Psychologia społeczna WNP-PS-PSP-C
Zajęcia mają charakter praktyczny i projektowy. Ich celem jest umożliwienie studentom pogłębienia wiedzy z zakresu psychologii społecznej poprzez doświadczenie wybranych zjawisk w formie mini-eksperymentów. Studenci pracują w grupach, wybierając jedno z zagadnień psychologii społecznej, zapoznają się z teoretycznymi podstawami danego mechanizmu, a następnie projektują eksperyment pozwalający go zilustrować.
W toku zajęć omawiane są podstawowe zasady metodologii badań eksperymentalnych w psychologii społecznej, ze szczególnym uwzględnieniem kwestii etycznych (dobrowolność, anonimowość, debriefing). Studenci przeprowadzają własne mini-badania w warunkach naturalnych lub symulowanych, dokumentują je (np. w formie nagrania wideo), analizują uzyskane obserwacje, a następnie prezentują wyniki i wnioski w grupie.
Dzięki tej formie pracy studenci mogą łączyć teorię z praktyką, rozwijając zdolność samodzielnej analizy i interpretacji zjawisk społecznych. Uczą się także planowania i realizacji prostych badań, pracy zespołowej, odpowiedzialności za projekt oraz świadomego uwzględniania aspektów etycznych w działalności badawczej i pedagogicznej.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy Student:
W1: zna podstawowe mechanizmy psychologii społecznej (np. konformizm, facylitacja, efekt widza) i potrafi wskazać ich znaczenie w procesach socjalizacji, wychowania i nauczania.
W2: rozumie podstawowe zasady metodologii badań w psychologii społecznej, w tym etyczne aspekty prowadzenia eksperymentów społecznych
W zakresie umiejętności Student:
U1: potrafi zaprojektować prosty eksperyment z zakresu psychologii społecznej, zgodny z zasadami etycznymi.
U2: potrafi przeprowadzić i udokumentować mini-eksperyment (np. w formie nagrania), a następnie zaprezentować i zinterpretować jego wyniki w świetle teorii psychologicznych.
U3: umie krytycznie analizować i interpretować obserwowane zjawiska społeczne, odnosząc je do wiedzy z zakresu pedagogiki specjalnej i nauk społecznych.
W zakresie kompetencji społecznych Student:
K1: współpracuje w grupie nad wspólnym projektem, dzieląc się zadaniami i biorąc odpowiedzialność za jego realizację.
K2: jest świadomy znaczenia etycznych aspektów badań psychologicznych
K3: jest świadomy roli psychologii społecznej w rozumieniu zachowań ludzkich i odpowiedzialnego pełnienia roli pedagoga w zmieniającym się kontekście społecznym.
Kryteria oceniania
Na ocenę 2 (ndst) Student:
- nie wykazuje znajomości podstawowych mechanizmów psychologii społecznej (W1).
- nie rozumie zasad metodologii ani etyki badań (W2, K2).
- nie angażuje się w pracę grupową lub uniemożliwia realizację projektu (K1).
- nie potrafi zaprojektować ani zaprezentować mini-eksperymentu (U1, U2).
Na ocenę 3,0 (dst) Student:
- zna wybrane mechanizmy psychologii społecznej, ale jego wiedza jest fragmentaryczna (W1).
- w ograniczonym stopniu rozumie zasady metodologii i etyki badań (W2).
- przy wsparciu grupy potrafi współuczestniczyć w przygotowaniu prostego eksperymentu (U1, U2).
- wnosi podstawowy wkład w realizację projektu i pracę zespołową (K1).
- prezentacja i analiza wyników są niepełne lub powierzchowne (U3).
Na ocenę 4,0 (db) Student:
- poprawnie opisuje mechanizmy psychologii społecznej i zna ich znaczenie (W1).
- rozumie i stosuje podstawowe zasady metodologii oraz etyki badań (W2, K2).
- potrafi zaprojektować prosty eksperyment i uczestniczyć w jego realizacji (U1, U2).
- współpracuje w grupie i wnosi istotny wkład w przygotowanie projektu (PK1).
- prezentacja i interpretacja wyników są spójne, choć nie w pełni pogłębione (U3, K3).
Na ocenę 5,0 (bdb) Student:
-swobodnie posługuje się wiedzą o mechanizmach psychologii społecznej i potrafi je twórczo odnieść do procesów socjalizacji, wychowania i nauczania (W1, K3).
- samodzielnie i poprawnie metodologicznie projektuje badanie oraz potrafi uzasadnić wybory etyczne (W2, U1, K2).
- aktywnie uczestniczy w realizacji eksperymentu, wykazując inicjatywę i kreatywność (U2, K1).
- prezentacja wyników jest przejrzysta, dobrze udokumentowana i zawiera pogłębioną interpretację (U3).
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Aronson, E., Wilson, T. D., Akert, R. M.(1997,2006,2007,2012). Psychologia społeczna. Serce i umysł. Wydawnictwo Naukowe PWN.
2. Wojciszke, B., Grzyb T. (2024). Psychologia społeczna. Wydawnictwo Naukowe Scholar.
3. Wybrane artykuły naukowe i pozycje książkowe konieczne do opracowania określonego zagadnienia z psychologii społecznej (ustalane indywidualnie w zależności od tematu)
Literatura uzupełniająca
Cialdini, R. B. (2024). Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne (lub wcześniejsze wydania)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: