Metody i projektowanie edukacji międzykulturowej WNP-PS-PROJ
Celem ćwiczeń jest rozwinięcie i pogłębienie wiedzy studentów z zakresu pedagogiki międzykulturowej oraz doskonalenie ich umiejętności pracy w różnorodnych grupach kulturowych. Ćwiczenia mają na celu przygotowanie studentów do samodzielnego projektowania, realizacji i oceny programów edukacji międzykulturowej, uwzględniając specyfikę środowiska edukacyjnego, potrzeby uczestników oraz kontekst społeczny. Ponadto zajęcia kładą nacisk na kształtowanie postaw otwartości, krytycznego myślenia i świadomego podejścia do wyzwań wielokulturowości.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
- PS_TS2_W15: Student wymienia oraz omawia podstawowe pojęcia edukacji międzykulturowej, ze szczególnym uwzględnieniem mniejszości narodowych i etnicznych w Polsce, ich sytuacji społecznej i najważniejszych problemów. Analizuje kontekst i potrzeby klas i grup wielokulturowych, stosując diagnozę społeczną i metody badawcze dostępne w edukacji międzykulturowej (tematy 1, 2).
- PS_TS2_W17: student wymienia i omawia kulturowe uwarunkowania procesów edukacyjnych oraz ich wpływ na przebieg i efekty kształcenia (tematy 1, 2, 4)
argumentuje znaczenie różnorodności kulturowej w edukacji oraz opisuje wyzwania i dobre praktyki w pracy z grupami wielokulturowymi (tematy 2, 3, 5)
- PS_TS2_U5: konstruuje i dostosowuje metody oraz treści zajęć do potrzeb i możliwości uczniów pochodzących z różnych środowisk kulturowych, w tym uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym (tematy 3, 4, 6)
- PS_TS2_U8: projektuje, realizuje i ocenia programy edukacji międzykulturowej o charakterze edukacyjnym, terapeutycznym, profilaktycznym i resocjalizacyjnym; formułuje rekomendacje dotyczące ich modyfikacji (tematy 4, 5, 7)
- PS_TS2_K4: wyraża opinię na temat znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów pedagogicznych oraz krytycznie ocenia zdobyte informacje, uwzględniając ekspertyzę specjalistów (tematy 1, 6)
- PS_TS2_K6: docenia wartość nauk społecznych, w tym pedagogiki resocjalizacyjnej, i wykazuje pozytywne nastawienie do rozwoju kompetencji zawodowych pedagoga pracującego w środowiskach wielokulturowych (tematy 5, 7)
Kryteria oceniania
- Opracowanie i prezentacja kompletu zadań: case study, narzędzia diagnostyczne, scenariusze lekcji/warsztatów, program edukacji międzykulturowej
- Kolokwium końcowe (test wiedzy, analiza przypadku)
Ocena z kolokwium:
91–100% bdb
81–90% db+
71–80% db
61–70% dst+
51–60% dst
0–50% ndst
Literatura
Babicki, Z., Dudek, M. (2022). Edukacja międzykulturowa drogą wychowania dla przyszłości. Aktualne problemy i wyzwania w Polsce. Forum Pedagogiczne, 12(2), 191–202. https://doi.org/10.21697/fp.2022.2.15
Grzybowski, P. (2011). Edukacja międzykulturowa – konteksty. Od tożsamości
po język międzynarodowy, Impuls, Kraków 2012; dostępne: https://grzybowski.ukw.edu.pl/download/43328/Grzybowski_Edukacja_miedzykulturowa_konteksty.pdf
Bulandra A., Kościółek J., Majcher-Legawiec U., Romanowska J. (2022). Życie w wielokulturowym środowisku szkolnym. Podręcznik metodyczny dla nauczycieli, Kraków; dostępne: https://www.micreate.eu/wp-content/img/Manual%20for%20teachers%20Polish%20FINAL%20FINAL_12.05.2022.pdf
- Nikitorowicz, J., Guziuk-Tkacz, M. (2021). Wielokulturowość – międzykulturowość – transkulturowość w kontekście pedagogicznym. Edukacja Międzykulturowa, (2) 15, 23–36. https://doi.org/10.15804/em.2021.02.01
- Rembierz M. P. (2023), Edukacja międzykulturowa jako odkrywanie i afirmowanie człowieczeństwa. U źródeł antropologiczno-aksjologicznych intuicji i zasad pedagogiki międzykulturowej, Zeszyty Naukowe WSNS, Wyższa Szkoła Nauk Społecznych w Lublinie, vol. 12, nr 1, s. 49-68 dostępne: https://opus.us.edu.pl/info/article/USL839b43959af845afb4b59e8c65126e5f/
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: