Metodyka kształcenia zintegrowanego uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim WNP-PS-MKZU
1. Współczesne tendencje w podejściu do edukacji i rehabilitacji osób niepełnosprawnych / cele, zadania i zakres oddziaływań edukacyjno- rehabilitacyjnych/.
2. Paradygmaty nauki całościowej. Specyfika programowo- organizacyjna procesu edukacyjnego w I etapie nauki w szkole podstawowej.
3. Geneza nauki całościowej- koncepcje pedagogiczne w ramach Nowego Wychowania / C. Freinet, K. Linke, M.Montessori, O Decrol,y/
4. Specyfika i rehabilitacyjny charakter procesu dydaktyczno- wychowawczego w I etapie edukacyjnym szkoły podstawowej specjalnej / cele nauczania całościowego, treści kształcenia- ich zakres,zasady dydaktyczne, metody i formy pracy ucznia na lekcji, zakres stosowania środków dydaktycznych, trudności rehabilitacyjne i dydaktyczne dziecka niepełnosprawnego/.
5.Metoda Ośrodków Pracy - rys historyczny, założenia, konstrukcja systemu lekcyjnego, organizacja treści, podział na ośrodki, budowa dziennego ośrodka pracy, planowanie pracy, plany ogólne i szczegółowe.
6.Wybrane zagadnienia metodyczne z zakresu edukacji polonistycznej, matematycznej, środowiskowej, artystycznej.
7. Podstawa programowa kształcenia ogólnego i specjalnego, analiza programów szkolnictwa specjalnego dla I etapu edukacyjnego.
8.Ewaluacja osiągnięć uczniów- rodzaje, zakresy, możliwości.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Student w zakresie:
Wiedzy: - Operuje wiedzą z zakresu niepełnosprawności intelektualnej, zna etiologię i konsekwencje fizyczno- zdrowotne, orjentacyjno- poznawcze, psychospołeczne i ich znaczenie dla ogólnej stymulacji rozwojowej dziecka.
- ma podstawową wiedzę z zakresu metodyki edukacji i rehabilitacji
realizowanych treści programowych, zna procedury metodyczne w sposobie ich stosowania w pracy wielopoziomowej i zróżnicowanej.
- rozpoznaje zróżnicowane środowiska edukacyjne i wychowawcze, zna specyfikę procesów w nich zachodzących w kontekście wspierania zróżnicowanych możliwości i potrzeb osób niepełnosprawnych.
Umiejętności:
- korzysta z interdyscyplinarnej wiedzy teoretycznej w celu diagnozowania, analizowania i prognozowania rozwiązań metodycznych na poziomie I etapu edukacyjnego.
- ocenia przydatność typowych metod, procedur postępowania edukacyjno- rehabilitacyjnego do realizacji zadań programowych związanych z usprawnianiem dziecka niepełnosprawnego.
- samodzielnie planuje i kieruje procesami edukacji i rehabilitacji, dobiera i wykorzystuje optymalne i racjonalne materiały i sposoby pracy z dzieckiem, celem jego usprawniania.
- posiada umiejętność prowadzenia dokumentacji pracy edukacyjnej, niezbędnej do wspierania rozwoju uczniów.
kompetencji:
- rozumie i jest wrażliwy na potrzeby rozwojowe uczniów niepełnosprawnych i adekwatnie do ich możliwości organizuje- poprawnie metodycznie - działania edukacyjne.
- jest świadomy konieczności stosowania w praktyce indywidualizacji w edukacji i rehabilitacji osób niepełnosprawnych.
- jest przygotowany i chętnie uczestniczy w grupach, organizacjach podejmujących działania na rzecz osób niepełnosprawnych.
Uzasadnienie ECTS:
godziny kontaktowe- 30
przygotowanie się do zajęć - 30
prezentacje indywidualne- 20
napisanie scenariusza - 20
przygotowanie się do zaliczenia -20
Kryteria oceniania
Metody: analiza i interpretacja materiałów żródłowych, dyskusja, gry symulacyjne, indywidualne projekty- zajęcia warsztatowe
Warunki zaliczenia przedmiotu: aktywna obecność na zajęciach, analiza i rozwiązywanie problemów metodycznych, przygotowanie projektu zajęć, wykonanie pracy praktycznej/ środki dydaktyczne/
Wiedza:
ocena dst/3/ Student w ograniczonym stopniu operuje terminologią metodyczną, częściowo potrafi wskazać najważniejsze czynniki warunkujące prawidłową edukację i rehabilitację, w ograniczonym stopniu selekcjonuje treści programowe, ma ograniczoną wiedzę z zakresu doboru metod, form pracy i środków dydaktycznych w pracy z dzieckiem niepełnosprawnym. Nie potrafi samodzielnie uzasadnić i wskazać elementy warunkujące dobre panowanie pracy.
ocena db/4/ Student zna podstawowe uwarunkowania efektywnej pracy z dzieckiem, właściwie dobiera metody, formy i środki dydaktyczne do możliwości rozwojowych i potrzeb dziecka niepełnosprawnego. Posiada częściową wiedzę na temat specyfiki funkcjonowania dziecka w grupie. Zna zasady prawidłowego planowania pracy całościowej.
ocena bdb/5/ Student posiada kompletną wiedzę na temat specyfiki psychofizycznych uwarunkowań aktywności dziecka w grupie. Zna w pełni uwarunkowania efektywnej i optymalnej edukacji dziecka niepełnosprawnego, potrafi samodzielnie wskazać elementy metodyczne i treściowe, warunkujące poprawne planowanie pracy z uwzględnieniem różnic indywidualnych.
Umiejętności:
ocena dst/3/ Student student w ograniczonym stopniu wykorzystuje i łączy wiedzę z zakresu dydaktyki, ortodydaktyki w celu planowania zajęć z dzieckiem niepełnosprawnym. Z trudem różnicuje wymagania w odniesieniu do zróżnicowanych możliwości dziecka. Ograniczona znajomość warsztatu metodycznego. Częściowo analizuje i ocenia przydatność typowych metod, procedur metodycznych do możliwości rozwojowych dziecka.
na ocenę db/4/ Student właściwie wykorzystuje i łączy wiedzę metodyczną przy planowaniu zajęć, dostosowując wymagania programowe, do możliwości i potrzeb dziecka/ grupy/. Samodzielnie planuje i projektuje zajęcia dydaktyczne, potrafi uzasadnić swoje sugestie metodyczne.
ocena bdb/5/ Student Łączy i wykorzystuje wiedzę interdyscyplinarną w celu analizowania i interpretacji sytuacji edukacyjnych i rehabilitacyjnych dziecka. Samodzielnie, w sposób kreatywny, planuje i projektuje działania dydaktyczne trafnie dobierając warsztat metodyczny do potrzeb i możliwości dziecka. Krytycznie analizuje i dobiera typowe metody edukacyjno- terapeutyczne, dostosowując je do możliwości i potrzeb rozwojowych dziecka.
Kompetencje:
Ocena dst/3/ Student potrafi w ograniczonym stopniu zaplanować pracę z dzieckiem na poziomie placówki edukacyjnej, okazjonalnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć, w ograniczonym stopniu rozumie potrzeby dziecka z trudnościami rozwojowymi.
ocena db/4/ Student potrafi właściwie pod względem metodycznym zaplanować pracę z dzieckiem niepełnosprawnym w zespole klasowym, jednak jego świadomość metodyczna jest ograniczona" sztywna", nie potrafi uzasadnić dokonywanych wyborów. Rozumie potrzeby dziecka i w sposób schematyczny projektuje sytuacje dydaktyczne, celem ich zaspokojenia.
ocena bdb/5/ Student w pełni rozumie potrzeby rozwojowe dziecka, jest wrażliwy na sposób ich zaspakajania. Samodzielnie i twórczo projektuje sytuacje dydaktyczne, wykorzystując przy tym innowacyjne metody edukacyjno- terapeutyczne. Z zaangażowaniem i z przekonaniem realizuje swoje pomysły, w ramach poprawności metodycznych i rozwojowych dziecka niepełnosprawnego.
Literatura
1. Program nauczania szkoły podstawowej specjalnej dla uczniów z lekkim upośledzeniem umysłowym. WSiP, Warszawa 2000.
2. Tkaczyk G.: Metodyka nauczania i wychowania początkowego w szkole specjalnej. UMCS, Lublin 2014.
3. Mikrut A., Wyczesany J: Elementy metodyki nauczania początkowego dzieci upośledzonych umysłowo. WAP Kraków 2010
3.Kosińska A., Polak A., Uczę metodą ośrodków pracy. WSiP Warszawa 2007.
4. Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Wydawnictwo Akademickie Żak 2008.
5. Adamek I., Podstawy edukacji wczesnoszkolnej. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2012.
6. Sowińska H.,/red/ Dziecko w szkolnej rzeczywistości. Założony a rzeczywisty obraz edukacji elementarnej.. Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 20011.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: