Gerontologia społeczna WNP-PSZ-GER
Zakres tematów wraz z liczbą godzin przeznaczonych na ich realizację:
1. Starzenie się w wymiarze bio-psycho-społecznym. Postawy społeczne wobec starości i osób starszych – 2 godz.
2. Uczestnictwo ludzi w podeszłym wieku w edukacji i pracy. Potencjał oraz problemy ludzi starszych – 3 godz.
3. Znaczenie czasu wolnego, hobby, wolontariatu w życiu osób w zaawansowanym wieku – 2 godz.
4. Wybrane działania państw UE wobec ludzi starszych - wspierania ich rozwoju oraz aktywności - 2 godz.
5. Programy krajowych służb i inicjatywy animatorów lokalnej polityki społecznej na rzecz seniorów - 4 godz.
6. Nowe rozwiązania w zakresie wsparcia edukacyjnego, społecznego i zawodowego osób starszych - 2 godz.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
EK_01 Student charakteryzuje zagadnienia: starości oraz osób starszych, zwracając uwagę na ich wymiar fizyczny, psychiczny, społeczny, demograficzny.
EK_02 Student wyjaśnia tematykę związaną z procesem starzenia się i osobami starszych w ujęciu interdyscyplinarnym. Rozpoznaje złożoność analizowanych zagadnień na gruncie teorii i praktyki oraz ma potrzebę podejmowania współpracy w przyszłej pracy zawodowej.
UMIEJĘTNOŚCI:
EK_01 Student opisuje, interpretuje i projektuje strategie postępowania w pracy z osobami w zaawansowanym wieku, mając na uwadze konieczność wyrównywania ich szans i maksymalizowanie możliwości rozwojowych. Generuje rozwiązania problemów doświadczanych przez osoby starsze.
KOMPETENCJE:
EK_01 Student posiada świadomość specyfiki pracy z osobami starszymi, jej uwarunkowań oraz wyzwań.
EK_02 Student jest zorientowany na pracę z ludźmi w starszym wieku w zgodzie z zasadą indywidualizacji oraz współpracę z podmiotami wspierającymi osoby starsze.
Planowany godzinowy nakład pracy Studenta (rozliczenie punktów ECTS - 2 punkt ECTS razy 30 godzin pracy Studenta):
- godziny kontaktowe – konwersatoria – 8h
- przygotowanie projektu – 25h
- przygotowanie się do zaliczenia – 25h
- udział w konsultacjach (także zdalnych) – 2h
Kryteria oceniania
Sposoby weryfikacji + symbol efektu w programie studiów:
- Obecność* i aktywny udział w zajęciach (PSI_TS3 i TS2_W01; PSI_TS3 i TS2_W10; PSI_TS3 i TS2_K01)
- Uczestnictwo w debacie (PSI_TS3 i TS2_W01; PSI_TS3 i TS2_U04; PSI_TS3 i TS2_K03)
- Przygotowanie i przedstawienie projektu (PSI_TS3 i TS2_W10; PSI_TS3 i TS2_U04; PSI_TS3 i TS2_K01). Do wyboru:
A. Prezentacja wybranego środowiska/instytucji ze względu na interesujące, innowacyjne formy, metody pracy z osobami starszymi lub realizowane programy/inicjatywy wspomagające (w szczególny sposób) różne obszary aktywności seniorów.
B. Zaprojektowanie i przedstawienie nowego rozwiązania w zakresie wybranego wsparcia (edukacyjnego, społecznego, zawodowego lub innego) osób w zaawansowanym wieku.
* Możliwa jest 1 nieusprawiedliwiona nieobecność.
Na ocenę dostateczną (3,0) - Student posiada pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka, w tym osób starszych oraz działalności prowadzonej wobec ludzi w zaawansowanym wieku, wymagających różnego rodzaju wsparcia w trudnych problemach życiowych, także organizacji i funkcjonowania instytucji realizujących zadania polityki społecznej dotyczącej seniorów; dysponuje też umiejętnościami nazywania i monitorowania informacji na temat problemów m.in. społecznych osób starszych oraz generowania ich rozwiązań; ma pozytywne nastawienie do budowania warsztatu przyszłej pracy zawodowej.
Na ocenę dostateczną plus (3,5) - Student posiada pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka, w tym osób starszych oraz działalności prowadzonej wobec ludzi w zaawansowanym wieku, wymagających różnego rodzaju wsparcia w trudnych problemach życiowych, także organizacji i funkcjonowania instytucji realizujących zadania polityki społecznej dotyczącej seniorów; dysponuje też umiejętnościami nazywania i monitorowania informacji na temat problemów m.in. społecznych osób starszych oraz generowania ich rozwiązań; ma pozytywne nastawienie do budowania warsztatu przyszłej pracy zawodowej.
Wzmocnienie oceny dostatecznej jest możliwe dzięki przygotowaniu na zajęcia (i zaprezentowaniu) dodatkowych materiałów źródłowych na temat realizowanych zagadnień.
Na ocenę dobrą (4,0) - Student posiada pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka, w tym osób starszych oraz działalności prowadzonej wobec ludzi w zaawansowanym wieku, wymagających różnego rodzaju wsparcia w trudnych problemach życiowych, także organizacji i funkcjonowania instytucji realizujących zadania polityki społecznej dotyczącej seniorów; dysponuje też umiejętnościami nazywania i monitorowania (z użyciem różnych technik i narzędzi pracy) informacji na temat problemów m.in. społecznych osób starszych oraz generowania ich rozwiązań; ma pozytywne nastawienie do budowania warsztatu przyszłej pracy zawodowej.
Wzmocnienie oceny dostatecznej plus poprzez szczególnie czynne uczestnictwo w debacie (pełnienie roli moderatora, eksperta, zdobycie tytułu najlepszego mówcy) poświęconej: Postawom społecznych wobec starości i osób starszych.
Na ocenę dobrą plus (4,5) - Student posiada pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka, w tym osób starszych oraz działalności prowadzonej wobec ludzi w zaawansowanym wieku, wymagających różnego rodzaju wsparcia w trudnych problemach życiowych, także organizacji i funkcjonowania instytucji realizujących zadania polityki społecznej dotyczącej seniorów; dysponuje też umiejętnościami nazywania i monitorowania (z użyciem różnych technik i narzędzi pracy) informacji na temat problemów m.in. społecznych osób starszych oraz generowania ich rozwiązań; ma pozytywne nastawienie do budowania warsztatu przyszłej pracy zawodowej.
Wzmocnienie oceny dobrej jest możliwe dzięki wyjątkowo aktywnemu udziałowi (np. jako lider grupy) w projekcie studenckim.
Na ocenę bardzo dobrą (5,0) - Student posiada pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka, w tym osób starszych oraz działalności prowadzonej wobec ludzi w zaawansowanym wieku, wymagających różnego rodzaju wsparcia w trudnych problemach życiowych, także organizacji i funkcjonowania instytucji realizujących zadania polityki społecznej dotyczącej seniorów; dysponuje też umiejętnościami nazywania i monitorowania (z użyciem różnych technik i narzędzi pracy oraz dzięki kooperacji np. z instytucjami rynku pracy, samorządowymi) informacji na temat problemów m.in. społecznych osób starszych oraz generowania ich rozwiązań; ma pozytywne nastawienie do budowania warsztatu przyszłej pracy zawodowej.
Wzmocnienie oceny dobrej plus - poprzez opracowanie dodatkowych materiałów wzbogacających prezentację grupy (dane z badań, opinie ekspertów, dobre praktyki) oraz zadbanie o wymiar praktyczny projektu.
Na ocenę końcową składają się:
1) Projekt studencki - maks. 50 pkt
2) Dyskusja plenarna - maks. 30 pkt
3) Aktywność Studenta -maks. 20 pkt
Maksymalna liczba punktów możliwych do zdobycia - 100.
60-67 p. - 3,0
68-75 p. - 3,5
76-83 p. - 4,0
84-91 p. - 4,5
92-100 p.-5,0
Literatura
1. Dubas. E., Muszyński M. (red.), Obiektywny i subiektywny wymiar starości, Łódź 2016.
2. Malec M. (red.), Edukacyjne, kulturowe i społeczne konteksty starości, Wrocław 2011.
3. Pichalski R., Psychospołeczne uwarunkowania funkcjonowania osób w podeszłym wieku, Toruń 2014.
4. Steuden S., Psychologia starzenia się i starości, Warszawa 2014.
5. Szarota Z., Gerontología społeczna i oświatowa. Zarys problematyki, Kraków 2004.
Proponowana literatura dodatkowa:
1. Brzezińska M., Proaktywna starość : strategie radzenia sobie ze stresem w okresie późnej dorosłości, Warszawa 2011.
2. Kurzynowski A., Polityka społeczna, Warszawa 2005.
3. Nowicka A., Wybrane problemy osób starszych, Kraków 2006.
4. Stuart-Hamilton I., Psychologia starzenia się: wprowadzenie, Poznań 2006.
5. Szatur-Jaworska B., Błędowski P., Dzięgielewska M., Podstawy gerontologii społecznej, Warszawa 2006 oraz
Artykuły opublikowane w "Forum Pedagogicznym" i innych tematycznych czasopismach naukowych.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: