Psychopedagogiczna diagnoza specjalnych potrzeb edukacyjnych WNP-PS-PDSPE
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student:
W_01 definiuje kluczowe pojęcia obszaru tematycznego zajęć: diagnoza, specjalne potrzeby rozwojowe, specjalne potrzeby edukacyjne, indywidualne potrzeby edukacyjne, kształcenie specjalne, edukacja włączająca.
W02 omawia klasyfikacje, modele diagnozy, założenia koncepcji diagnozy specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży.
W03 omawia i charakteryzuje wybrane narzędzia diagnostyczne w ramach diagnozy unormowanej i nieformalnej.
W04 analizuje Międzynarodową Klasyfikację Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia – ICF, klasyfikację ICD oraz DSM i ukazuje ich znaczenie w procesie diagnostycznym.
W05 Omawia etapy diagnozy dziecka ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi.
W06 Prezentuje znajomość standardów realizowania oceny funkcjonalnej i wsparcia edukacyjno-specjalistycznego dla uczniów z uszkodzeniem słuchu, dysfunkcją wzroku, specyficznymi zaburzeniami uczenia się, zaburzeniami mowy i języka, zaburzeniami rozwoju intelektualnego, zaburzenia ze spektrum autyzmu, zaburzenia zachowania i emocji.
Umiejętności
Student:
U01 potrafi dobrać właściwe narzędzia diagnostyczne do przeprowadzenia rozpoznania funkcjonalnych zasobów i deficytów uczniów.
U02 potrafi zaadaptować proces diagnostyczny i narzędzia diagnostyczne do indywidualnych potrzeb ucznia.
U03 potrafi opracować dyspozycje do wywiadu z rodzicami ucznia ukierunkowanego na wsparcie procesu diagnostycznego.
Kompetencje
Student:
K01 docenia tradycję i dorobek badań w zakresie pedagogiki specjalnej oraz wyraża potrzebę ich kontynuacji i poszerzania o nowe obszary i procedury badawcze.
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia:
- obecność na zajęciach (2 nieobecności dopuszczalne),
- czynny udział w dyskusjach i ćwiczeniach grupowych, czytanie zadanej literatury,
- opracowanie diagnozy cząstkowej (raport),
- adaptacja narzędzia diagnostycznego,
- pozytywna ocena z kolokwium końcowego.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: