Psychologia rehabilitacji WNP-PS-PS-REH
Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z problematyką psychologicznych następstw niepełnosprawności oraz przewlekłych chorób w życiu dziecka i młodego człowieka. Omawiane są mechanizmy adaptacyjne, trudności emocjonalne i społeczne oraz strategie radzenia sobie, które wpływają na funkcjonowanie jednostki i jej rodziny. Szczególny nacisk kładziony jest na rolę pomocy psychologicznej w procesie rehabilitacji, a także na znaczenie wsparcia pedagogicznego i instytucjonalnego. Studenci poznają formy oddziaływań terapeutyczno-edukacyjnych dostosowanych do specyfiki niepełnosprawności, zaburzeń emocjonalnych i psychicznych, ze szczególnym uwzględnieniem współpracy z rodziną i środowiskiem szkolnym. Wiedza zdobyta na wykładzie ma przygotować przyszłych pedagogów specjalnych do profesjonalnego wspierania dzieci i młodzieży w procesie rozwoju, edukacji i terapii.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza/Umiejętności/Kompetencje Społeczne
PSPE_W03 PSPE_W07
Student zna psychologiczne następstwa niepełnosprawności i chorób przewlekłych w rozwoju dziecka i młodzieży, rozumie znaczenie wsparcia psychologicznego i pedagogicznego w procesie rehabilitacji, posiada wiedzę na temat metod pracy terapeutyczno-edukacyjnej z uczniami z zaburzeniami psychicznymi i emocjonalnymi i potrafi wykorzystać je w codziennych sytuacjach w pracy z uczniami z niepełnosprawnościami i chorobą przewlekłą
Kryteria oceniania
test jednokrotnego wyboru na zakończenie cyklu wykładów
Kryteria oceniania:
0-49% - 2 (ndst)
50-60% - 3 (dst)
61-70% - 3+ (dst+)
71-80% - 4(db)
81-90% - 4+ (db+)
91-100% 5 (bdb)
Ocena 2 (niedostateczna)
Student nie zna podstawowych pojęć związanych z psychologicznymi następstwami niepełnosprawności i chorób przewlekłych. Nie potrafi wskazać form wsparcia psychologicznego ani metod pracy terapeutyczno-edukacyjnej.
Wykazuje brak zrozumienia roli pedagoga specjalnego w procesie rehabilitacji.
Ocena 3 (dostateczna)
Student zna podstawowe zagadnienia dotyczące następstw psychologicznych niepełnosprawności. Potrafi ogólnie wskazać formy pomocy psychologicznej i pedagogicznej, ale nie zawsze potrafi je zastosować do konkretnego przypadku. W ograniczonym zakresie potrafi zaplanować działania wspierające ucznia z zaburzeniami psychicznymi i emocjonalnymi.
Ocena 3+ (dostateczna plus)
Student zna zagadnienia dotyczące następstw psychologicznych niepełnosprawności i chorób przewlekłych na poziomie wyższym niż podstawowy. Potrafi wskazać przykłady form wsparcia psychologicznego i wstępnie dobrać je do sytuacji dziecka. Przejawia umiejętność częściowego zastosowania metod terapeutyczno-edukacyjnych, choć nie zawsze konsekwentnie.
Ocena 4 (dobra)
Student posiada uporządkowaną wiedzę na temat psychologicznych następstw niepełnosprawności i chorób przewlekłych. Umie wskazać i opisać różne formy wsparcia psychologicznego oraz metodykę pracy terapeutyczno-edukacyjnej. Potrafi zaplanować podstawowe działania wspierające ucznia oraz jego rodzinę.
Ocena 4+ (dobra plus)
Student wykazuje dobrą orientację w problematyce następstw psychologicznych niepełnosprawności i chorób przewlekłych, potrafi łączyć wiedzę z różnych obszarów. Umie trafnie dobrać formy wsparcia psychologicznego i metody pracy terapeutycznej do specyficznych potrzeb dziecka. Potrafi zaproponować rozszerzone działania wspierające, uwzględniające współpracę z rodziną i środowiskiem szkolnym.
Ocena 5 (bardzo dobra)
Student posiada pogłębioną i usystematyzowaną wiedzę na temat psychologicznych następstw niepełnosprawności oraz chorób przewlekłych, w tym mechanizmów adaptacyjnych i trudności emocjonalnych. Potrafi kompleksowo dobrać i uzasadnić formy wsparcia psychologicznego oraz zaplanować metodyczną pracę terapeutyczno-edukacyjną dostosowaną do indywidualnych potrzeb dziecka. Wykazuje wysoką świadomość etyczną, empatię oraz gotowość do odpowiedzialnego działania we współpracy z rodziną i specjalistami.
Literatura
1. Bargiel-Matusiewicz, K., Tomaszewski, P., Pisula, E. (red). (2015). Kulturowe oraz społeczne aspekty zdrowia i obrazu ciała. Warszawa: wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
2. Dobrzańska-Socha, B. (2013). Sytuacja utraty zdrowia. Problemy psychologiczne osób z kalectwem nabytym. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
3. Kmita, G., Kaczmarek, T., (red.) (2004). Wczesna interwencja. Miejsce psychologa w opiece nad małym dzieckiem i jego rodziną. Zeszyty Sekcji Psychologii Klinicznej Dziecka Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, Warszawa: Wydawnictwo Emu.
4. Kowalik, S., (2007). Psychologia rehabilitacji. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
5. Kowalik, S., (2018). Stosowana psychologia rehabilitacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
6. Tomaszewski, P., Bargiel-Matusiewicz, K., Pisula, E. (red.) (2015). Kulturowe i społeczne aspekty niepełnosprawności. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Literatura dodatkowa:
1. Gałkowski, T., Pisula, E., (red.) (2006). Psychologia rehabilitacyjna. Wybrane zagadnienia. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN.
2. Larkowa, H., (1987). Człowiek niepełnosprawny. Problemy psychologiczne. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
3. Obuchowska, I., (1991). Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
4. Witkowski, T., (1993). Zrozumieć problemy osób niepełnosprawnych (13 rodzajów niepełnosprawności). Warszawa: Wydawnictwo MDBO.
5. Zabłocki, J., (2000). Wprowadzenie do rewalidacji. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
6. Zabłocki, K., J., (1999). Dziecko niepełnosprawne i jego rodzina i edukacja. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
|
W cyklu 2025/26_Z:
1. Bargiel-Matusiewicz, K., Tomaszewski, P., Pisula, E. (red). (2015). Kulturowe oraz społeczne aspekty zdrowia i obrazu ciała. Warszawa: wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: