Praktyki pedagogiczne WNP-PS-PRPTN2
Praktyka pedagogiczna trwa 90 godzin i obejmuje:
45 godzin praktyki w wybranej placówce opiekuńczo-wychowawczej spośród następujących:
- placówki wsparcia dziennego realizujące zadania o charakterze
opiekuńczo-wychowawczym; domy dziecka; świetlice szkolne; świetlice środowiskowe; ogniska TPD; domy samotnej matki; domy pomocy społecznej; bursy; internaty; inne organizacje, fundacje i stowarzyszenia zajmujące się w sposób profesjonalny opieką i wychowaniem.
45 godzin praktyki w wybranej placówce resocjalizacyjnej:
- zakłady poprawcze; młodzieżowe ośrodki szkolno-wychowawcze; schroniska dla nieletnich; policyjne izby dziecka; zespoły kuratorskiej służby sądowej wykonujące orzeczenia w sprawach karnych lub nieletnich; organizacje, fundacje i stowarzyszenia, w których realizowane są w sposób profesjonalny wszelkiego rodzaju inicjatywy o charakterze resocjalizacyjnym.
Bloki praktyki pedagogicznej obejmują:
- 5 godzin zapoznania z organizacją pracy w placówce, stosowną dokumentacją,
- 10 godzin obserwacji,
- 10 godzin przygotowania konspektów prowadzonych zajęć oraz
skonsultowanie z opiekunem praktyk,
-15 godzin zajęć przeprowadzonych z pomocą opiekuna praktyk,
- 5 godzin - omówienie przeprowadzonych zajęć wraz z opiekunem praktyk.
Opis ECTS:
Czas przeznaczony na organizację praktyk - 10 godz
Czas przeznaczony na odbycie praktyk - 90 godz.
Zapoznanie się z literaturą przydatną do realizacji praktyk - 30 godz.
Wypełnienie niezbędnych dokumentów - 10 godz
Suma ECTS: 140/ 30 (25) = 5 ECTS
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student w zakresie:
Wiedzy:
W_01 - zna założenia organizacyjne i specyfikę funkcjonowania placówki, w której odbywa praktykę;
W_02 - zna podstawy prawne funkcjonowania placówki;
W_03 - zna metody, techniki i narzędzia pracy stosowane w placówce;
W_04 - prawidłowo stosuje terminologię związaną ze specyfiką placówki;
Umiejętności:
U_01 - ma umiejętności interpersonalne w diagnozie i ocenie sytuacji wychowawczych;
U_02 - prezentuje postawę empatyczną (budzenie życzliwości, zaufania i wsparcia wobec wychowanków);
U_03 - posługuje się językiem asertywnym;
U_04 - posiadania właściwe umiejętności komunikowania się;
U_05 - posiada umiejętność prowadzenia arkuszy obserwacji;
U_06 - potrafi zaplanować plan pracy/oddziaływań;
U_07 - posiada umiejętność opracowania konspektów do różnych form pracy z klientem;
U_08 - posiada umiejętności gromadzenia wiedzy o osobowości wychowanków pod kątem możliwości intelektualnych, prawnych i zdrowotnych;
U_09 - potrafi wykorzystać standaryzowane narzędzia do diagnozy i pomiarów różnych zjawisk i problemów wychowawczych (jeśli takie są wykorzystywane na terenie placówki);
U_10 - ma wiedzę na temat uwarunkowań problemów podopiecznych placówek i ich rodzin, specyfiki pracy personelu w poszczególnych placówkach;
U_11 - ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w pracy wychowawczej, resocjalizacyjnej;
U_12 - stosuje metody, techniki i narzędzia pracy wykorzystywane w placówce;
U_13 - potrafi przygotować i przeprowadzić samodzielnie zajęcia.
Kompetencji:
K_01 - wykazuje się kulturą osobistą, kulturą słowa i taktem;
K_02 - jest zainteresowany problematyką zajęć;
K_03 - przejawia pozytywny stosunek do dzieci/grupy/klientów/podopiecznych;
K_04 - wykazuje umiejętności współpracy z opiekunem praktyk w placówce, dyrekcją, innym personelem;
K_05 - identyfikuje się z rolą i zadaniami opiekuna praktyk.
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia praktyk pedagogicznych i uzyskania wpisu do indeksu jest złożenie przez studenta do uczelnianego opiekuna dokumentacji według wzorów w załącznikach:
1. zaświadczenia o odbyciu praktyki,
2. wypełnionego Dzienniczka praktyk, potwierdzonego przez Dyrektora Placówki, w której student odbywał praktykę,
3. wypełnionych przez studenta i opiekuna kart kompetencji,
4. oceny końcowej zaliczenia praktyk nauczycielskich,
5. wypełnionych arkuszy obserwacji z hospitowanych zajęć oraz różnych form pracy z dzieckiem,
6. konspektów z przeprowadzonych zajęć, zaakceptowanych przez opiekuna praktyk,
7. innych materiałów, opracowanych podczas praktyk, np. przygotowane pomoce dydaktyczne, zdjęcia dokumentujące realizację zajęć i efekty pracy, wykaz przeczytanej literatury, wykaz aktów prawnych, z którymi student się zapoznał itp.,
8. arkusza ewaluacji praktyk.
Literatura
Literatura uzupełniająca przydatna do prowadzenia zajęć:
- Bloomquist. M.L. (2011) Trening umiejętności dla dzieci z zachowaniami problemowymi, Kraków: UJ.
- Grudziewska A. red. (2015) Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą. Programy zajęć. Część 1, Warszawa: Difin.
- Grudziewska A. red. (2016) Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą. Programy zajęć. Część 2, Warszawa: Difin.
- Kozdroń A. (2014) Scenariusze zajęć i zabaw dla wychowawców, pedagogów, animatorów kultury i rodziców, Warszawa: Difin.
- Paszkiewicz A. (2017) Skuteczna praca z wychowankiem niedostosowanym społecznie w grupie socjoterapeutycznej, Warszawa: Difin
- Verfuerth M. (2001) Prowadzenie grup dziecięcych i młodzieżowych. Kielce: Jedność
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: