Multimedia w edukacji WNP-PS-ME
Ćwiczenia mają na celu ukazanie złożoności multimediów będących pomocnym narzędziem w procesie zdobywania i przekazywania wiedzy. W ramach zajęć studenci będą mogli poznać zalety realizacji edukacji medialnej, w której nowe technologie powinny być w odpowiedni sposób wykorzystywane. Duże znaczenie w edukacji medialnej stanowią nauczyciele, trenerzy czy osoby szkolące w konkretnym obszarze wiedzy. Ich rola jest ważna ze względu na konieczność ukierunkowania uczniów na właściwe korzystanie z nowych technologii w praktyce edukacyjno-dydaktycznej.
Podczas zajęć uczestnicy będą mogli przedstawić wybrane zagadnienie wraz z jego szczegółowym opracowaniem problemowym. Ponadto będą mogli poznać czy przekaz wiedzy realizowany na różnych etapach kształcenia może być skutecznie wspierany wykorzystaniem dostępnych form multimedialnych.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student zna założenia edukacji medialnej oraz rolę multimediów w procesie edukacji. Posiada wiedzę z zakresu rodzajów multimediów, form pracy z uczniem przy użyciu różnych multimediów. Ponadto rozumie potrzebę implementowania edukacji medialnej w rozwijaniu u uczniów właściwego korzystania z nowych technologii.
Umiejętności
Student posiada umiejętności rozumiane jako właściwe posługiwanie się konkretnym medium. Potrafi dobrać odpowiednie multimedia do realizacji tematu w konkretnej grupie wiekowej (np. edukacja wczesnoszkolna). Ponadto potrafi propagować wśród dzieci w różnym wieku kulturę medialną i przeprowadzić zajęcia umożliwiające zdobycie wiedzy i umiejętności z zakresu edukacji medialnej.
Kompetencje:
Student jest gotowy do kształtowania kultury medialnej i promowania wiedzy z zakresu edukacji medialnej oraz bezpiecznego korzystania z nowych technologii zgodnie z ich przeznaczeniem. Jest przygotowany do wdrażania multimediów w proces edukacyjny oraz wspierania go nowymi technologiami.
Kryteria oceniania
Wiedza:
- na ocenę 2 (ndst.) - student nie posiada wiedzy na temat specyfiki multimediów oraz edukacji medialnej. Nie potrafi wymienić założeń, celów i zadań edukacji medialnej. Nie posiada wiedzy na temat nowych technologii wykorzystywanych w tej edukacji medialnej. Nie orientuje się w zasadach bezpiecznego wykorzystywania multimediów.
- na ocenę 3 (dst.) - student ma podstawową wiedzę na temat specyfiki multimediów oraz edukacji medialnej. Zna i potrafi wymienić założenia, cele i zadania edukacji medialnej. Ma dostateczną wiedzę na temat nowych technologii wykorzystywanych w tej edukacji medialnej. Zna zasady bezpiecznego wykorzystywania multimediów.
- na ocenę 4 (db.) - student ma dobrą orientację na temat specyfiki multimediów oraz edukacji medialnej. Zna i potrafi wymienić założenia, cele i zadania edukacji medialnej. Wyjaśnia działania i funkcje nowych technologii wykorzystywanych w edukacji medialnej. Zna zasady bezpiecznego wykorzystywania multimediów.
- na ocenę 5 (bdb.) - student ma pogłębioną wiedzę na temat specyfiki multimediów oraz edukacji medialnej. Zna i potrafi wymienić założenia, cele i zadania edukacji medialnej. Wyjaśnia działania i funkcje narzędzi wykorzystywanych w tej edukacji. Wyjaśnia działania i funkcje nowych technologii wykorzystywanych w edukacji medialnej. Zna zasady bezpiecznego wykorzystywania multimediów.
Umiejętności:
- na ocenę 2 (ndst.) - Student nie posiada umiejętności w zakresie właściwego posługiwania się konkretnym medium. Nie potrafi dobrać odpowiedniego multimedia do realizacji tematu w konkretnej grupie wiekowej (np. edukacja wczesnoszkolna). Ponadto nie potrafi przeprowadzić dla dzieci w różnym wieku zajęć umożliwiających zdobycie wiedzy i umiejętności z zakresu edukacji medialnej.
- na ocenę 3 (dst.) - Student posiada dostateczne umiejętności w zakresie właściwego posługiwania się konkretnym medium. Potrafi dobrać odpowiednie multimedia do realizacji tematu w konkretnej grupie wiekowej (np. edukacja wczesnoszkolna) w stopniu umiarkowanym. Ponadto nie potrafi przeprowadzić dla dzieci w różnym wieku zajęć umożliwiających zdobycie wiedzy i umiejętności z zakresu edukacji medialnej.
- na ocenę 4 (db.) - Student posiada umiejętności w zakresie właściwego posługiwania się konkretnym medium w stopniu dobrym. Potrafi dobrać odpowiednie multimedia do realizacji tematu w konkretnej grupie wiekowej (np. edukacja wczesnoszkolna) w stopniu dobrym. Ponadto potrafi propagować wśród dzieci w różnym wieku zajęcia umożliwiające zdobycie wiedzy i umiejętności z zakresu edukacji medialnej.
- na ocenę 5 (bdb.) - Student posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie właściwego posługiwania się konkretnym medium. Potrafi dobrać odpowiednie multimedia do realizacji tematu w konkretnej grupie wiekowej. Ponadto potrafi propagować wśród dzieci w różnym wieku zajęcia umożliwiające zdobycie wiedzy i umiejętności z zakresu edukacji medialnej w stopniu bardzo dobrym.
Kompetencje:
- na ocenę 2 (ndst.) - Student nie jest gotowy do kształtowania kultury medialnej i promowania wiedzy z zakresu edukacji medialnej oraz bezpiecznego korzystania z nowych technologii zgodnie z ich przeznaczeniem. Nie jest również przygotowany do wdrażania multimediów w proces edukacyjny oraz wspierania go nowymi technologiami.
- na ocenę 3 (dst.) - Student jest gotowy do kształtowania kultury medialnej i promowania wiedzy z zakresu edukacji medialnej oraz bezpiecznego korzystania z nowych technologii zgodnie z ich przeznaczeniem w stopniu dostatecznym. Dostatecznie jest przygotowany do wdrażania multimediów w proces edukacyjny oraz wspierania go nowymi technologiami.
- na ocenę 4 (db) - Student jest gotowy do kształtowania kultury medialnej i promowania wiedzy z zakresu edukacji medialnej oraz bezpiecznego korzystania z nowych technologii zgodnie z ich przeznaczeniem. Jest przygotowany do wdrażania multimediów w proces edukacyjny oraz wspierania go nowymi technologiami.
- na ocenę 5 (bdb.) - Student jest gotowy do kształtowania kultury medialnej i promowania wiedzy z zakresu edukacji medialnej oraz bezpiecznego korzystania z nowych technologii zgodnie z ich przeznaczeniem. Jest bardzo dobrze przygotowany do wdrażania multimediów w proces edukacyjny oraz wspierania go nowymi technologiami.
Na ocenę końcową składają się:
1. obecność na zajęciach;
2. przygotowanie i zaprezentowanie jednego z tematów;
3. aktywny udział w zajęciach
Literatura
Literatura podstawowa:
- Adamkiewicz, J. (2015). Multimedia w edukacji. W. Sikorski (Red.), W: Neuroedukacja. Jak wykorzystać potencjał mózgu w procesie uczenia się (s. 293-329). Słupsk; Wydawnictwo Dobra Literatura.
- Bednarek, J. (2006). Multimedia w kształceniu. Warszawa; Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Dusza, B. (2012). Edukacja medialna – zaniedbany obszar w domu i szkole. T. Lewowicki, B. Siemieniecki (Red.), W: Nowe media w edukacji (184-197). Toruń; Wydawnictwo Adam Marszałek.
- Gajda, J. (2008). Media w edukacji. Kraków; Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
- Huk, T. (2011). Media w wychowaniu, dydaktyce oraz zarządzaniu informacją edukacyjną szkoły, Kraków; Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
- Łukasiewicz-Wieleba, J. (2018). Media w życiu zdolnego dziecka w narracjach rodziców, Studia Pedagogiczne. Problemy społeczne, edukacyjne i artystyczne 32(2), 159-177.
- Łukasiewicz-Wieleba J. (2021). Nowe technologie w edukacji uczniów zdolnych, A. Klimska, M. Klimski (Red.) W: Przyszłość polskiej szkoły. Alert pedagogiczny (80-92). Toruń; Wydawnictwo Adam Marszałek.
Pitler, H., Hubbell, E.R., Kuhn, M., (2015). Efektywne wykorzystanie nowych technologii na lekcjach, Warszawa; Centrum Edukacji Obywatelskiej.
Literatura uzupełniająca:
- Janczyk, J. (2008). Multimedialny substrakt technologiczny społeczeństwa informacyjnego w kontekście edukacji, W. Furmanek, A. Piecuch (Red.) W: Dydaktyka informatyki. Multimedia w teorii i praktyce szkolnej (25-54). Rzeszów; Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
- Pyżalski, J. (2011). Agresja elektroniczna wśród dzieci i młodzieży, Sopot; Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
- Siemieniecki, B. (2003). Multimedia i hipermedia w edukacji. J. Gajda, S. Juszczyk, B. Siemieniecki, K. Wenta (Red.) W: Edukacja medialna (245-282). Toruń; Wydawnictwo Adam Marszałek.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: