Seminarium magisterskie WNP-PS-SEM-MGR4-MD
Realizacja przedmiotu służy wyposażeniu Studenta w wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie projektowana i prowadzenia badań w pedagogice specjalnej, dzięki czemu Student:
- przygotowuje i wykonuje całość pracy dyplomowej: opracowuje część teoretyczną, metodologiczną i badawczą pracy, projektuje i przeprowadza badania pedagogiczne; analizuje, interpretuje i prezentuje wyniki badań własnych, formułuje i opracowuje wnioski końcowe; wymienia obszary wymagające modyfikacji, wdraża działania innowacyjne; wskazuje kierunki dalszych badań;
- potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie na tematy dotyczące zagadnień pracy dyplomowej; z wykorzystaniem różnych teoretycznych ujęć, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki specjalnej, jak i pokrewnych dyscyplin;
- jest świadomy wagi pisania i obrony pracy dyplomowej (naukowo-badawczej) i istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_Z: ECTS [1 ECTS = 30 godz.]:
Udział w ćwiczeniach (godziny kontaktowe) – sem. 1 – 30 godz.
Czytanie literatury – 10 godz.
Przygotowanie części teoretycznej pracy dyplomowej, konsultacje – 20 godz.
Suma godzin - 60 [60/30 = 2]
Liczba ECTS: 2
| W cyklu 2023/24_L: ECTS [1 ECTS = 30 godz.]:
Udział w ćwiczeniach (godziny kontaktowe) – sem. 2 – 30 godz.
Czytanie literatury – 10 godz.
Przygotowanie części teoretycznej pracy dyplomowej, konsultacje – 20 godz.
Suma godzin - 60 [60/30 = 2]
Liczba ECTS: 2 |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty przedmiotowe w zakresie wiedzy:
Efekt przedmiotowy 1. - PS_W1; Efekt przedmiotowy 2. - PS_W6; Efekt przedmiotowy 3. - PS_W18
Efekty przedmiotowe w zakresie umiejętności:
Efekt przedmiotowy 4. - PS_U3; Efekt przedmiotowy 5. - PS_U16; Efekt przedmiotowy 6. - PS_U17; Efekt przedmiotowy 7. - PS_U19
Efekty przedmiotowe w zakresie kompetencji społecznych:
Efekt przedmiotowy 8. - PS_K4; Efekt przedmiotowy 9. - PS_K9; Efekt przedmiotowy 10. - PS_K10
Efekty przedmiotowe w zakresie wiedzy:
Efekt przedmiotowy 1.
Student objaśnia systematykę w obrębie pedagogiki specjalnej, jej przedmiotowe i metodologiczne relacje z innymi naukami.
Efekt przedmiotowy 2.
Student opisuje procedurę projektowania i prowadzenia badań w obszarze pedagogiki specjalnej; w szczególności charakteryzuje założenia metodologiczne dotyczące problemów badawczych, metod, technik i narzędzi badań. Identyfikuje tradycje paradygmatyczne badań społecznych, z których wywodzą się poszczególne metody.
Efekt przedmiotowy 3.
Student definiuje terminy i założenia metodologiczne oraz zasady i normy etyczne dotyczące projektowania i realizacji badań w zakresie pedagogiki specjalnej.
Efekty przedmiotowe w zakresie umiejętności:
Efekt przedmiotowy 4.
Student przygotowuje i prowadzi badania: rozróżnia orientacje w metodologii badań społecznych; dokonuje przeglądu literatury opracowywanego problemu badawczego; tworzy wstępną bibliografię i sporządza projekt swoich badań; przygotowuje i opracowuje część teoretyczną i badawczą pracy, zgodną z wymogami pisania opracowań naukowych; w oparciu o metodologię badań własnych, analizuje przykłady, projektuje i przeprowadza badania pedagogiczne; przygotowuje i wykonuje całość pracy dyplomowej; analizuje, interpretuje i prezentuje wyniki badań własnych; formułuje i opracowuje wnioski końcowe; wymienia obszary wymagające modyfikacji; wdraża działania innowacyjne; wskazuje kierunki dalszych badań.
Efekt przedmiotowy 5.
W przypadku badań zespołowych, Student współpracuje z członkami zespołu badawczego na każdym etapie projektowania i realizacji badań.
Efekt przedmiotowy 6.
Student przygotowuje i opracowuje część teoretyczną i badawczą pracy, zgodną z wymogami pisania opracowań naukowych, korzystając z różnych źródeł (w języku polskim i obcym) i nowoczesnych technologii ICT.
Efekt przedmiotowy 7.
Student podejmuje starania na rzecz optymalnego kierowania własną karierą zawodową, dokonuje samooceny własnych kompetencji metodologicznych, planuje i doskonali umiejętności praktyczne i badawcze.
Efekty przedmiotowe w zakresie kompetencji społecznych:
Efekt przedmiotowy 8.
Student wykazuje otwartą, krytyczną postawę wobec badania zjawisk edukacyjnych.
Efekt przedmiotowy 9.
Student docenia tradycję i dorobek badań w zakresie pedagogiki specjalnej oraz potrzebę ich kontynuacji i poszerzania o nowe obszary i procedury badawcze.
Efekt przedmiotowy 10.
Student jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych.
Kryteria oceniania
ocena 3,0 (dst)
Wiedza
Student z błędami objaśnia systematykę w obrębie pedagogiki specjalnej, jej przedmiotowe i metodologiczne relacje z innymi naukami. Z trudem opisuje procedurę projektowania i prowadzenia badań w obszarze pedagogiki specjalnej; w szczególności z błędami charakteryzuje założenia metodologiczne dotyczące problemów badawczych, metod, technik i narzędzi badań. Z trudnością identyfikuje tradycje paradygmatyczne badań społecznych, z których wywodzą się poszczególne metody. Z błędami definiuje terminy i założenia metodologiczne oraz zasady i normy etyczne dotyczące projektowania i realizacji badań w zakresie pedagogiki specjalnej.
Umiejętności
Student przygotowuje i prowadzi badania na poziomie elementarnym: z trudem:
- rozróżnia orientacje w metodologii badań społecznych;
- dokonuje przeglądu literatury opracowywanego problemu badawczego;
- tworzy wstępną bibliografię i sporządza projekt swoich badań;
- przygotowuje i opracowuje część teoretyczną i badawczą pracy, zgodną z wymogami pisania opracowań naukowych (korzystając z różnych źródeł (w języku polskim i obcym) i nowoczesnych technologii ICT);
- analizuje przykłady, projektuje i przeprowadza badania pedagogiczne w oparciu o metodologię badań własnych;
- przygotowuje i wykonuje całość pracy dyplomowej;
- analizuje, interpretuje i prezentuje wyniki badań własnych;
- formułuje i opracowuje wnioski końcowe;
- wymienia obszary wymagające modyfikacji;
- wdraża działania innowacyjne;
- wskazuje kierunki dalszych badań.
W przypadku badań zespołowych, Student z trudem współpracuje z członkami zespołu badawczego na każdym etapie projektowania i realizacji badań. Z trudem podejmuje starania na rzecz optymalnego kierowania własną karierą zawodową i dokonuje samooceny własnych kompetencji metodologicznych, z trudem planuje i doskonali umiejętności praktyczne i badawcze.
Kompetencje społeczne
Student z trudem wykazuje otwartą, krytyczną postawę wobec badania zjawisk edukacyjnych. Z trudem docenia tradycję i dorobek badań w zakresie pedagogiki specjalnej oraz potrzebę ich kontynuacji i poszerzania o nowe obszary i procedury badawcze. Jest w elementarnym stopniu świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych.
ocena 3,5 (dst plus)
Wiedza
Student poprawnie objaśnia systematykę w obrębie pedagogiki specjalnej, jej przedmiotowe i metodologiczne relacje z innymi naukami. Dostatecznie opisuje procedurę projektowania i prowadzenia badań w obszarze pedagogiki specjalnej; w szczególności dostatecznie charakteryzuje założenia metodologiczne dotyczące problemów badawczych, metod, technik i narzędzi badań. Poprawnie identyfikuje tradycje paradygmatyczne badań społecznych, z których wywodzą się poszczególne metody. Poprawnie definiuje terminy i założenia metodologiczne oraz zasady i normy etyczne dotyczące projektowania i realizacji badań w zakresie pedagogiki specjalnej.
Umiejętności
Student przygotowuje i prowadzi badania na poziomie dostatecznym: poprawnie:
- rozróżnia orientacje w metodologii badań społecznych;
- dokonuje przeglądu literatury opracowywanego problemu badawczego;
- tworzy wstępną bibliografię i sporządza projekt swoich badań;
- przygotowuje i opracowuje część teoretyczną i badawczą pracy, zgodną z wymogami pisania opracowań naukowych (korzystając z różnych źródeł (w języku polskim i obcym) i nowoczesnych technologii ICT);
- analizuje przykłady, projektuje i przeprowadza badania pedagogiczne w oparciu o metodologię badań własnych;
- przygotowuje i wykonuje całość pracy dyplomowej;
- analizuje, interpretuje i prezentuje wyniki badań własnych;
- formułuje i opracowuje wnioski końcowe;
- wymienia obszary wymagające modyfikacji;
- wdraża działania innowacyjne;
- wskazuje kierunki dalszych badań.
W przypadku badań zespołowych, Student poprawnie współpracuje z członkami zespołu badawczego na każdym etapie projektowania i realizacji badań. Podejmuje dostateczne starania na rzecz optymalnego kierowania własną karierą zawodową i dokonuje samooceny własnych kompetencji metodologicznych, poprawnie planuje i doskonali umiejętności praktyczne i badawcze.
Kompetencje społeczne
Student dostatecznie wykazuje otwartą, krytyczną postawę wobec badania zjawisk edukacyjnych. Dostatecznie docenia tradycję i dorobek badań w zakresie pedagogiki specjalnej oraz potrzebę ich kontynuacji i poszerzania o nowe obszary i procedury badawcze. Jest w dostatecznym stopniu świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych.
ocena 4,0 (db)
Wiedza
Student zadowalająco objaśnia systematykę w obrębie pedagogiki specjalnej, jej przedmiotowe i metodologiczne relacje z innymi naukami. Odpowiednio opisuje procedurę projektowania i prowadzenia badań w obszarze pedagogiki specjalnej; w szczególności zadowalająco charakteryzuje założenia metodologiczne dotyczące problemów badawczych, metod, technik i narzędzi badań. Odpowiednio identyfikuje tradycje paradygmatyczne badań społecznych, z których wywodzą się poszczególne metody. Dość dobrze definiuje terminy i założenia metodologiczne oraz zasady i normy etyczne dotyczące projektowania i realizacji badań w zakresie pedagogiki specjalnej.
Umiejętności
Student przygotowuje i prowadzi badania na poziomie zadowalającym: odpowiednio:
- rozróżnia orientacje w metodologii badań społecznych;
- dokonuje przeglądu literatury opracowywanego problemu badawczego;
- tworzy wstępną bibliografię i sporządza projekt swoich badań;
- przygotowuje i opracowuje część teoretyczną i badawczą pracy, zgodną z wymogami pisania opracowań naukowych (korzystając z różnych źródeł (w języku polskim i obcym) i nowoczesnych technologii ICT);
- analizuje przykłady, projektuje i przeprowadza badania pedagogiczne w oparciu o metodologię badań własnych;
- przygotowuje i wykonuje całość pracy dyplomowej;
- analizuje, interpretuje i prezentuje wyniki badań własnych;
- formułuje i opracowuje wnioski końcowe;
- wymienia obszary wymagające modyfikacji;
- wdraża działania innowacyjne;
- wskazuje kierunki dalszych badań.
W przypadku badań zespołowych, Student dość dobrze współpracuje z członkami zespołu badawczego na każdym etapie projektowania i realizacji badań. Podejmuje odpowiednie starania na rzecz optymalnego kierowania własną karierą zawodową i dokonuje samooceny własnych kompetencji metodologicznych, zadowalająco planuje i doskonali umiejętności praktyczne i badawcze.
Kompetencje społeczne
Student odpowiednio wykazuje otwartą, krytyczną postawę wobec badania zjawisk edukacyjnych. Zadowalająco docenia tradycję i dorobek badań w zakresie pedagogiki specjalnej oraz potrzebę ich kontynuacji i poszerzania o nowe obszary i procedury badawcze. Jest w zadowalającym stopniu świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych.
ocena 4,5 (db plus)
Wiedza
Student właściwie objaśnia systematykę w obrębie pedagogiki specjalnej, jej przedmiotowe i metodologiczne relacje z innymi naukami. Trafnie opisuje procedurę projektowania i prowadzenia badań w obszarze pedagogiki specjalnej; w szczególności dobrze charakteryzuje założenia metodologiczne dotyczące problemów badawczych, metod, technik i narzędzi badań. Właściwie identyfikuje tradycje paradygmatyczne badań społecznych, z których wywodzą się poszczególne metody. Dobrze definiuje terminy i założenia metodologiczne oraz zasady i normy etyczne dotyczące projektowania i realizacji badań w zakresie pedagogiki specjalnej.
Umiejętności
Student przygotowuje i prowadzi badania na poziomie właściwym: trafnie:
- rozróżnia orientacje w metodologii badań społecznych;
- dokonuje przeglądu literatury opracowywanego problemu badawczego;
- tworzy wstępną bibliografię i sporządza projekt swoich badań;
- przygotowuje i opracowuje część teoretyczną i badawczą pracy, zgodną z wymogami pisania opracowań naukowych (korzystając z różnych źródeł (w języku polskim i obcym) i nowoczesnych technologii ICT);
- analizuje przykłady, projektuje i przeprowadza badania pedagogiczne w oparciu o metodologię badań własnych;
- przygotowuje i wykonuje całość pracy dyplomowej;
- analizuje, interpretuje i prezentuje wyniki badań własnych;
- formułuje i opracowuje wnioski końcowe;
- wymienia obszary wymagające modyfikacji;
- wdraża działania innowacyjne;
- wskazuje kierunki dalszych badań.
W przypadku badań zespołowych, Student dobrze współpracuje z członkami zespołu badawczego na każdym etapie projektowania i realizacji badań. Podejmuje właściwe starania na rzecz optymalnego kierowania własną karierą zawodową i dokonuje samooceny własnych kompetencji metodologicznych, trafnie planuje i doskonali umiejętności praktyczne i badawcze.
Kompetencje społeczne
Student stosownie wykazuje otwartą, krytyczną postawę wobec badania zjawisk edukacyjnych. Właściwie docenia tradycję i dorobek badań w zakresie pedagogiki specjalnej oraz potrzebę ich kontynuacji i poszerzania o nowe obszary i procedury badawcze. Jest w wysokim stopniu świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych.
ocena 5,0 (bdb)
Wiedza
Student w pełni objaśnia systematykę w obrębie pedagogiki specjalnej, jej przedmiotowe i metodologiczne relacje z innymi naukami. Kompletnie opisuje procedurę projektowania i prowadzenia badań w obszarze pedagogiki specjalnej; w szczególności bardzo dobrze charakteryzuje założenia metodologiczne dotyczące problemów badawczych, metod, technik i narzędzi badań. Bezbłędnie identyfikuje tradycje paradygmatyczne badań społecznych, z których wywodzą się poszczególne metody. Bardzo dobrze definiuje terminy i założenia metodologiczne oraz zasady i normy etyczne dotyczące projektowania i realizacji badań w zakresie pedagogiki specjalnej.
Umiejętności
Student wzorowo przygotowuje i prowadzi badania: bezbłędnie:
- rozróżnia orientacje w metodologii badań społecznych;
- dokonuje przeglądu literatury opracowywanego problemu badawczego;
- tworzy wstępną bibliografię i sporządza projekt swoich badań;
- przygotowuje i opracowuje część teoretyczną i badawczą pracy, zgodną z wymogami pisania opracowań naukowych (korzystając z różnych źródeł (w języku polskim i obcym) i nowoczesnych technologii ICT);
- analizuje przykłady, projektuje i przeprowadza badania pedagogiczne w oparciu o metodologię badań własnych;
- przygotowuje i wykonuje całość pracy dyplomowej;
- analizuje, interpretuje i prezentuje wyniki badań własnych;
- formułuje i opracowuje wnioski końcowe;
- wymienia obszary wymagające modyfikacji;
- wdraża działania innowacyjne;
- wskazuje kierunki dalszych badań.
W przypadku badań zespołowych, Student bardzo dobrze współpracuje z członkami zespołu badawczego na każdym etapie projektowania i realizacji badań. Podejmuje modelowe starania na rzecz optymalnego kierowania własną karierą zawodową i dokonuje samooceny własnych kompetencji metodologicznych, wzorowo planuje i doskonali umiejętności praktyczne i badawcze.
Kompetencje społeczne
Student w pełni wykazuje otwartą, krytyczną postawę wobec badania zjawisk edukacyjnych. Kompletnie docenia tradycję i dorobek badań w zakresie pedagogiki specjalnej oraz potrzebę ich kontynuacji i poszerzania o nowe obszary i procedury badawcze. Jest w pełni świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: