Metodyka kształcenia zintegrowanego dzieci z dysfunkcją wzroku I WNP-PS-MKZ1
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
W wyniku przeprowadzonych zajęć student:
W_01 Prezentuje definicje medyczne, pedagogiczne i funkcjonalne niewidzenia i słabowzroczności oraz omawia konsekwencje dysfunkcji wzroku oraz ich wpływ na funkcjonowanie ucznia w klasach I-III w oparciu o założenia zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej i specyfikę placówek edukacyjnych (specjalnych, integracyjnych, ogólnodostępnych).
W_02 Omawia cele rewalidacyjne w nauczaniu zintegrowanym uczniów z dysfunkcją wzroku wynikające z następstw funkcjonalnych niepełnosprawności wzrokowej oraz zasady pracy wychowawczo-dydaktycznej w klasie szkoły ogólnodostępnej, integracyjnej i specjalnej.
W_03 Charakteryzuje najczęstsze problemy uczniów słabowidzących podczas nauki czytania oraz omawia zasady adaptacji materiału czytelniczego do potrzeb uczniów z dysfunkcją wzroku.
W_04 Charakteryzuje najczęstsze problemy uczniów słabowidzących podczas nauki pisania oraz omawia metodyczny tok wprowadzenia nowej litery czarnodrukowej
W_05 Omawia warunki efektywnej edukacji tyflograficznej uczniów słabowidzących oraz zasady tworzenia dydaktycznych materiałów tyflograficznych.
W_06 Omawia założenia metodyczne oraz możliwości zastosowania metody ośrodków pracy w edukacji wczesnoszkolnej uczniów z dysfunkcją wzroku.
W_07 Omawia zasady organizowania zajęć ruchowych dla uczniów z dysfunkcją wzroku.
W_08 Określa i charakteryzuje uwarunkowania integracji społecznej uczniów z dysfunkcją wzroku oraz strategie wspomagające integrację społeczną.
UMIEJĘTNOŚCI
W wyniku przeprowadzonych zajęć student:
U_01 Potrafi dokonać oceny materiału czytelniczego oraz jego adaptacji do potrzeb uczniów z dysfunkcją wzroku w klasach I-III.
U_02 Potrafi dokonać oceny i modyfikacji przestrzeni klasy szkolnej do potrzeb uczniów z dysfunkcją wzroku w klasach I-III.
U_03 Potrafi wykorzystać podstawową wiedzę z zakresu edukacji polonistycznej, matematycznej, przyrodniczej oraz z zakresu funkcjonowania i potrzeb uczniów z dysfunkcją wzroku, w celu projektowania zajęć zintegrowanych; opracować i stosować odpowiednie metody i formy pracy dydaktyczno- wychowawczej w kl. I-III.
U_04 Potrafi samodzielnie przygotować środki dydaktyczne dostosowane do potrzeb uczniów z dysfunkcją wzroku.
U_05 Potrafi zaplanować działania w ramach edukacji wczesnoszkolnej wspomagające integrację społeczną uczniów z dysfunkcją wzroku.
KOMPETENCJE
W wyniku przeprowadzonych zajęć student posiada następujące kompetencje:
K_01 Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie pracy dydaktyczno-wychowawczej i rewalidacyjnej z uczniem z dysfunkcją wzroku oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego.
K_02 Rozumie potrzeby osób z dysfunkcją wzroku, wykazuje wrażliwość na ich problemy fizyczne, psychologiczne i społeczne.
K_03 Jest przekonany o konieczności stosowania w praktyce indywidualizacji w pracy dydaktyczno-wychowawczej i rewalidacyjnej, wynikającej ze specjalnych potrzeb edukacyjnych ucznia.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
Wymagana jest obecność i aktywność na zajęciach (zapoznawanie się z zadana literaturą, czynny udział w dyskusjach,
grach symulacyjnych, przygotowanie sprawozdań z hospitacji), wykonanie zadanych projektów i przedłożenie raportów z
realizacji, przygotowywanie scenariuszy zajęć, zaliczenie dwóch środsemestralnych testów oraz pisemnego sprawdzianu
końcowego (obejmujących treści zajęć oraz wskazanej literatury przedmiotu);
– dopuszczalna jest jedna nieobecność w semestrze (obecność na hospitacjach jest obowiązkowa). Dodatkową
nieobecność należy zaliczyć po wcześniejszym uzgodnieniu z prowadzącą zajęcia. W przypadku, gdy absencja studenta na
zajęciach wyniesie 50% godzin zajęciowych, nie ma możliwości odrobienia zajęć, student nie uzyskuje zaliczenia
przedmiotu.
Ocena dostateczna
Student prezentuje zakładane efekty kształcenia. Wiedzę referuje bez pogłębionej analizy, nie wykazuje pogłębionej
znajomości literatury przedmiotu i podmiotu, formułowane wnioski mają charakter odtwórczy, wykonane prace nie
charakteryzują się innowacyjnością.
Ocena dostateczna plus
Student prezentuje zakładane efekty kształcenia. Wiedzę referuje bez pogłębionej analizy, wykazuje znajomość literatury
przedmiotu i podmiotu, formułowane wnioski mają charakter odtwórczy, wykonane prace nie charakteryzują się
innowacyjnością.
Ocena dobra
Student prezentuje zakładane efekty kształcenia. Wiedzę prezentuje z pogłębioną analizą i refleksją, wykazuje znajomość
literatury przedmiotu i podmiotu, formułuje własne wnioski, odnosi wiedzę teoretyczną do praktyki pedagogicznej, wykonane
prace mają charakter zindywidualizowany i twórczy.
Ocena dobra plus
Student prezentuje zakładane efekty kształcenia. Wiedzę prezentuje z pogłębioną analizą i refleksją, wykazuje znajomość
literatury przedmiotu i podmiotu, poszukuje własnych źródeł, formułuje własne wnioski, odnosi wiedzę teoretyczną do
praktyki pedagogicznej, wykonane prace mają charakter zindywidualizowany i twórczy.
Ocena bardzo dobra
Student prezentuje zakładane efekty kształcenia. Wiedzę prezentuje z pogłębioną analizą i refleksją, wykazuje znajomość
literatury przedmiotu i podmiotu, poszukuje własnych źródeł, zarówno w piśmiennictwie polskim, jak i zagranicznym,
formułuje własne wnioski, odnosi wiedzę teoretyczną do praktyki pedagogicznej, wykonane prace mają charakter
zindywidualizowany i twórczy.
Literatura
Literatura:
Bendych E., Nowak J., Przygotowanie dzieci niewidomych do nauki szkolnej, WSiP, Warszawa 1985.
Błaziak M., Kałkus A., Warunki optymalnego funkcjonowania ucznia z dysfunkcją wzroku w klasie integracyjnej, "Szkoła
Specjalna", nr 5 / 2002.
Czerwińska K.., Adaptacja pomocy w nauce języków obcych osób niewidomych i słabo widzących, Wyd. APS, Warszawa
2008.
Czerwińska, K., Wybrane problemy pracy z uczniem z niepełnosprawnością wzrokową w klasie integracyjnej, w: Wobec
odmienności. Pedagogiczne konotacje, red. L. Marszałek, M. Dycht, Wyd. UKSW, Warszawa 2007.
Jakubowski S., Poradnik dydaktyczny dla nauczycieli realizujących podstawę programową w zakresie szkoły podstawowej i
gimnazjum z uczniami niewidomymi i słabo widzącymi, Warszawa 2001.
Kirenko J., Gindrich P., Odkrywanie niepełnosprawności wzrokowej w nauczaniu włączającym, Wydawnictwo Akademickie
WSSP, Lublin 2007.
Koc K., Wychowanie fizyczne w szkole dla niewidomych, w: Współczesna recepcja myśli Matki Elżbiety Róży Czackiej -
kształcenie i rehabilitacja, J. Kuczyńska-Kwapisz(red.), Warszawa2012.
Krawczyk A., Zwolnienie z zajęć wychowania fizycznego dzieci i młodzieży słabowidzącej - pomocne czy szkodliwe
działanie dorosłych? w: Edukacja równych szans, M. Paplińska (red.), Warszawa 2008.
Model pracy z uczniem niewidomym i słabo widzącym, [w:] Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi
potrzebami edukacyjnymi. Materiały dla nauczycieli, Warszawa, MEN, 2010, (s. 130-147).
Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska (red.), WAiP,
Warszawa 2009.
Sękowska Z., Rehabilitacja dzieci niewidomych i słabowidzących, [w]: Tejże, Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej,
Warszawa, APS, 2001, (94-165)
Sękowska Z., Tyflopedagogika, Warszawa 1981.
Skrzetuska E., Przyswajanie pisma przez uczniów ze słabym widzeniem w klasach 1-3, Lublin, 2005.
Skrzetuska E., Specyfika rozwoju pisma dzieci niedowidzących. Przygotowanie dzieci do nauki pisania, w: Rehabilitacja
oraz edukacja dzieci i młodzieży z dysfunkcjami narządu wzroku, Pilecki J., Kozłowski M. (red.), Kraków 1999.
Umławska W., Wady postawy u dzieci ze schorzeniami narządu wzroku, „Niepełnosprawność i Rehabilitacja”, 2/2008.
Walthes R., Tyflopedagogika, Gdańsk 2007.
Witczak-Nowotna J., Sposoby wspomagania integracji społecznej uczniów z dysfunkcją wzroku w szkołach
ogólnodostępnych, [w:] Witczak-Nowotna J. (red.), Wspomaganie uczniów z dysfunkcją wzroku w szkołach
ogólnodostępnych. Wybrane zagadnienia, BON UW, Warszawa 2010.
Świat w zasięgu ręki. Dobre praktyki – projekt „Bliżej świata - od konkretu do abstrakcji”, J. Dłuska, M. Karwowska, W.
Karasińska (red.), Wyd.SOSW Nr 1 dla Dzieci i Młodzieży Słabo Widzącej i Niewidomej im. L. Braille’a, Bydgoszcz 2011.
Zasady adaptacji materiałów dydaktycznych do potrzeb osób słabowidzących, D. Kończyk (red.), BON UW, Warszawa 2011.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: