Pedagogika resocjalizacyjna WNP-PS-PRES-CW
Celem przedmiotu jest zdobycie przez studentów podstawowej wiedzy z zakresu terminologii, zasad i celów pedagogiki resocjalizacyjnej, nieprzystosowania społecznego, diagnozy resocjalizacyjnej oraz technik i metod pracy z osobami niedostosowanymi społecznie w środowisku otwartym i instytucjonalnym.
Zakres tematyczny:
1. Teoretyczny kontekst pedagogiki resocjalizacyjnej
2. Nieprzystosowanie społeczne – terminologia, przyczyny, objawy, typologie
3. Wybrane zagadnienia diagnozy resocjalizacyjnej
4. Cele i zasady wychowania resocjalizującego
5. Wybrane metody i techniki wychowania resocjalizującego stosowane w warunkach wolnościowych oraz izolacyjnych - m.in. w Zakładzie Karnym, Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym czy w pracy kuratora sądowego.
6. Instytucje wychowania resocjalizującego
7. Specjalistyczne programy resocjalizacyjne
8. Trudności i wyzwania pedagogiki resocjalizacyjnej - praca z osobami uzależnionymi od alkoholu i narkotyków
9. Postępowanie karne, a postępowanie w sprawie nieletniego - zagadnienia prawne prowadzące do zaistnienia przestrzeni resocjalizacyjnej
10. Depresja i samobójstwa - kluczowe problemy stojące przed pedagogami resocjalizacyjnymi we współczesnym świecie
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2022/23_Z: |
Efekty kształcenia
W_01 Student omawia terminologię, zasady i cele wychowania resocjalizującego oraz charakteryzuje zagadnienie nieprzystosowania społecznego.
W_02 Student charakteryzuje systemy i metody pomocy osobom nieprzystosowanym społecznie w środowisku otwartym i zamkniętym
U_01 Student potrafi dobrać metody, techniki i programy resocjalizacyjne do poziomy i rodzaju nieprzystosowania społecznego jednostek i grup
U_02. Student potrafi dokonać analizy porównawczej metod i technik resocjalizacji w Polsce
K_01 Student ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego w zakresie resocjalizacji i rozwoju osobistego.
K_02 Student jest otwarty na nowatorskie działania na rzecz osób niedostosowanych społecznie.
Opis ECTS
- udział w ćwiczeniach, przygotowanie do zaliczenia pisemnego, zaliczenie pisemne: 30 godz. / 3 pkt ECTS
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składają się:
- aktywność i praca na zajęciach;
- obecność;
- praca zaliczeniowa.
Dopuszczalna jest jedna nieusprawiedliwiona nieobecność na zajęciach, każda kolejna skutkuje obniżeniem oceny końcowej o pół stopnia. Aktywność na zajęciach ujęta sumarycznie (wszystkie zajęcia) podwyższa ocenę końcową o pół stopnia. Kluczowym warunkiem zaliczenia przedmiotu jest praca zaliczeniowa składająca się z kilku pytań otwartych dotyczących tematyki omawianej na zajęciach.
Student na ocenę:
3,0 (dostateczną) w zakresie:
- wiedzy (W01,W02): wybiórczo przedstawia terminologię, wymienia zasady i cele wychowania resocjalizującego oraz w niewielkim stopniu przedstawia zagadnienie nieprzystosowania społecznego; wymienia podstawowe systemy i metody pomocy osobom nieprzystosowanym społecznie w środowisku otwartym i zamkniętym;
- umiejętności (U01,U02): z pomocą prowadzącego potrafi dobrać podstawowe metody, techniki i programy resocjalizacyjne do poziomu i rodzaju nieprzystosowania społecznego jednostek i grup; porównuje tylko wybrane metody i techniki resocjalizacji w Polsce;
- kompetencji(K01, K02): w niewielkim stopniu ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego w zakresie resocjalizacji i rozwoju osobistego; czasami prezentuje postawę otwartości na nowatorskie działania na rzecz osób niedostosowanych społecznie.
3,5 (dostateczną plus) w zakresie
- wiedzy (W01,W02): przedstawia podstawową terminologię, wymienia i opisuje niektóre zasady i cele wychowania resocjalizującego oraz przedstawia podstawowe zagadnienie nieprzystosowania społecznego; wymienia i opisuje podstawowe systemy i metody pomocy osobom nieprzystosowanym społecznie w środowisku otwartym i zamkniętym;
- umiejętności (U01,U02): potrafi samodzielnie dobrać podstawowe metody, techniki i programy resocjalizacyjne do poziomu i rodzaju nieprzystosowania społecznego jednostek i grup; porównuje i opisuje tylko wybrane metody i techniki resocjalizacji w Polsce;
- kompetencji (K01, K02): w dostatecznym stopniu ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego w zakresie resocjalizacji i rozwoju osobistego; często prezentuje postawę otwartości na nowatorskie działania na rzecz osób niedostosowanych społecznie.
4,0 (dobra) w zakresie
- wiedzy (W01,W02): wyjaśnia terminologię, wymienia i opisuje większość zasad i celów wychowania resocjalizującego oraz przedstawia zagadnienie nieprzystosowania społecznego wskazując jego przyczyny stadia i typologie; wymienia i opisuje różne systemy i metody pomocy osobom nieprzystosowanym społecznie w środowisku otwartym i zamkniętym;
- umiejętności (U01,U02): potrafi samodzielnie dobrać różne metody, techniki i programy resocjalizacyjne do poziomu i rodzaju nieprzystosowania społecznego jednostek i grup; porównuje i opisuje różne metody i techniki resocjalizacji w Polsce;
- kompetencji (K01, K02): ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego w zakresie resocjalizacji i rozwoju osobistego; jest otwarty na nowatorskie działania na rzecz osób niedostosowanych społecznie.
4,5 (dobrą plus) w zakresie:
- wiedzy (W01,W02) opisuje i wyjaśnia kwestie terminologiczne, zasady i cele wychowania resocjalizującego oraz dokładnie przedstawia zagadnienie nieprzystosowania społecznego wskazując jego przyczyny stadia i typologie; wymienia i opisuje różne systemy i metody pomocy osobom nieprzystosowanym społecznie w środowisku otwartym i zamkniętym, dostrzegając między nimi zależności oraz wskazując na ich wady i zalety;
- umiejętności (U01,U02): potrafi samodzielnie dobrać różne metody, techniki i programy resocjalizacyjne do poziomu i rodzaju nieprzystosowania społecznego jednostek i grup, w taki sposób aby uzupełniały się nawzajem; porównuje i opisuje różne metody i techniki resocjalizacji w Polsce wskazując na ich wady i zalety;
- kompetencji (K01, K02): ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego w zakresie resocjalizacji i rozwoju osobistego; jest zawsze otwarty na nowatorskie działania na rzecz osób niedostosowanych społecznie.
5,0 (bardzo dobrą) w zakresie:
- wiedzy (W01,W02) w oparciu o wiedzę wyniesioną z zajęć i zaczerpniętą z literatury przedmiotu opisuje i wyjaśnia kwestie terminologiczne, zasady i cele wychowania resocjalizującego oraz dokładnie przedstawia zagadnienie nieprzystosowania społecznego wskazując jego przyczyny stadia i typologie oraz zachodzące między nimi zależności; opisuje i krytycznie wyjaśnia różne systemy i metody pomocy osobom nieprzystosowanym społecznie w środowisku otwartym i zamkniętym, wyciąga wnioski z obserwowanych u nich zalet i wad;
- umiejętności (U01,U02): potrafi samodzielnie dobierać i optymalnie łączyć różne metody, techniki i programy resocjalizacyjne do poziomu i rodzaju nieprzystosowania społecznego jednostek i grup, przewidując możliwe konsekwencje ich stosowania; krytycznie porównuje i opisuje różne metody i techniki resocjalizacji w Polsce wskazując na ich wady i zalety podając własne propozycje i warunki ich zastosowania;
- kompetencji (K01, K02): wyróżnia się świadomością potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego w zakresie resocjalizacji i rozwoju osobistego i otwartością na nowatorskie działania na rzecz osób niedostosowanych społecznie.
Literatura
1. L. Pytka "Pedagogika resocjalizacyjna";
2. Cz. Czapów, S. Jedlewski "Pedagogika resocjalizacyjna";
3. Cz. Czapów "Wychowanie resocjalizujące";
4. J. Stanik, B. Urban "Resocjalizacja. Teoria i praktyka pedagogiczna";
5. M. Konopczyński "Metody twórczej resocjalizacji";
6. J. Szymańska "Zapobieganie samobójstwom dzieci i młodzieży".
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Brak |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: