Seminarium magisterskie WNP-PS-SEM-MGR4-AF
Seminarium Magisterskie z Pedagogiki Specjalnej stanowi zaawansowany kurs, który umożliwia studentom poszerzenie specjalistycznej wiedzy oraz rozwój umiejętności potrzebnych do pracy z osobami z różnorodnymi potrzebami edukacyjnymi. Skoncentrowane na diagnozie głównych problemów występujących w różnych środowiskach, seminarium zachęca do wykorzystania tej wiedzy w doborze tematyki pracy badawczej. Studenci będą pogłębiać swoją wiedzę na temat biologicznych, psychologicznych i społecznych podstaw pracy resocjalizacyjnej i opiekuńczo-wychowawczej, co umożliwi im zrozumienie istoty funkcjonalności i dysfunkcjonalności oraz skonstruowanie projektu pracy badawczej. Poprzez analizę złożonych problemów wychowawczych i diagnozowanie działań praktycznych, studenci będą rozwijać umiejętności niezbędne do efektywnej pracy w obszarze wychowania resocjalizującego i opiekuńczo-wychowawczego. Ponadto, seminarium wspiera identyfikację i wykorzystanie właściwych metod i środków pracy pedagogicznej, co przyczynia się do efektywnej realizacji zadań zawodowych. Dzięki zaangażowaniu w projektowanie, planowanie i realizację działań pedagogicznych, studenci rozwijają swoją wrażliwość na problemy dzieci, młodzieży i dorosłych oraz gotowość do komunikowania się i współpracy z różnymi grupami społecznymi. Seminarium Magisterskie z Pedagogiki Specjalnej obejmuje 15 godzin zajęć, 5 godzin przygotowania projektu pracy dyplomowej oraz 10 godzin dobierania odpowiedniej literatury badawczej zgodnej z tematem pracy dyplomowej.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
EK_01 Student ma specjalistyczną wiedzę z zakresu diagnozy głównych problemów występujących w różnych środowiskach, co potrafi wykorzystać w doborze tematyki pracy badawczej
EK_02 Student ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę na temat biologicznych, psychologicznych, społecznych, filozoficznych podstaw pracy resocjalizacyjnej i opiekuńczo-wychowawczej; rozumie istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, normy i patologii, a na podstawie tego wie, jak skonstruować projekt pracy badawczej.
UMIEJĘTNOŚCI:
EK_01 Student potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej i resocjalizacyjnej w celu analizy złożonych problemów wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych w pracy badawczej.
EK_02 Student potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych w obszarze wychowania resocjalizującego i pracy opiekuńczo-wychowawczej
KOMPETENCJE:
EK_01 Student utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w zakresie działalności resocjalizacyjnej i opiekuńczo-wychowawczej, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i
realizowaniu działań pedagogicznych n etapie tworzenia pracy badawczej
EK_02 Student jest wrażliwy na problemy dzieci, młodzieży i dorosłych w sytuacji wychowawczej i gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem, w tym z osobami niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie, oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne
Opis ECTS:
-udział w zajęciach: 15 godz.
-przygotowanie projektu pracy dyplomowej: 5 godz.
-dobór literatury badawczej, zgodnej z tematem pracy dyplomowej: 10 godz.
Literatura
"Autyzm: teoria, diagnoza, terapia" autorstwa Małgorzaty Miszkurki i Elżbiety Janus, dostarcza pogłębionej wiedzy na temat diagnozy oraz terapii zaburzeń ze spektrum autyzmu, co może być przydatne w doborze tematyki pracy badawczej związanej z zagadnieniami diagnozy i interwencji w obszarze pedagogiki specjalnej.
"Pedagogika specjalna: teoria i praktyka" pod redakcją Elżbiety Hornowskiej, zawiera rozdziały poświęcone biologicznym, psychologicznym i społecznym podstawom pracy pedagogicznej z osobami z różnorodnymi potrzebami edukacyjnymi. Literatura ta pomoże w zrozumieniu istoty funkcjonalności i dysfunkcjonalności w kontekście pracy pedagogicznej.
"Pedagogika resocjalizacyjna" autorstwa Marii Siemaszko, to pozycja omawiająca teoretyczne podstawy pracy resocjalizacyjnej, co pozwoli na lepsze zrozumienie istoty i celów działań resocjalizacyjnych, a także pomoże w skonstruowaniu projektu pracy badawczej.
"Metody badań pedagogicznych" autorstwa Stanisława Juszczyka, to książka z zakresu metodologii badań pedagogicznych, która będzie pomocna w przygotowaniu projektu pracy dyplomowej oraz doborze właściwej literatury badawczej zgodnej z tematem pracy dyplomowej.
"Interwencje pedagogiczne w pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną" autorstwa Barbary Rożnowskiej i Anny Schally, to pozycja, która dostarczy praktycznych wskazówek dotyczących wyboru i zastosowania odpowiednich metod i środków pracy w obszarze pedagogiki specjalnej, co wspiera realizację zadań zawodowych związanych z wychowaniem resocjalizującym i opiekuńczo-wychowawczym.
"Kluczowe zagadnienia pedagogiki specjalnej" pod redakcją Danuty Małeckiej-Szpyrki, to kompendium wiedzy z zakresu pedagogiki specjalnej, które może stanowić wartościowe wsparcie dla studentów w analizie złożonych problemów wychowawczych i diagnozowaniu oraz projektowaniu działań praktycznych w pracy badawczej.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: