Psychologia kliniczna WNP-PS-PK
Psychologia kliniczna jako nauka stosowana - obszary zainteresowań
Pojęcie zdrowia, choroby, dobrostanu, normy, patologii
Mechanizmy powstawania zaburzeń zdrowia psychicznego
Orientacja patogenetyczna i salutogenetyczna w psychologii klinicznej
Klasyfikacje zaburzeń zdrowia psychicznego
Wybrane zaburzenia psychiczne - etiologia, objawy i leczenie m.in. zaburzenia lękowe, zaburzenia depresyjne, zaburzenia zachowania i opozycyjno-buntownicze, całościowe zburzenia rozwoju, zaburzenia psychotyczne i inne)
Wybrane narzędzia diagnostyczne diagnostyczne i kierunki pomocy psychologicznej: pomoc psychologiczna, psychoterapia, interwencja kryzysowa, psychoedukacja
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
symbole efektów uczenia się dla kierunku PEDAGOGIKA SPECJALNA, studia jednolite magisterskie:
PS_W4 Posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą pracy edukacyjno-terapeutycznej z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w szczególności z zaburzeniami psychicznymi
PS_U2 Potrafi rozpoznawać sytuacje i zdarzenia pedagogiczne oraz planować oddziaływania terapeutyczne z wykorzystaniem wiedzy z zakresu psychologii klinicznej
PS_U5 Posiada umiejętność wykorzystywania aktualnych koncepcji psychologicznych i pedagogicznych w planowaniu, realizacji i ewaluacji procesu wychowania i nauczania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w szczególności uczniów z zaburzeniami psychicznymi
PS_U6 Potrafi wykorzystywać na podstawowym poziomie wiedzę psychologiczną i na poziomie rozszerzonym wiedzę pedagogiczną oraz pozyskiwać dane do analizowania zachowań, procesów i zjawisk w obszarze, edukacji, rehabilitacji, terapii i resocjalizacji
PS_K1 Jest wrażliwy na problemy osób z obszaru pedagogiki specjalnej; gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem, w tym z osobami niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania edukacyjne, rehabilitacyjne, terapeutyczne i resocjalizacyjne
symbole efektów uczenia się dla kierunku PEDAGOGIKA PRZEDSZKOLNA I WCZESNOSZKOLNA:
PPW_W06 Zna i rozumie uwarunkowania psychologiczno-społeczne funkcjonowania uczestników (dzieci, młodzieży i dorosłych) działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej i terapeutycznej realizowanej w ramach edukacji elementarnej
PPW_W08 Ma uporządkowaną wiedzę z zakresu zaburzeń, odchyleń i dysharmonii rozwojowych dziecka w młodszym wieku szkolnym, w szczególności dotyczącą patomechanizmów ich powstawania, możliwości rozpoznawania oraz kierunków pracy terapeutycznej
PPW_U03 Potrafi diagnozować sytuacje i zdarzenia pedagogiczne z wykorzystaniem wiedzy z zakresu psychologii klinicznej
PPW_K03 Jest gotowy do budowania relacji wzajemnego zaufania między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia
symbole efektów uczenia się dla kierunku PEDAGOGIKA, studia I stopnia:
NP1_W05 Ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z zakresu psychologii klinicznej, obejmującą pojęcie zdrowia, choroby, dobrostanu, normy, patologii, orientacji patogenetycznej i salutogenetycznej oraz wybranych zaburzeń psychicznych i uwarunkowań rozwoju człowieka
NP1_U04 Potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii klinicznej w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjno-wychowawczych
NP1_ K02 Jest gotowy do wykorzystywania wiedzy z zakresu psychologii klinicznej do rozpoznawania zróżnicowanych potrzeb dzieci, młodzieży i dorosłych oraz projektowania działań z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej
NAKŁAD PRACY STUDENTA
Godziny kontaktowe wykład 15h
Przygotowanie się do zajęć, lektury 25h
Przygotowanie się do kolokwium 20h
Sumaryczna liczba punktów ECTS 2
NAKŁAD PRACY STUDENTA
Godziny kontaktowe wykład 15h
Przygotowanie się do zajęć, lektury 35h
Przygotowanie się do kolokwium 35h
Sumaryczna liczba punktów ECTS 3
Kryteria oceniania
Kolokwium pisemne (pytania zamknięte i otwarte) w MS Forms
punktacja:
16-15 p. - ocena: bardzo dobry (5)
14 p. - ocena: dobry plus (4.5)
13-12 p. - ocena: dobry (4)
11 p. - ocena: dostateczny plus (3,5)
10-9- p. - ocena: dostateczny (3)
Literatura
LITERATURA OBOWIĄZKOWA:
Bilikiewicz A. (2007), Psychiatria, Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL,
Kendall, P.C. (2004), Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Mechanizmy zaburzeń i techniki terapeutyczne, Gdańsk: GWP.
Kubacka-Jasiecka (2010), Interwencja kryzysowa. Pomoc w kryzysach psychologicznych, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne
Seligmann E.P., Walker E.F., Rosenhan D.L. (2003), Psychopatologia, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka
Sęk H.,(2007), Psychologia kliniczna 1 i 2, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Strelau (2005), Psychologia. Podręcznik akademicki T.3, Gdańsk: GWP
Uwagi
W cyklu 2022/23_Z:
Kod do zespołu w MS TEAMS (proszę używać w celu dołączania do zespołu) 7e9ev25 Link do zespołu w MS TEAMS |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: