Wybrane zagadnienia teoretyczno-metodyczne terapii pedagogicznej WNP-PS-WZ
Terapia pedagogiczna - ujęcia definicyjne
Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz uczeń ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się jako podmiot oddziaływań terapii pedagogicznej
Cele i zasady terapii pedagogicznej
Wybrane metody wspierania rozwoju dziecka / ucznia w ramach terapii pedagogicznej - zagadnienia podstawowe
Założenia zajęć korekcyjno-kompensacyjnych oraz planowanie działań wspierających dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się
Zadania specjalisty terapii pedagogicznej w przedszkolu, szkole i placówce
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
zna i rozumie źródła, charakter, miejsce i znaczenie pedagogiki korekcyjnej (terapii pedagogicznej) w systemie nauk oraz jej przedmiotowe powiązanie z naukami społecznymi, humanistycznymi i naukami o zdrowiu, a także jej tendencje rozwojowe
zna i rozumie specyfikę pedagogiki korekcyjnej (terapii pedagogicznej), jako subdyscypliny pedagogiki specjalnej oraz terminologię, teorię i metodykę wykonywania typowych zadań, a także normy, procedury i dobre praktyki stosowane w terapii pedagogicznej
zna i rozumie podstawy pedagogiki korekcyjnej, zwykłe i specyficzne trudności w uczeniu się, podstawy medyczne terapii pedagogicznej, funkcjonowanie ośrodkowego układu nerwowego w kontekście specyficznych trudności w uczeniu się i ich etiopatogenezę, a także obraz kliniczny i psychologiczny dzieci z grupy ryzyka i uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się
NAKŁAD PRACY STUDENTA
Godziny kontaktowe wykład 15 h
Przygotowanie się do zajęć, lektury 10 h
Przygotowanie zaliczenia 30h
Sumaryczna liczba punktów ECTS 2
Kryteria oceniania
KRYTERIA OCENY:
Egzamin pisemny (pytania zamknięte i otwarte)
punktacja:
16-15 p. - ocena: bardzo dobry (5)
14 p. - ocena: dobry plus (4.5)
13-12 p. - ocena: dobry (4)
11 p. - ocena: dostateczny plus (3,5)
10-9- p. - ocena: dostateczny (3)
Literatura
LITERATURA OBOWIĄZKOWA:
Gruszczyk – Kolczyńska, E. (1994). Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Warszawa: WSiP.
Czajkowska, I., Herda, K. (1989). Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole. Warszawa: WSIP.
Krasowicz-Kupis, G. (red) (2009), Diagnoza dysleksji. Najważniejsze problemy, Gdańsk: Harmonia
Olechowska, A. (2016), Specjalne potrzeby edukacyjne, Warszawa: PWN.
Oszwa, U. (2006). Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych. Problemy diagnozy i terapii. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Rozporządzenie MEN w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach
Skałbania, B., Lewandowska-Kidoń T. (2022), Terapia pedagogiczna w teorii i działaniu. Wybrane zagadnienia, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:
Bishop D V M., & Snowling M J. Developmental dyslexia and specific language impairment: Same or different? Psychological Bulletin. 2004; 130(6): 858–888. pmid:15535741
Kaja, B (2001). Zarys terapii dziecka. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: