Metody pracy z dzieckiem z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się WNP-PS-MET
Ćwiczenia usprawniające motorykę małą i dużą, percepcję wzrokową, percepcję czuciową, percepcję słuchową, koordynację wzrokowo-ruchową oraz rozwijające kompetencje narracyjne dziecka w wieku przedszkolnym - przegląd i projektowanie
Gry i zabawy w pracy z dzieckiem z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się - przegląd i projektowanie
Rozwijanie umiejętności językowych dziecka z wykorzystaniem wybranych metod pracy (m.in. Metoda Dobrego Startu, Metoda 101 kroków w nauce czytania i pisania, teatr kamishibai)
Działania profilaktyczne zapobiegające trudnościom w uczeniu się na terenie przedszkola
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
PSPE_TS4_W07 zna i rozumie w stopniu pogłębionym metodykę zajęć korekcyjno-kompensacyjnych oraz metodyczne aspekty współpracy z rodzicami, opiekunami, nauczycielami i specjalistami
PSPE_TS4_W08 zna i rozumie w stopniu pogłębionym metody terapii stosowane w nauce czytania, pisania oraz edukacji matematycznej, inne metody terapeutyczne stosowane w pracy z dzieckiem z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się i uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, a także narzędzia diagnostyczne do diagnozy pedagogicznej prowadzonej w przedszkolu, szkole lub poradni psychologiczno-pedagogicznej
PSPE_TS4_U02 potrafi integrować i wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki korekcyjnej (terapii pedagogicznej) oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu dobierania i stosowania właściwych metod terapeutycznych dla dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się i ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się
PSPE_TS4_U03 potrafi integrować i wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki korekcyjnej (terapii pedagogicznej) oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu projektowania i prowadzenia w sposób metodyczny zajęć korekcyjno-kompensacyjnych oraz projektowania procesu wsparcia dziecka, ucznia, rodziców, opiekunów i nauczycieli
PSPE_TS4_K07 jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych, w tym rozwijania dorobku zawodu, podtrzymywania etosu zawodu, przestrzegania i rozwijania zasad etyki zawodowej pedagoga specjalnego – terapeuty pedagogicznego
NAKŁAD PRACY STUDENTA
Godziny kontaktowe ćwiczenia 15h
Przygotowanie się do zajęć, lektury 25h
Przygotowanie projektu 20h
Sumaryczna liczba punktów ECTS 2
Kryteria oceniania
Ocena projektu zespołowego polegającego na przygotowaniu i omówieniu pomocy dydaktycznej.
Kryteria oceny:
poprawność metodyczna (0-2p.), dostosowanie pomocy do wieku dzieci (0-2p.),struktura (0-2p.), możliwość realizacji zajęć z wykorzystaniem pomocy (0-2p.), poprawność językowa tekstu (0-2p.) , staranność wykonania (0-2p.), przedstawienie i omówienie (0-2p.)
punktacja:
14-13p. ocena: bardzo dobry(5)
12 p. ocena: dobry plus (4.5)
11-10 p. ocena: dobry (4)
9 p. ocena: dostateczny plus (3.5)
8-7 p. ocena: dostateczny (3)
W przypadku osób które otrzymały decyzję o przyznaniu IOS lub urlopu krótkoterminowego obowiązkowy jest kontakt z prowadzącym przedmiot najpóźniej 2 terminie 2 tygodni od uzyskania decyzji dziekana WNP celem ustalenia formy i terminu rozliczenia zakresu tematycznego przedmiotu oraz efektów uczenia się.
Literatura
Andrzejewska J. (2015). Przestrzeń przedszkola przyjazna kształtowaniu gotowości dziecka do nauki czytania i pisania." Roczniki Pedagogiczne", nr 7(43), s. 89-105.
Arciszewska E. (2002). Czytające przedszkolaki. Mit czy norma?, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Bogdanowicz, M. (2004). Metoda Dobrego Startu. Warszawa: WSiP
Bogdanowicz K., Krasowicz-Kupis G., Kwiatkowska D., Wiejak K., Weremiuk A. (red.) (2014). Czy moje dziecko jest zagrożone dysleksją? Poradnik dla rodziców dzieci przedszkolnych i wczesnoszkolnych na temat rozpoznawania ryzyka dysleksji i wspomagania dzieci z tym problemem. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Chwastniewska, D. (2011). Metoda 101 kroków. Poczytam Ci mamo. Gdynia: Wyspa
Czelakowska D. (2016). Metodyka edukacji polonistycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Uwagi
W cyklu 2024/25_L:
Kod do Zespołu MS Teams zsx17ev |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: