Metodyka pracy pedagoga szkolnego WNP-PS-PED
Przedstawienie podstawowych zadań pedagoga szkolnego, organizacji pracy, wymaganej dokumentacji, podstaw prawnych pomocy psychologiczno - pedagogicznej oraz obszarów działania w placówkach oświatowych. Są to w szczególności następujące zagadnienia: Prawo w pracy pedagoga szkolnego - przepisy dotyczące organizacji pracy, podstawowa dokumentacja. Role pedagoga szkolnego w szkole. Wychowanie, profilaktyka, pomoc psychologiczno - pedagogiczna - rola pedagoga szkolnego. Organizacja miejsca pracy pedagoga szkolnego i wymagane cechy dotyczące jego osoby. Pedagog szkolny i uczniowie, rodzice, nauczyciele. Najczęstsze problemy uczniów wymagające wsparcia pedagoga. Metody oraz techniki badawcze i diagnostyczne w pracy pedagoga szkolnego. Współpraca pedagoga szkolnego z podmiotami i instytucjami wspierającymi dziecko i rodzinę.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EU 1 - Posiada wiedzę na temat roli pedagoga szkolnego w procesie wychowania, opieki i profilaktyki oraz role pełnione w szkole.
EU 2 - Zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów. Ma podstawową wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej.
EU 3 - Posiada wiedzę na temat metod i technik badawczych i diagnostycznych stosowanych w swoich działaniach.
EU 4 - Posiada szeroką wiedzę na temat metodyki pracy pedagoga szkolnego, podstaw prawnych, organizacji pracy, prowadzonej dokumentacji.. Posiada praktyczne umiejętności prowadzenia zajęć o charakterze profilaktycznym ze szczególnym uwzględnieniem problemów występujących w środowisku szkolnym (agresja, przemoc, uzależnienia). Posiada umiejętność prowadzenia dokumentacji pracy wychowawczej. Jest otwarty na nowatorskie rozwiązania na gruncie metodyki i postępuje zgodnie z dyrektywami metodycznymi.
EU 5 - Potrafi projektować pomoc psychologiczno - pedagogiczną w kierunku rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań.
EU 6 - Potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; współpracować z nauczycielami i rodzicami, umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne.
EU 7 - Posiada umiejętność nawiązywania i podtrzymywania współpracy ze środowiskiem rodzinnym dziecka, placówkami specjalistycznymi i specjalistami. Potrafi dobierać i wykorzystywać dostępne materiały, środki i metody pracy w celu projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) oraz wykorzystywać nowoczesne technologie w swojej pracy.
EU 8 - Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia.
EU 9- Ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych) w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Planowany godzinowy nakład pracy studenta (rozliczenie punktów ECTS): (1 ECTS=25-30 godz)
AKTYWNOŚĆ STUDENTA/NAKŁAD PRACY STUDENTA W GODZ.
Godziny kontaktowe, konwersatorium, ćwiczenia/15h
Przygotowanie się do zajęć, lektury/15h
Przygotowanie się do zaliczenia /30h
Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczania przedmiotu jest zaliczenie pisemne - kolokwium.
3.0 - student ma znikomą wiedzę na temat przepisów dotyczący pracy pedagoga szkolnego, organizacji jego pracy, metod diagnozowania oraz sposobów wsparcia dziecka w doświadczanych przez nie problemach, także w zakresie umiejętności współpracy ze środowiskiem rodzinnym dziecka, placówkami, nie dostrzega potrzeby własnego rozwoju, konieczności nabywania wiedzy i umiejętności w zakresie uwarunkowań trudności występujących u dzieci, niski poziom wiedzy i świadomości metodyki pracy pedagoga i zadań jakie musi realizować.
3,5 - student ma dostateczną wiedzę na temat organizacji i miejsca pracy pedagoga szkolnego, prowadzonej przez niego dokumentacji, podejmowanych zadań, metod badawczych i technik diagnostycznych, rozpoznaje problemy i trudności uczniów, nie wskazuje jednak sposobów ich rozwiązania i wsparcia, także w zakresie umiejętności współpracy ze środowiskiem rodzinnym dziecka, placówkami, nie wykazuje dostatecznej aktywności w zakresie własnego rozwoju, nabywania wiedzy i umiejętności w zakresie uwarunkowań trudności występujących u dzieci, posiada dostateczny poziom wiedzy i świadomości co do metodyki pracy pedagoga i zadań jakie musi realizować.
4.0 -student posiada podstawową wiedzę na temat organizacji i miejsca pracy pedagoga szkolnego, prowadzonej przez niego dokumentacji, podejmowanych zadań, metod badawczych i technik diagnostycznych, dokonuje rozpoznania problemów i zagrożeń w życiu uczniów, wskazuje sposoby udzielania im pomocy, zna instytucje i podmioty udzielające wsparcia i pomocy dziecku i jego rodzinie, wykazuje aktywność w zakresie własnego rozwoju, nabywania wiedzy i umiejętności w zakresie uwarunkowań trudności występujących u dzieci, posiada dobry poziom wiedzy i świadomości co do metodyki pracy pedagoga i zadań jakie musi realizować.
4.5 - student posiada wiedzę na temat organizacji i miejsca pracy pedagoga szkolnego, prowadzonej przez niego dokumentacji, podejmowanych zadań, metod badawczych i technik diagnostycznych, dokonuje rozpoznania problemów i zagrożeń w życiu uczniów, wskazuje sposoby udzielania im pomocy, zna instytucje i podmioty udzielające wsparcia i pomocy dziecku i jego rodzinie, wykazuje zadowalająca aktywności w zakresie własnego rozwoju, nabywania wiedzy i umiejętności w zakresie uwarunkowań trudności występujących u dzieci, posiada wiedzę i świadomość co do metodyki pracy pedagoga i zadań jakie musi realizować.
5.0 - student posiada bardzo dobrą, całkowitą wiedzę na temat organizacji i miejsca pracy pedagoga szkolnego, prowadzonej przez niego dokumentacji, podejmowanych zadań, metod badawczych i technik diagnostycznych, dokonuje rozpoznania problemów i zagrożeń w życiu uczniów, wskazuje sposoby udzielania im pomocy, zna instytucje i podmioty udzielające wsparcia i pomocy dziecku i jego rodzinie, zna ich kompetencje, wie jak nawiązać współpracę, jest aktywny w zakresie własnego rozwoju, nabywania wiedzy i umiejętności dotyczących uwarunkowań trudności występujących u dzieci, posiada bardzo dobry poziom wiedzy i świadomości co do metodyki pracy pedagoga i zadań jakie musi realizować.
Literatura
T. Lewandowska – Kidoń, B. Kalinowska – Witek, Rola pedagoga szkolnego w szkolnym systemie pomocy psychologiczno – pedagogicznej, Lublin 2016.
Wokół roli i zadań pedagoga i psychologa w szkole, pod red. J. Szczurkowskiej, A. Mazur, Kielce 2013;
M. Czernecka, Pomoc psychologiczno - pedagogiczna w szkole i przedszkolu, Warszawa 2016;
Organizacja i udzielanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej uczniom ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi w systemie edukacji polskiej i brytyjskiej, pod red. B. Adamiak, J. Boryszewska, N. Malenko, Kraków 2018;
M. Witkoś, Szkolne problemy uczniów, Kraków 2018;
M. Sałasiński, B. Badziukiewicz, Vademecum pedagoga szkolnego, Warszawa 2003;
G. Gajewska, A. Doliński, Teoretyczno - metodyczne aspekty warsztatu pedagoga. Scenariusze zajęć, Zielona Góra 2002;
G. Gajewska, Pedagogika opiekuńcza, elementy metodyki, Zielona Góra 2009,
Teoretyczno – metodyczne aspekty wychowania młodzieży a warsztat pedagoga, scenariusze zajęć wychowawczych, red. G. Gajewska, A. Szczęsna, A. Doliński, Zielona Góra 2008,
I. Jundziłł, Rola zawodowa pedagoga szkolnego, Warszawa 1980;
A. M. Seweryńska, Uczeń z rodziny dysfunkcyjnej, Warszawa 2004;
M. Całusińska, W. Malinowski, Trening umiejętności wychowawczych, Sopot 2016.
K. Lodziński, Kwalifikacje zawodowe nauczycieli. Prawo oświatowe w pytaniach i odpowiedziach, Warszawa 2008;
M. Sowisło, Dla dobra dziecka. O warsztacie pracy nauczyciela - wychowawcy, Kraków 2008
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: