Metodyka pracy indywidualnej z dziećmi z dysfunkcją wzroku WNP-PS-MPI
Celem przedmiotu jest osiągnięcie przez studentów wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych z zakresu planowania, organizowania i prowadzenia zajęć w ramach rewalidacji indywidualnej dziecka z dysfunkcją wzroku oraz zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, dostosowania form, metod i środków dydaktycznych oraz przestrzeni klasy do specyficznych potrzeb i możliwości, warunkujących rozwijanie zaburzonych funkcji ucznia oraz celowe wykorzystanie programów rozwijających funkcje percepcyjno-motoryczne.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
EK 1 Student omawia przedmiot i zakres oddziaływań rewalidacji indywidualnej oraz korekcyjno-kompensacyjnej dla ucznia z dysfunkcją wzroku.
EK 2 Student charakteryzuje pojęcie, zakres, przyczyny niepowodzeń szkolnych uczniów z dysfunkcją wzroku.
EK 3 Student charakteryzuje specyficzne problemy w uczeniu się (dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia), zaburzenia lateralizacji, zaburzenia orientacji w przestrzeni, trudności w nauce czytania i pisania oraz specyficzne trudności w uczeniu się matematyki w odniesieniu do uczniów z dysfunkcją wzroku.
EK 4 Student wymienia, i omawia ćwiczenia usprawniające percepcje dotykową, funkcje wzrokowe, słuchowe, koordynację wzrokowo-ruchową, orientację w przestrzeni, koorydnację słuchowo-wzrokowo-ruchową oraz funkcje motoryczne w rozwoju dziecka z dysfunkcją wzroku.
EK 5 Omawia założenia, warunki, zasady, etapy pracy rewalidacyjnej oraz korekcyjno-kompensacyjnej z uczniem z dysfunkcją wzroku.
Umiejętności
EK 6 Student konstruuje program pracy indywidualnej z uczniem z dysfunkcją wzroku oraz dobiera i opracowuje ćwiczenia usprawniające percepcję dotykową, funkcje wzrokowe, słuchowe, koordynację wzrokowo-ruchową, orientację w przestrzeni, koorydnację słuchowo-wzrokowo-ruchową i funkcje motoryczne, a także korzysta z programów usprawniania, dostosowując je do potrzeb ucznia z dysfunkcją wzroku w odniesieniu do diagnozy pedagogicznej i zaleceń dla ucznia z dysfunkcją wzroku.
EK 7 Student potrafi planować pracę w ramach rewalidacji indywidualnej/korekcyjno-kompensacyjnej, dobierać i przygotowywać odpowiednie pomoce dydaktyczne, dostosowywać metody i formy pracy do potrzeb ucznia z dysfunkcją wzroku oraz przeprowadzić ewaluację działań.
Kompetencje
EK 8 Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie pracy rewalidacyjnej z uczniem z dysfunkcją wzroku oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego.
EK 9 Student rozumie potrzeby osób z dysfunkcją wzroku, wykazuje wrażliwość na ich problemy fizyczne, psychologiczne i społeczne.
EK 10 Student jest przekonany o konieczności stosowania w praktyce indywidualizacji w pracy rewalidacyjnej, wynikającej ze specjalnych potrzeb edukacyjnych ucznia.
ECTS [1 ECTS = 25 (30) godz.]:
Udział w ćwiczeniach: 30 godz.
Konsultacje: 5 godz.
Praca własna:
przygotowanie do zajęć: 15 godz.
czytanie wskazanej literatury: 15 godz.
napisanie referatu/eseju: 5 godz.
przygotowanie do zaliczenia: 20 godz.
suma godzin: 90 godzin [90/30(25)=3]
liczba ECTS: 3
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: