Logopedyczne aspekty specyficznych i niespecyficznych trudności w uczeniu się WNP-PS-LOK-TU-W
1. afonetyczność gramatyki języka polskiego,
2. zaburzenia artykulacyjne - rodzaje ich wpływ na pisownię,
3. opóźniony rozwój języka
4. komunikacja osób niepełnosprawnych intelektualnie,
5. zacinanie, jąkanie, giełkot
6. etapy rozwoju mowy, a występujące problemy komunikacyjne,
7. dysleksja,
8. dysgrafia,
9. dysortografia,
10. język formalny i potoczny,
11. regionalizmy,
12. manipulacja językowa,
13. segmentalne i suprasegmentalne elementy przekazu,
14. glottodydaktyka - nasilenie problemu przez inkluzję społeczną,
15. społeczny aspekt braku / przestymulowania komunikacyjnego dziecka, - zaniedbania opiekuńczo- wychowawcze,
16. stres przed szkołą, szkolny, izolacyjny,
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
cena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest w oparciu o wyniki nastepujących składników zaliczenia:
Odpowiedź ustna - 100.00%
Ocena z formy "Wykład kursowy" ustalana jest na podstawie następującej skali:
Poniżej 50.00% - ocena 2
50.00% i więcej - ocena 3
60.00% i więcej - ocena 3,5
70.00% i więcej - ocena 4
80.00% i więcej - ocena 4,5
90.00% i więcej - ocena 5
Literatura
• Bednarek J.D.,( 2002). Ćwiczenia wyrazistości mowy, Wrocław.
• Błeszyński J.J, Tarkowski Z. (2025). Logopedia społeczna. Forum Pedagogiczne, Komunikacja, mowa, język - interdyscyplinarne dyskursy. Tom 15/1: 25–34.
• Błeszyński J.J. (2025). Mowa osób z zaburzeniem ze spektrum autyzmu– podejście logopedyczne. UKSW, Warszawa.
• Jakóbik S. P., (2019). Uczeń z dysortografią na lekcjach języka polskiego. ArchaeGraph Wydawnictwo Naukowe, Łódź.
• Kaczmarczuk B., (2012). Wymowa polska z ćwiczeniami. WL , Lublin.
• Maciołek M., Tambor J., (2012). Głoski polskie. UŚ, Katowice.
• Małolepsza M., Szymkiewicz A., (2010). Hurra!!! Po polsku 1 (podręcznik dla
nauczyciela), Kraków.
• Oczkoś M., (2007). Sztuka poprawnej wymowy czyli o bełkotaniu i faflunieniu,
• Polskiego. PWN, Warszawa.
• Śniatkowski S., D. Emiluta-Rozya, K. I. Bienkowska (red.) Norma i zaburzenia komunikacji językowej w kontekście edukacyjnym. APS, Warszawa.
• Tambor J., (2007). Fonetyka współczesnego języka polskiego. Ćwiczenia. PWN, Warszawa.
• Tambor J., Ostaszewska D., (2004).Fonetyka i fonologia współczesnego języka
• Wacławek M., (2007). Samogłoskowe problemy polszczyzny (emisja głosu, prawidła wymowy w świetle nauczania JPjO), [w:] red. n. A. Achtelik i J. Tambor, Sztuka czy rzemiosło. Nauczyć Polski i polskiego. UŚ, Katowice, s. 52–61.
Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: