Metodyka kształcenia w grupach zróżnicowanych I - metody, formy nauczania i indywidualizacja pracy WNP-PS-MET-ZR-I
Celem przedmiotu jest zapoznanie Studentów ze specyfiką pracy edukacyjno-terapeutycznej z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i rozwojowymi w edukacji włączającej i integracyjnej; wypracowanie umiejętności projektowania działań edukacyjno-terapeutycznych z założeniem pracy w heterogenicznej grupie uczniów – a w szczególności zapoznanie z: metodami wsparcia, alternatywnymi sposobami uczenia się i elastycznego nauczania, rożnymi formami organizacyjnymi pracy na lekcji i uczestnictwa w zajęciach z uwzględnieniem założeń inkluzyjnych, indywidualizacją pracy dydaktycznej i terapeutycznej, dostosowaniem form i warunków sprawdzania wiedzy i umiejętności do zdiagnozowanych u uczniów zaburzeń, ocenianiem wspierającym uczenie się.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty przedmiotowe w zakresie wiedzy:
Efekt przedmiotowy 1. - PSPE_W08; Efekt przedmiotowy 2. - PSPE_W10
Efekty przedmiotowe w zakresie umiejętności:
Efekt przedmiotowy 3. - PSPE_U07
Efekty przedmiotowe w zakresie kompetencji społecznych:
Efekt przedmiotowy 4. - PSPE_K05
Efekty przedmiotowe w zakresie wiedzy:
Efekt przedmiotowy 1.
Student różnicuje współczesne podejścia do problemów uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (podmiotowość, autonomia, samostanowienie, jakość życia) i wynikające z nich nowe formy edukacji (integracyjna, włączająca).
Efekt przedmiotowy 2.
Student różnicuje organizację i metodykę kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie włączającym i integracyjnym, charakteryzuje efektywne strategie nauczania i uniwersalnego projektowania zajęć, opisuje sposoby indywidualizacji lekcji, identyfikuje modele współpracy pedagogów specjalnych z nauczycielami, specjalistami i rodzicami.
Efekty przedmiotowe w zakresie umiejętności:
Efekt przedmiotowy 3.
Student projektuje i prowadzi zajęcia w grupie zróżnicowanej: wykorzystując zasady i metody indywidualnego projektowania zajęć, indywidualizuje zadania, dostosowuje metody i treści do potrzeb i możliwości uczniów (w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi).
Efekty przedmiotowe w zakresie kompetencji społecznych:
Efekt przedmiotowy 4.
Student jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym, świadomie podejmuje starania na rzecz stałego samodoskonalenia się i kształtowania postawy odpowiedzialności za powierzone indywidualne i zespołowe zadania wynikające z roli zawodowej nauczyciela-pedagoga specjalnego.
Kryteria oceniania
ocena 3.0 (dostateczny)
Wiedza
Student z trudem różnicuje współczesne podejścia do problemów uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (podmiotowość, autonomia, samostanowienie, jakość życia) i wynikające z nich nowe formy edukacji (integracyjna, włączająca).
Student z błędami różnicuje organizację i metodykę kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie włączającym i integracyjnym, z trudem charakteryzuje efektywne strategie nauczania i uniwersalnego projektowania zajęć, z błędami opisuje sposoby indywidualizacji lekcji, z trudem identyfikuje modele współpracy pedagogów specjalnych z nauczycielami, specjalistami i rodzicami.
Umiejętności
Student z trudem projektuje i prowadzi zajęcia w grupie zróżnicowanej: wykorzystując zasady i metody indywidualnego projektowania zajęć, z trudem indywidualizuje zadania, z błędami dostosowuje metody i treści do potrzeb i możliwości uczniów (w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi).
Kompetencje społeczne
Student jest elementarnie przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym, z trudem świadomie podejmuje starania na rzecz stałego samodoskonalenia się i kształtowania postawy odpowiedzialności za powierzone indywidualne i zespołowe zadania wynikające z roli zawodowej nauczyciela-pedagoga specjalnego.
ocena 3.5 (dostateczny plus)
Wiedza
Student dostatecznie różnicuje współczesne podejścia do problemów uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (podmiotowość, autonomia, samostanowienie, jakość życia) i wynikające z nich nowe formy edukacji (integracyjna, włączająca).
Student dostatecznie różnicuje organizację i metodykę kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie włączającym i integracyjnym, dostatecznie charakteryzuje efektywne strategie nauczania i uniwersalnego projektowania zajęć, dostatecznie opisuje sposoby indywidualizacji lekcji, dostatecznie identyfikuje modele współpracy pedagogów specjalnych z nauczycielami, specjalistami i rodzicami.
Umiejętności
Student dostatecznie projektuje i prowadzi zajęcia w grupie zróżnicowanej: wykorzystując zasady i metody indywidualnego projektowania zajęć, dostatecznie indywidualizuje zadania, dostatecznie dostosowuje metody i treści do potrzeb i możliwości uczniów (w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi).
Kompetencje społeczne
Student jest dostatecznie przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym, dostatecznie świadomie podejmuje starania na rzecz stałego samodoskonalenia się i kształtowania postawy odpowiedzialności za powierzone indywidualne i zespołowe zadania wynikające z roli zawodowej nauczyciela-pedagoga specjalnego.
ocena 4.0 (dobry)
Wiedza
Student zadowalająco różnicuje współczesne podejścia do problemów uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (podmiotowość, autonomia, samostanowienie, jakość życia) i wynikające z nich nowe formy edukacji (integracyjna, włączająca).
Student dość dobrze różnicuje organizację i metodykę kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie włączającym i integracyjnym, dość dobrze charakteryzuje efektywne strategie nauczania i uniwersalnego projektowania zajęć, zadowalająco opisuje sposoby indywidualizacji lekcji, dość dobrze identyfikuje modele współpracy pedagogów specjalnych z nauczycielami, specjalistami i rodzicami.
Umiejętności
Student dość dobrze projektuje i prowadzi zajęcia w grupie zróżnicowanej: wykorzystując zasady i metody indywidualnego projektowania zajęć, zadowalająco indywidualizuje zadania, dość dobrze dostosowuje metody i treści do potrzeb i możliwości uczniów (w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi).
Kompetencje społeczne
Student jest zadowalająco przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym, zadowalająco świadomie podejmuje starania na rzecz stałego samodoskonalenia się i kształtowania postawy odpowiedzialności za powierzone indywidualne i zespołowe zadania wynikające z roli zawodowej nauczyciela-pedagoga specjalnego.
ocena 4.5 (dobry plus)
Wiedza
Student odpowiednio różnicuje współczesne podejścia do problemów uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (podmiotowość, autonomia, samostanowienie, jakość życia) i wynikające z nich nowe formy edukacji (integracyjna, włączająca).
Student dobrze różnicuje organizację i metodykę kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie włączającym i integracyjnym, dobrze charakteryzuje efektywne strategie nauczania i uniwersalnego projektowania zajęć, odpowiednio opisuje sposoby indywidualizacji lekcji, dobrze identyfikuje modele współpracy pedagogów specjalnych z nauczycielami, specjalistami i rodzicami.
Umiejętności
Student dobrze projektuje i prowadzi zajęcia w grupie zróżnicowanej: wykorzystując zasady i metody indywidualnego projektowania zajęć, odpowiednio indywidualizuje zadania, dobrze dostosowuje metody i treści do potrzeb i możliwości uczniów (w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi).
Kompetencje społeczne
Student jest odpowiednio przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym, odpowiednio świadomie podejmuje starania na rzecz stałego samodoskonalenia się i kształtowania postawy odpowiedzialności za powierzone indywidualne i zespołowe zadania wynikające z roli zawodowej nauczyciela-pedagoga specjalnego.
ocena 5.0 (bardzo dobry)
Wiedza
Student w pełni różnicuje współczesne podejścia do problemów uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (podmiotowość, autonomia, samostanowienie, jakość życia) i wynikające z nich nowe formy edukacji (integracyjna, włączająca).
Student bardzo dobrze różnicuje organizację i metodykę kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie włączającym i integracyjnym, kompletnie charakteryzuje efektywne strategie nauczania i uniwersalnego projektowania zajęć, bardzo dobrze opisuje sposoby indywidualizacji lekcji, w pełni identyfikuje modele współpracy pedagogów specjalnych z nauczycielami, specjalistami i rodzicami.
Umiejętności
Student bardzo dobrze projektuje i prowadzi zajęcia w grupie zróżnicowanej: wykorzystując zasady i metody indywidualnego projektowania zajęć, w pełni indywidualizuje zadania, bardzo dobrze dostosowuje metody i treści do potrzeb i możliwości uczniów (w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi).
Kompetencje społeczne
Student jest w pełni przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym, w pełni świadomie podejmuje starania na rzecz stałego samodoskonalenia się i kształtowania postawy odpowiedzialności za powierzone indywidualne i zespołowe zadania wynikające z roli zawodowej nauczyciela-pedagoga specjalnego.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: