Metodyka kształcenia uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną na II i III etapie edukacyjnym WNP-PSZ-MKI
Opis:
1. Istota i charakter działalności dydaktyczno- wychowawczej w klasach 4-6 szkoły podstawowej specjalnej i w gimnazjum / nauczanie skorelowane- rodzaje korelacji, nauczanie przedmiotowe.
2. Możliwości rozwojowe ucznia w kontekście umiejętności metodycznych nauczyciela /zakres i kryteria doboru metod, form i środków dydaktycznych/
3. Analiza treści programowych przedmiotów ogólnokształcących- dobór i układ treści, treści podstawowe i fakultatywne.
4. Typy i rodzaje lekcji najczęściej stosowane w nauczaniu skorelowanym i przedmiotowym.
5. Budowa lekcji określonego typu, ze szczególnym uwzględnieniem lekcji wieloogniwowej. Istota nauczania zróżnicowanego.
6. Planowanie pracy w nauczaniu blokowym i przedmiotowym. Cechy dobrego planowania.
7.Opracowanie przykładowego scenariusza zajęć z wybranego przedmiotu ogólnokształcącego.
8.Wybrane zagadnienia z metodyk przedmiotów ogólnokształcących /j.polski, matematyka, przyroda, historia itp/
9. Kontrola i ocena ucznia w II i III etapie edukacyjnym - dylematy, kontrowersje natury dydaktycznej i wychowawczej.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy Student:
- operuje wiedzą dotyczącą niepełnosprawności intelektualne i konsekwencje fizyczno - zdrowotne, orientacyjno- poznawcze i psychospołeczne dla przebiegu procesu edukacyjnego.
- ma uporządkowaną wiedzę na temat edukacji i rehabilitacji osób niepełnosprawnych intelektualnie.
- ma opanowane treści z zakresu dydaktyki i ortodydaktyki
W zakresie umiejętności Student:
- korzysta z wiedzy teoretycznej, interdyscyplinarnej w celu diagnozowania, analizowania i prognozowania rozwiązań metodycznych na poziomie II i III etapu edukacyjnego.
- ocenia przydatność typowych metod i procedur metodycznych do realizacji zadań związanych z edukacją i rehabilitacją dziecka niepełnosprawnego.
- samodzielnie planuje zajęcia edukacyjne, dobiera i wykorzystuje racjonalnie i optymalnie materiały dydaktyczne, niezbędne do usprawniania osoby niepełnosprawnej.
- posiada umiejętność prowadzenia dokumentacji szkolnej.
W zakresie kompetencji Student:
- Rozumie potrzeby rozwojowe uczniów niepełnosprawnych i adekwatnie do ich możliwości organizuje działania edukacyjne.
- jest świadomy konieczności stosowania w praktyce indywidualizacji w edukacji skorelowanej i przedmiotowej.
- jest przygotowany i chętnie uczestniczy w grupach, organizacjach, podejmujących działania na rzecz osób niepełnosprawnych.
Uzasadnienie ECTS:
godziny kontaktowe - 30
przygotowanie się do zajęć -25
przygotowanie się do zajęć warsztat.
/pomoce dydakt, mat żródłowy/ -25
przygotowanie się do zaliczenia -20
Kryteria oceniania
dyskusja seminaryjna, analiza i interpretacja materiałów żródłowych,prezentacje z wykorzystaniem środków multimedialnych,indywidualne projekty zajęć- analiza metodyczna
Ocena ciągła aktywności Studentów.
na ocenę dst /3/ Student:
Zna podstawowe zasady, metody , formy pracy z dzieckiem niepełnosprawnym w II i III etapie edukacyjnym, w sposób odtwórczy operuje wiedzą metodyczną z zakresu budowy i typu lekcji, w oparciu o materiał żródłowy opracowuje strategie edukacyjne. Z trudem różnicuje wymagania w odniesieniu do zróżnicowanych możliwości dziecka. Ograniczona znajomość warsztatu metodycznego.
na ocenę db/4/ Student:
Dostrzega problemy i zróżnicowane możliwości osób niepełnosprawnych i samodzielnie opracowuje strategie edukacyjne. Poprawnie selekcjonuje treści programowe, adekwatnie do możliwości dziecka niepełnosprawnego, jednak w ograniczonym stopniu uzasadnia swoje wybory. Schematycznie wykorzystuje warsztat metodyczny.Rozumie potrzeby dziecka i w oparciu o materiał żródłowy stara się je zaspokajać.
na ocenę bdb/5/ Student:
- samodzielnie, twórczo z wykorzystaniem bogatego warsztatu metodycznego organizuje i planuje strategie edukacyjne, potrafi diagnozować,analizować,porównywać i uzasadniać stosowane rozwiązania metodyczne w pracy ze zróżnicowanym uczniem. Wyjaśnia, interpretuje, uzasadnia i ocenia- na bazie wiedzy i umiejętności interdyscyplinarnej - sposoby pracy z dzieckiem niepełnosprawnym. Jest zaangażowany i z przekonaniem realizuje swoje pomysły.
Literatura
1. Program nauczania szkoły podstawowej specjalnej dla uczniów z lekkim upośledzeniem umysłowym / etap II i III WSiP Warszawa 2000 i następne
2. Smykowska D. Materiały metodyczne do nauczania dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim. Kraków Impuls 2006
3. Borzyszkowska H. Nauczanie dzieci upośledzonych umysłowo w klasach specjalnych. Warszawa WSiP,2004
4.Okoń W. Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa Wydawnictwo Akademickie "Żak"2008
5.Tkaczyk G., Serafin T.; Poradnik metodyczny dla nauczycieli kształcących uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim w szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych. Lublin ODN 2001
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: