Praktyki pedagogiczne WNP-PS-PP
Praktyka pedagogiczna ma umożliwić zdobycie osobistego doświadczenia w pracy edukacyjno-terapeutycznej oraz zweryfikowanie przygotowania teoretycznego do przyszłej pracy zawodowej. Rezultatem udziału studenta w tym etapie praktyki będzie kształtowanie kompetencji dydaktycznych i terapeutycznych poprzez:
- zapoznanie się ze specyfiką pracy w przedszkolu i szkole w zakresie wspierania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
- zapoznanie się ze sposobem funkcjonowania, organizacją i pracą wszystkich podmiotów oraz obowiązującą dokumentacją;
- obserwowanie i współdziałanie z opiekunem praktyki danej placówki;
- planowanie i współprowadzenie zajęć oraz analizę pracy i jej efektów;
- prowadzenie dokumentacji z przebiegu zajęć edukacyjno-terapeutycznych.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2018/19: | W cyklu 2019/20: | W cyklu 2020/21: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
PSI_W17 - student ma podstawową wiedzę na temat założeń organizacyjnych i struktury funkcjonowania placówki;
PSI_SN_W08 - student ma podstawową wiedzę na temat specyfiki funkcjonowania dzieci/uczniów w kontekście prawidłowości i nieprawidłowości rozwojowych.
PSI_TS2_W03 - student ma wiedzę na temat edukacji, terapii i rehabilitacji dzieci/uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i wzrokową.
Umiejętności:
PSI_TS2_U03 - student posiada umiejętności diagnostyczne pozwalające na rozpoznawanie sytuacji dzieci/uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i wzrokową;
PSI_TS2_U07 - student posiada umiejętność prowadzenia dokumentacji pracy edukacyjnej i terapeutycznej niezbędnej do wspierania rozwoju dzieci/uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i wzrokową;
PSI_TS2_U09 - student potrafi zaprojektować i współprowadzić z nauczycielem zajęcia dla dzieci/uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i wzrokową wykorzystując stosowne metody pracy.
Kompetencje społeczne:
PSI_TS2_K06 - student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się;
PSI_SN_K06 - student odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej.
Kryteria oceniania
Na ocenę 3,0 (dostateczny):
- Student ma podstawową wiedzę na temat założeń organizacyjnych i struktury funkcjonowania placówki; student ma elementarną i uporządkowaną wiedzę dotyczącą specyfiki funkcjonowania dzieci/uczniów w kontekście prawidłowości i nieprawidłowości rozwojowych; student ma podstawową wiedzę na temat edukacji, terapii i rehabilitacji dzieci/uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i wzrokową.
- Student posiada umiejętności diagnostyczne pozwalające na rozpoznawanie sytuacji dzieci/uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i wzrokową; potrafi prowadzić dokumentację pracy edukacyjnej i terapeutycznej niezbędnej do wspierania rozwoju dzieci/uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i wzrokową oraz projektować i współprowadzić zajęcia z nauczycielem dla dzieci/uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i wzrokową wykorzystując stosowne metody pracy.
- Student w podstawowym stopniu ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się; ponadto odpowiedzialnie przygotowuje się do pracy pedagoga specjalnego.
Na ocenę 3,5 (dostateczny plus):
- Student ma podstawową wiedzę na temat założeń organizacyjnych i struktury funkcjonowania placówki, definiuje je i wyjaśnia; student ma elementarną i uporządkowaną wiedzę dotyczącą edukacji, terapii i rehabilitacji dzieci/uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i wzrokową - definiuje i wyjaśnia ich przedmiot, zakres, teleologię, terminologię i metodykę; student ma podstawową wiedzę na temat specyfiki funkcjonowania dzieci/uczniów i wyjaśnia ją w kontekście prawidłowości i nieprawidłowości rozwojowych;
- Student posiada umiejętności diagnostyczne pozwalające na rozpoznawanie sytuacji dzieci/uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i wzrokową, doszukuje się przyczyn dysfunkcji; potrafi prowadzić dokumentację pracy edukacyjnej i terapeutycznej niezbędnej do wspierania rozwoju uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i wzrokową i na jej podstawie projektować i prowadzić zajęcia z dziećmi/uczniami z niepełnosprawnością intelektualną i wzrokową wykorzystując stosowne metody pracy, przy współudziale nauczyciela - specjalisty.
- Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się, ponadto odpowiedzialnie przygotowuje się do pracy pedagoga specjalnego - docenia specyfikę tej pracy.
Na ocenę 4,0 (dobry):
- Student ma złożoną wiedzę na temat założeń organizacyjnych i struktury funkcjonowania placówki, definiuje je i wyjaśnia; student ma złożoną i uporządkowaną wiedzę dotyczącą edukacji, terapii i rehabilitacji dzieci/uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i wzrokową - definiuje i wyjaśnia ich przedmiot, zakres, teleologię, terminologię i metodykę; student ma pełną wiedzę na temat specyfiki funkcjonowania dzieci/uczniów i wyjaśnia ją w kontekście prawidłowości i nieprawidłowości rozwojowych.
- Student posiada umiejętności diagnostyczne pozwalające na rozpoznawanie sytuacji dzieci/uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i wzrokową, doszukuje się przyczyn dysfunkcji i je analizuje; potrafi prowadzić dokumentację pracy edukacyjnej i terapeutycznej niezbędnej do wspierania rozwoju dzieci/uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i wzrokową i na jej podstawie według własnego pomysłu projektować i prowadzić zajęcia z dziećmi/ uczniami z niepełnosprawnością intelektualną i wzrokową wykorzystując różnorodne metody pracy, przy współudziale nauczyciela - specjalisty.
- Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się - wykazuje się samokrytycyzmem, ponadto odpowiedzialnie przygotowuje się do pracy pedagoga specjalnego, prezentując to w praktyce indywidualnej - docenia specyfikę tej pracy.
Na ocenę 4,5 (dobry plus):
- Student ma złożoną wiedzę na temat założeń organizacyjnych i struktury funkcjonowania placówki, definiuje je, wyjaśnia i analizuje; student ma złożoną i uporządkowaną wiedzę dotyczącą edukacji, terapii i rehabilitacji dzieci/uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i wzrokową - definiuje i wyjaśnia ich przedmiot, zakres, teleologię, terminologię i metodykę; student ma pełną wiedzę na temat specyfiki funkcjonowania dzieci/uczniów i wyjaśnia ją oraz analizuje w kontekście prawidłowości i nieprawidłowości rozwojowych.
- Student posiada umiejętności diagnostyczne pozwalające na rozpoznawanie sytuacji dzieci/uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i wzrokową, doszukuje się przyczyn dysfunkcji, analizuje je i wyłania wnioski; potrafi prowadzić i porównywać dokumentację pracy edukacyjnej i terapeutycznej niezbędnej do wspierania rozwoju dzieci/uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i wzrokową i na jej podstawie według własnych twórczych pomysłów projektować i współprowadzić zajęcia z nauczycielem dla dzieci/uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i wzrokową wykorzystując nie tylko stosowne ale również twórcze i aktywizujące metody pracy.
- Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się - wykazując się samokrytycyzmem pozostaje otwarty na nową wiedzę i umiejętności, ponadto odpowiedzialnie i twórczo przygotowuje się do pracy pedagoga specjalnego, prezentując to w praktyce indywidualnej - docenia specyfikę tej pracy.
Na ocenę 5,0 (bardzo dobry):
- Student ma złożoną wiedzę na temat założeń organizacyjnych i struktury funkcjonowania placówki, definiuje je, wyjaśnia, analizuje i prezentuje; student ma złożoną i uporządkowaną wiedzę dotyczącą edukacji, terapii i rehabilitacji dzieci/uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i wzrokową - definiuje, wyjaśnia, analizuje i prezentuje ich przedmiot, zakres, teleologię, terminologię i metodykę; student ma pełną wiedzę na temat specyfiki funkcjonowania dzieci/uczniów, wyjaśnia ją, analizuje oraz prezentuje w kontekście prawidłowości i nieprawidłowości rozwojowych.
- Student posiada umiejętności diagnostyczne pozwalające na rozpoznawanie sytuacji dzieci/uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i wzrokową, doszukuje się przyczyn dysfunkcji, analizuje je, wyłania wnioski oraz konstruuje pytania; potrafi prowadzić, porównywać i weryfikować dokumentację pracy edukacyjnej i terapeutycznej niezbędnej do wspierania rozwoju dzieci/uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i wzrokową i na jej podstawie według własnych twórczych pomysłów projektować i współprowadzić zajęcia z nauczycielem dla dzieci/uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i wzrokową wykorzystując nie tylko stosowne ale również twórcze i aktywizujące metody pracy - potrafi tworzyć modyfikacje prowadzonych zajęć;
- Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się - wykazując się samokrytycyzmem pozostaje otwarty na nową wiedzę i umiejętności, ponadto odpowiedzialnie i twórczo przygotowuje się do pracy pedagoga specjalnego, prezentując to w praktyce indywidualnej i zespołowej - docenia specyfikę tej pracy.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: