75 : 30(25)=3], 3ECTS
- udział w ćwiczeniach: 15 h;
- opracowanie i przedstawienie cyklu zajęć edukacyjnych: rozwijających funkcjonowanie osobiste i społeczne oraz rozwijających kreatywność skorelowanych z cyklem zajęć rewalidacyjnych: 55 h;
- konsultacje: 5 h.
Kryteria oceniania
Na cenę 3,0 (dostateczny):
- Student rozróżnia stopnie niepełnosprawności intelektualnej, wybiórczo charakteryzuje niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym oraz wymienia niektóre konsekwencje fizyczne, poznawcze i psychospołeczne; definiuje proces edukacji, rewalidacji, wychowania i opieki w pracy z uczniem z niepełnoprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym.
- Student w sposób podstawowy i z niewielkimi błędami opracowuje dokumentację pracy edukacyjno-terapeutycznej oraz projektuje zajęcia dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym z dużą pomocą nauczyciela przy pomocy podstawowych narzędzi dydaktycznych.
- Student dostrzega potrzeby jednostek o różnym stopniu niepełnosprawności intelektualnej; w podstawowym stopniu wykazuje potrzebę zdobywania wiedzy i dokształcania się w zakresie pracy metodycznej z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym.
Na ocenę 3,5 (dostateczny plus):
- Student rozróżnia i opisuje stopnie niepełnosprawności intelektualnej, precyzyjnie charakteryzując jej stopień umiarkowany i znaczny oraz wymienia złożoność konsekwencji fizycznych, poznawczych i psychospołecznych; definiuje i wyjaśnia proces edukacji, rewalidacji, wychowania i opieki w pracy z uczniem z niepełnoprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym.
- Student w sposób podstawowy opracowuje dokumentację pracy edukacyjno-terapeutycznej oraz projektuje zajęcia dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym z niewielką pomocą nauczyciela przy pomocy różnych narzędzi dydaktycznych i polisensorycznych.
- Student dostrzega i rozumie potrzeby jednostek o różnym stopniu niepełnosprawności intelektualnej; w podstawowym stopniu wykazuje i rozumie potrzebę zdobywania wiedzy i dokształcania się w zakresie pracy metodycznej z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym.
Na ocenę 4,0 (dobry):
- Student rozróżnia i precyzyjnie opisuje stopnie niepełnosprawności intelektualnej, szczegółowo charakteryzując jej stopień umiarkowany i znaczny oraz wymienia i wyjaśnia złożoność konsekwencji fizycznych, poznawczych i psychospołecznych; definiuje i szczegółowo objaśnia proces edukacji, rewalidacji, wychowania i opieki w pracy z uczniem z niepełnoprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym.
- Student rzetelnie opracowuje dokumentację pracy edukacyjno-terapeutycznej oraz projektuje zajęcia dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym przy pomocy różnych i atrakcyjnych dla uczniów narzędzi dydaktycznych i polisensorycznych.
- Student dostrzega i rozumie potrzeby jednostek o różnym stopniu niepełnosprawności intelektualnej oraz ujawnia wrażliwość na ich problemy fizyczne, psychologiczne, emocjonalne i społeczne, którą potwierdza w działaniach praktycznych; w wysokim stopniu wykazuje i rozumie potrzebę zdobywania wiedzy i dokształcania się w zakresie pracy metodycznej z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym.
Na ocenę 4,5 (dobry plus):
- Student rozróżnia i precyzyjnie opisuje stopnie niepełnosprawności intelektualnej, szczegółowo charakteryzując jej stopień umiarkowany i znaczny oraz wymienia i wyjaśnia złożoność konsekwencji fizycznych, poznawczych i psychospołecznych - ilustrując swoją wiedzę stosownymi przykładami z literatury wskazanej; definiuje, szczegółowo objaśnia oraz prezentuje różnice pomiędzy procesem edukacji, rewalidacji, wychowania i opieki w pracy z uczniem z niepełnoprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym.
- Student rzetelnie opracowuje i weryfikuje dokumentację pracy edukacyjno-terapeutycznej; twórczo projektuje zajęcia dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym przy pomocy różnych i atrakcyjnych dla uczniów narzędzi dydaktycznych i polisensorycznych.
- Student dostrzega i rozumie potrzeby jednostek o różnym stopniu niepełnosprawności intelektualnej oraz ujawnia wrażliwość na ich problemy fizyczne, psychologiczne, emocjonalne i społeczne, którą potwierdza w działaniach praktycznych, budując życzliwą, ciepłą relację opartą na dyscyplinie i optymizmie pedagogicznym; w wysokim stopniu wykazuje i rozumie potrzebę zdobywania wiedzy i dokształcania się w zakresie pracy metodycznej z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym - wykazuje aktywność w zakresie zdobywania tej wiedzy i samodokształcania.
Na ocenę 5 (bardzo dobry):
- Student rozróżnia i precyzyjnie opisuje stopnie niepełnosprawności intelektualnej, szczegółowo charakteryzując jej stopień umiarkowany i znaczny oraz wymienia i wyjaśnia złożoność konsekwencji fizycznych, poznawczych i psychospołecznych - ilustrując swoją wiedzę stosownymi przykładami z literatury wskazanej i samodzielnie wybranej; szczegółowo definiując, objaśniając oraz prezentując różnice pomiędzy procesem edukacji, rewalidacji, wychowania i opieki w pracy z uczniem z niepełnoprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym podsumowuje wiedzę.
- Student rzetelnie opracowuje i weryfikuje dokumentację pracy edukacyjno-terapeutycznej; twórczo projektuje zajęcia dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym przy pomocy różnych i atrakcyjnych dla uczniów narzędzi dydaktycznych i polisensorycznych; potrafi modyfikować zaprojektowane zajęcia uwzględniając zaistniałe, niespodziewane czynniki sytuacyjne oraz prezentując wyniki pracy wyprowadza wnioski i propozycje na przyszłość.
- Student dostrzega i rozumie potrzeby jednostek o różnym stopniu niepełnosprawności intelektualnej oraz ujawnia wrażliwość na ich problemy fizyczne, psychologiczne, emocjonalne i społeczne, którą potwierdza w działaniach praktycznych, budując życzliwą, ciepłą relację opartą na dyscyplinie i optymizmie pedagogicznym; w wysokim stopniu wykazuje i rozumie potrzebę zdobywania wiedzy i dokształcania się w zakresie pracy metodycznej z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym - wykazuje kreatywną aktywność w zakresie zdobywania tej wiedzy i samodokształcania.
Na ocenę końcową składają się:
1. obecność na zajęciach - dopuszczalne są 2 nieobecności; każda ponaddopuszczalna nieobecność skutkuje obniżeniem oceny końcowej o jeden stopień;
2. rzetelne przygotowanie i prezentacja narzędzia dydaktyczno-polisensorycznego do pracy z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym/znacznym;
3. rzetelne przygotowanie zajęć edukacyjno-terapeutycznych dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym oraz przygotowanie dokumentacji.
W roku akademickim 2020/2021:
Wiedza:
- na ocenę 3,0 - student ma wiedzę dotyczącą celów kształcenia, form, metod, technik i narzędzi pracy edukacyjnej i rewalidacyjnej z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym oraz zna zasady tej pracy.
- na ocenę 3,5 - student ma wiedzę dotyczącą celów kształcenia, form, metod, technik i narzędzi pracy edukacyjnej i rewalidacyjnej stosownie do trzech obszarów treści kształcenia oraz zna zasady tej pracy.
- na ocenę 4,0 - student ma wiedzę dotyczącą celów kształcenia, form, metod, technik i narzędzi pracy edukacyjnej i rewalidacyjnej stosownie do trzech obszarów treści kształcenia. W swojej wiedzy odwołuje się do rozwijania kompetencji osobistych, społecznych i komunikacyjnych ucznia oraz jego postawy kreatywnej, znając zasady owej pracy.
- na ocenę 4,5 - student ma wiedzę dotyczącą celów kształcenia, form, metod, technik i narzędzi pracy edukacyjnej i rewalidacyjnej stosownie do trzech obszarów treści kształcenia - podaje właściwe przykłady i je uzasadnia. W swojej wiedzy odwołuje się do rozwijania kompetencji osobistych, społecznych i komunikacyjnych ucznia oraz jego postawy kreatywnej, znając zasady owej pracy.
- na ocenę 5,0 - student ma wiedzę dotyczącą celów kształcenia, form, metod, technik i narzędzi pracy edukacyjnej i rewalidacyjnej stosownie do trzech obszarów treści kształcenia - podaje uzasadnione przykłady i tłumaczy ich modyfikacje. W swojej wiedzy odwołuje się do rozwijania kompetencji osobistych, społecznych i komunikacyjnych ucznia oraz jego postawy kreatywnej, znając zasady owej pracy.
Umiejętności:
- na ocenę 3,0 - student potrafi z dużą pomocą prowadzącego konstruować indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny dla ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym. Z dużą pomocą prowadzącego potrafi zaprojektować i zorganizować zajęcia edukacyjno-terapeutyczne z uwzględnieniem treści podstawy programowej kształcenia ogólnego dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym, rejestrując dokumentację pracy edukacyjno-terapeutycznej niezbędnej do wspierania rozwoju uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym.
- na ocenę 3,5 - student potrafi z pomocą prowadzącego konstruować indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny dla ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym. Z pomocą prowadzącego potrafi zaprojektować i zorganizować zajęcia edukacyjno-terapeutyczne z uwzględnieniem treści podstawy programowej kształcenia ogólnego dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym, rejestrując dokumentację pracy edukacyjno-terapeutycznej niezbędnej do wspierania rozwoju uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym.
- na ocenę 4,0 - student potrafi konstruować indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny dla ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym. Potrafi zaprojektować i zorganizować zajęcia edukacyjno-terapeutyczne z uwzględnieniem treści podstawy programowej kształcenia ogólnego dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym, rejestrując dokumentację pracy edukacyjno-terapeutycznej niezbędnej do wspierania rozwoju uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym.
- na ocenę 4,5 - student potrafi konstruować indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny dla ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, poszerzając jego treść o zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów ukierunkowane na poprawę funkcjonowania ucznia. Potrafi zaprojektować i zorganizować zajęcia edukacyjno-terapeutyczne z uwzględnieniem treści podstawy programowej kształcenia ogólnego dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym, rejestrując i porównując dokumentację pracy edukacyjno-terapeutycznej niezbędnej do wspierania rozwoju uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym.
- na ocenę 5,0 - student potrafi konstruować indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny dla ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, poszerzając jego treść o zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów ukierunkowane na poprawę funkcjonowania ucznia oraz o działania wspierające rodziców ucznia. Potrafi zaprojektować i zorganizować zajęcia edukacyjno-terapeutyczne w różnych formach, z uwzględnieniem treści podstawy programowej kształcenia ogólnego dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym, rejestrując i porównując dokumentację pracy edukacyjno-terapeutycznej niezbędnej do wspierania rozwoju uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym.
Na ocenę końcową składają się:
1. Obecność na zajęciach dydaktycznych - dopuszczalna jest 1 nieobecność. Każda ponaddopuszczalna nieobecność skutkuje obniżeniem oceny końcowej o pół stopnia.
2. Aktywność na zajęciach dydaktycznych.
3. Opracowanie, prezentacja i złożenie cyklu zajęć edukacyjnych rozwijających funkcjonowanie osobiste i społeczne oraz postawę kreatywną skorelowanych z zajęciami rewalidacyjnymi - zgodnie z II obszarem treści kształcenia.
Punktacja:
15 - 13,5 pkt - ocena 5,0
13 - 12 pkt - ocena 4,5
11,5 - 10,5 pkt - ocena 4,0
10 - 9 pkt - ocena 3,5
8,5 - 7,5 pkt - ocena 3,0
7 pkt i mniej - ocena 2,0
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Buchnat M., Tylewska-Nowak B. (red.): "Dzieci i młodzież z niepełnosprawnością intelektualną w systemie edukacji", Difin, Warszawa 2012;
2. Chrzanowska I.: "Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności", Impuls, Kraków 2015;
3. Mikrut A., Wyczesany J.: "Elementy metodyki nauczania początkowego dzieci upośledzonych umysłowo", AP, Kraków 2000;
4. Tanajewska A., Naprawa R., Stawska J.: "Praca z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Poradnik dla nauczyciela", Difin, Warszawa 2014.
Literatura uzupełniająca:
1. Głodkowska J.: " Poznanie ucznia szkoły specjalnej", WSiP, Warszawa, 2006;
2. Głodkowska J. (red.): "Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi", APS, Warszawa 2010;
3. Krause A.: "Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej", Wydawnictwo Impuls, Kraków 2010;
4. Wyczesany J.: "Pedagogika upośledzonych umysłowo", Wydawnictwo Impuls, Kraków 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: