Metodyka kształcenia zintegrowanego WNP-PSZ-MKZSP
Zajęcia mają na celu analizę następujących problemów: Kryteria oceny i wyboru zintegrowanego programu nauczania. Zasady organizacji zajęć zintegrowanych . Kryteria oceny zajęć zintegrowanych i scenariuszy zajęć pod kątem metodycznym, merytorycznym i organizacyjnym. Aktywizujące metody nauczania, ich zastosowanie w procesie wspomagania rozwoju uczniów niższych klas szkoły podstawowej. Sposoby stymulowania rozwoju dzieci w młodszym wieku szkolnym na zajęciach zintegrowanych. Organizacja aktywności uczniów na zajęciach zintegrowanych- ogólne założenia. Podstawy planowania zajęć zintegrowanych, formy zapisu scenariuszy zajęć. Zasady konstruowania oceny opisowej z uwzględnieniem obszarów aktywności ucznia w młodszym wieku szkolnym. Metody sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów klas 1-3. Narzędzia pomiaru wiadomości i umiejętności uczniów klas 1-3.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK 1: Student zna terminologię i podstawy teoretyczne pedagogiki wczesnoszkolnej.
EK2: Wskazuje jej miejsce wśród nauk pedagogicznych analizując jej cele, funkcje, zadania i podstawy metodologiczne.
EK 3: Charakteryzuje psychologiczne i konstruktywistyczne podstawy uczenia się dziecka.
Umiejętności:
EK 4: Potrafi krytycznie ocenić szanse i zagrożenia w edukacji wczesnoszkolnej.
EK 5: Przewiduje konsekwencje rozwojowe przyjmowanych założeń pedagogicznych w przyszłej pracy.
Kompetencje:
EK 6: Jest wrażliwy na problemy rozwojowe i edukacyjne
dzieci w wieku wczesnoszkolnym.
Kryteria oceniania
ocena dostateczna (3,0): student w stopniu dostatecznym zna terminologię i podstawy teoretyczne pedagogiki wczesnoszkolnej, wskazuje jej miejsce wśród nauk pedagogicznych analizując jej cele, funkcje, zadania i podstawy metodologiczne; potrafi krytycznie ocenić szanse i zagrożenia w edukacji wczesnoszkolnej; przewiduje konsekwencje rozwojowe przyjmowanych założeń pedagogicznych w przyszłej pracy; jest wrażliwy na problemy rozwojowe i edukacyjne
dzieci w wieku wczesnoszkolnym.
ocena dobra (4,0): student w dobrym stopniu zna terminologię i podstawy teoretyczne pedagogiki wczesnoszkolnej, wskazuje jej miejsce wśród nauk pedagogicznych analizując jej cele, funkcje, zadania i podstawy metodologiczne; potrafi krytycznie ocenić szanse i zagrożenia w edukacji wczesnoszkolnej; przewiduje konsekwencje rozwojowe przyjmowanych założeń pedagogicznych w przyszłej pracy; jest wrażliwy na problemy rozwojowe i edukacyjne
dzieci w wieku wczesnoszkolnym.
ocena bardzo dobra (5,0): student w bardzo dobrym stopniu zna terminologię i podstawy teoretyczne pedagogiki wczesnoszkolnej, wskazuje jej miejsce wśród nauk pedagogicznych analizując jej cele, funkcje, zadania i podstawy metodologiczne; potrafi krytycznie ocenić szanse i zagrożenia w edukacji wczesnoszkolnej; przewiduje konsekwencje rozwojowe przyjmowanych założeń pedagogicznych w przyszłej pracy; jest wrażliwy na problemy rozwojowe i edukacyjne
dzieci w wieku wczesnoszkolnym.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach,zdanie pracy zaliczeniowej.
Literatura
Cichocki A. (red.), Edukacja elementarna szansą nowej jakości wychowania, Trans Humana, Białystok 2005
Brudnik E., Moszyńska A., Owczarska B., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, ZW SFS, Kielce 2000
Duraj-Nowakowa K., Integrowanie edukacji wczesnoszkolnej, IMPULS, Kraków 1998
Klus– Stańska D., Szczepska- Pustkowska M.; Pedagogika wczesnoszkolna- dyskursy, problemy, rozwiązania,. WAiP. Warszawa 2009
Klus – Stańska D., Nowicka M.: Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej. WSiP, Warszawa 2005.
Kosińska E.; Ocenianie w szkole, Wyd. Rubikon, Kraków 2000
Łuczak B.; Nauczanie integralne w klasach I- III z wykorzystaniem technik Freineta, Oficyna Wydawnicza G& P., Poznań 2000
Misiorna E., Ziętkiewicz E.; Zintegrowana edukacja w klasach 1-3, WOM Poznań 1999
Sowińska H., Michalak R., Edukacja elementarna jako strategia zmian rozwojowych dziecka, Impuls, Kraków 2004
Żytko M. (red), Kształcenie zintegrowane. Problemy teorii i praktyki, Wyd. „Żak”, Warszawa 2002
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: