Potrzeby rehabilitacyjne osób dorosłych i starszych z niepełnosprawnością WNP-PS-PR
1. Pojęcie starości i podstawowa terminologia gerontologiczna. Geragogika specjalna jako nauka (1h)
2. Norma, niepełnosprawność, rehabilitacja i potrzeba rehabilitacyjna – ujęcie teoretyczne i statystyka (1h)
3. Fizyczne i psychiczne przyczyny niepełnosprawności w starszym wieku – granice normy i patologii (2h)
4. Uwarunkowania społeczne niepełnosprawności doświadczanej w zaawansowanym wieku. Stereotypy i postawy wobec starości i osób starszych, niedostosowanie środowiska fizycznego do potrzeb osób niepełnosprawnych (2h)
5. Specyfika niepełnosprawności i rehabilitacji w starszym wieku (2h)
6. Tyflogeragogika - podstawy rehabilitacji osób niewidomych i słabo widzących w starszym wieku (2h)
7. Oligofrenogeragogika - podstawy rehabilitacji osób upośledzeniem umysłowym w starszym wieku (2h)
8. Surdogeragogika - podstawy rehabilitacji osób słabo słyszących i niesłyszących w starszym wieku (2h)
9. Pomoce rehabilitacyjne i adaptacja otoczenia osoby starszej z niepełnosprawnością (1h).
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EK1 W - ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka z niepełnosprawnością intelektualną i wzrokową w cyklu życia, zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym
EK2 W - ma elementarną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach stosowanych w edukacji, terapii i rehabilitacji osób niepełnosprawnych intelektualnie i wzrokowo
EK3 U - potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi działaniami w obszarze rehabilitacji, edukacji, wychowania, opieki, terapii, wsparcia, resocjalizacji
EK4 U - posługuje się podstawową teoretyczną wiedzą w celu analizowania, interpretacji i projektowania strategii działań w obszarze geragogiki specjalnej; potrafi tworzyć sposoby efektywnego rozwiązywania problemów, prognozować skutki planowanych działań
EK5 K - ma świadomość znaczenia profesjonalizmu i etyki w swojej pracy zawodowej;
ECTS [1 ECTS = 25 (30)h]:
udział w zajęciach - 15h
przygotowanie do zajęć, lektury - 4h
przygotowanie do zaliczenia pisemnego - 11h
RAZEM 30 godz.
Liczba ECTS: 1
Kryteria oceniania
Metody: wykład, multimedialna prezentacja, analiza tekstów źródłowych;
Zajęcia w formie zdalnej, prowadzone z wykorzystaniem MS Teams.
EK1 W: wykład, multimedialna prezentacja weryfikacja - zaliczenie pisemne
EK2 W: wykład, multimedialna prezentacja weryfikacja - zaliczenie pisemne
EK3 U - multimedialna prezentacja, analiza tekstów źródłowych, weryfikacja - zaliczenie pisemne
EK4 U - multimedialna prezentacja, analiza tekstów źródłowych, weryfikacja - zaliczenie pisemne
EK5 K - wykład, weryfikacja - zaliczenie pisemne
Warunkiem przystąpienia do zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach. Jeśli przedmiot trwa 15 godzin, dopuszcza się jedną nieusprawiedliwioną nieobecność. Nieobecność można usprawiedliwić na podstawie zwolnienia lekarskiego. Dodatkową nieobecność można zaliczyć po uzgodnieniu z osobą prowadzącą zajęcia. Absencja równa lub powyżej 16 nieusprawiedliwionych godzin (8 spotkań) dla cyklu 30-godzinnego wyklucza możliwość odrobienia zajęć i uzyskania zaliczenia przedmiotu.
Zaliczenie przedmiotu odbywa się na podstawie oceny z zaliczenia pisemnego (100 pkt.). Zaliczenie obejmuje tematykę poruszaną na zajęciach oraz zawartą w zalecanych materiałach źródłowych. Sprawdzianu nie zalicza się (0%), jeśli student w trakcie jego trwania korzysta z dodatkowych, niedozwolonych przez osobę prowadzącą materiałów i źródeł informacji.
Student, który spóźni się na zajęcia (dopuszczalne jest max. 15 min. spóźnienia), zobowiązany jest do zgłoszenia spóźnienia u prowadzącego zajęcia tuż po ich zakończeniu. Jeśli tego nie dopełni, aktualna pozostanie nota o jego nieobecności na zajęciach.
Ocena końcowa:
60-67 pkt. - 3,0
68-75 pkt. - 3,5
76-83 pkt. - 4,0
84-91 pkt. - 4,5
92-100 pkt. - 5,0
OCENY wedle efektów kształcenia
EK1 W - ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka z niepełnosprawnością intelektualną i wzrokową w cyklu życia, zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym
2 - Nie potrafi na podstawowym poziomie opisać rozwoju człowieka z niepełnosprawnością intelektualną i wzrokową w cyklu życia.
3 - Potrafi na podstawowym poziomie opisać rozwój człowieka z niepełnosprawnością intelektualną i wzrokową w cyklu życia.
4 - Potrafi prawidłowo scharakteryzować rozwój człowieka z niepełnosprawnością intelektualną i wzrokową w cyklu życia w bio-psycho-społecznym ujęciu.
5 - Potrafi prawidłowo wyjaśnić całościowy rozwój człowieka z niepełnosprawnością intelektualną i wzrokową w cyklu życia z wykorzystaniem interdyscyplinarnej wiedzy.
EK2 W - ma elementarną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach stosowanych w edukacji, terapii i rehabilitacji osób niepełnosprawnych intelektualnie i wzrokowo
2 - Nie potrafi na elementarnym poziomie wymienić zasady metodycznego postępowania w edukacji, terapii i rehabilitacji osób niepełnosprawnych intelektualnie i wzrokowo.
3 - Potrafi na elementarnym poziomie wymienić zasady metodycznego postępowania w edukacji, terapii i rehabilitacji osób niepełnosprawnych intelektualnie i wzrokowo.
4 - Potrafi poprawnie opisać metodykę postępowania w edukacji, terapii i rehabilitacji osób niepełnosprawnych intelektualnie i wzrokowo.
5 - Potrafi poprawnie scharakteryzować metodykę postępowania w edukacji, terapii i rehabilitacji osób niepełnosprawnych intelektualnie i wzrokowo i generować własne rozwiązania.
EK3 U - potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi działaniami w obszarze rehabilitacji, edukacji, wychowania, opieki, terapii, wsparcia, resocjalizacji
2 - Nie potrafi w podstawowym stopniu dopasować odpowiednich metod, procedur i dobrych praktyk do różnych zadań w obszarze rehabilitacji, edukacji, wychowania, opieki, terapii, wsparcia, resocjalizacji.
3 - Potrafi w podstawowym stopniu dopasować odpowiednie metody, procedury i dobre praktyki do różnych zadań w obszarze rehabilitacji, edukacji, wychowania, opieki, terapii, wsparcia, resocjalizacji.
4 - Potrafi ocenić przydatność metod, procedur i dobrych praktyk do różnych zadań w obszarze rehabilitacji, edukacji, wychowania, opieki, terapii, wsparcia, resocjalizacji.
5 - Potrafi we własnym zakresie wyszukiwać odpowiednie metody, procedury i dobre praktyki do realizacji różnych zadań w obszarze rehabilitacji, edukacji, wychowania, opieki, terapii, wsparcia, resocjalizacji.
EK4 U - posługuje się podstawową teoretyczną wiedzą w celu analizowania, i interpretacji strategii działań w obszarze pedagogiki specjalnej; potrafi tworzyć sposoby efektywnego rozwiązywania problemów, prognozować skutki planowanych działań
2 - Nie dokonuje na podstawowym poziomie analizy i interpretacji strategii działań w obszarze geragogiki specjalnej.
3 - Dokonuje na podstawowym poziomie analizy i interpretacji strategii działań w obszarze geragogiki specjalnej.
4 - Dokonuje prawidłowej analizy i interpretacji strategii działań w obszarze geragogiki specjalnej oraz potrafi tworzyć sposoby efektywnego rozwiązywania problemów.
5 - Dokonuje prawidłowej analizy i interpretacji strategii działań w obszarze geragogiki specjalnej, tworzy sposoby efektywnego rozwiązywania problemów i prognozuje skutki planowanych działań.
EK5 K - ma świadomość znaczenia profesjonalizmu i etyki w swojej pracy zawodowej;
2 - Nie dostrzega w podstawowej mierze znaczenia profesjonalizmu i etyki w swojej pracy zawodowej.
3 - Dostrzega w podstawowej mierze znaczenie profesjonalizmu i etyki w swojej pracy zawodowej.
4 - Prawidłowo wyjaśnia znaczenie profesjonalizmu i etyki w swojej pracy zawodowej.
5 - Prawidłowo interpretuje znaczenie profesjonalizmu i etyki w pracy zawodowej na konkretnych przykładach.
Literatura
LITERATURA PODSTAWOWA:
M. Kilian, Funkcjonowanie osób w starszym wieku, Difin, Warszawa 2020, rozdział 3, 5 i 6.
oraz
Kilian M. (2018), Geragogika specjalna w starzejącym się społeczeństwie, [w:] Kilian M., E. Śmiechowska-Petrovskij (red.), Niepełnosprawność w okresie późnej dorosłości, Impuls, Warszawa, s. 19-45.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:
1) Kowalik S. (2006), Pedagogiczne problemy funkcjonowania i opieki osób w starszym wieku, [w:] Dykcik W. (red.), Pedagogika specjalna, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań, s. 311-325.
2) Rzedzicka K.D., A. Kobylańska (2003), Dorosłość, niepełnosprawność, czas współczesny: na pograniczach pedagogiki specjalnej, Kraków.
3) Kijak R.J. (2011), Niepełnosprawność – w zwierciadle dorosłości, Impuls, Kraków.
4) S. Steuden, M. Stanowska, K. Janowski (red.), Starzenie się z godnością, Wydawnictwo KUL, Lublin, s. 367-381.
5) Zych A., Kalata-Witusiak M., (2006). Geragogika specjalna – moralnym obowiązkiem naszych czasów, [w:] A. Nowicka, Wybrane problemy osób starszych, Impuls, Kraków, s.27-41.
Dodatkowe materiały i skrypty będą udostępniane na platformie e-learningowej MS Teams.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: