Wprowadzenie do logopedii WNP-PS-LOG
1. Wprowadzenie – umiejscowienie logopedii w systemie nauk
2. Budowa układów:
- oddechowego;
- fonacyjnego;
- artykulacyjnego.
3. Słyszenie – układ słuchu, fizjologia słyszenia i
4. Neurofizjologia mowy – mózg, jako zawiadujący układ w kształtowaniu wypowiedzi ustnej i pisemnej
5. Rozwój mowy dziecka – logopedyczne ujęcie okresów rozwoju mowy w ujęciu Leona Kaczmarka
6. Klasyfikacja wad wymowy- przegląd
7. Diagnostyka –wstępnie podejście w diagnozie:
- okres prenatalny;
- okres natalny;
- okres postnatalny.
8. Etapy rozwoju dziecka w kontekście nabywania umiejętności artykulacyjnych i komunikacyjnych
9. Terapia logopedyczna – założenia i ich uwarunkowania
10. Postępowanie prewencyjne w logopedii -założenia działań zinstytucjonalizowane i pozainstytucjonalne;
11 Gry i zabawy logopedyczne, w odniesieniu do klasyfikacji zaburzeń mowy
12. Wprawki dykcyjne
13.Pomoce logopedyczne – samodzielne, kreatywne podejście w kształtowaniu umiejętności komunikacyjnych
W cyklu 2023/24_L:
1. Wprowadzenie – umiejscowienie logopedii w systemie nauk |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Podstawy zaliczenia przedmiotu
- Uczestnictwo w zajęciach (co najmniej 80%);
- Aktywność świadcząca o znajomości literatury przedmiotu – W2, W4, U2, U3
- Przygotowanie referatu – W2, W3, U1, U3, K1
Zaliczenie Egzaminu pisemnego - W1, W2, U2, U3
ndst – poniżej 60%;
dst– 60%-68%;
dst plus – 69%-77%;
db – 78%-85%;
db plus – 86%-90%;
bdb – 91%-100%
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura obowiązkowa (alfabet.):
▪ Antos D., Demel G., Styczek I.: Jak usuwać seplenienie i inne wady wymowy, Warszawa 1967
▪ Balejko A.: Jak usuwać wady wymowy, Białystok 1991
▪ Billewicz G., Zioło B., Kwestionariusz badania mowy, Kraków 2004
▪ Błachino K.: Vademecum logopedyczne, Poznań 1992
▪ Błeszynski J. Mowa i język dzieci z autyzmem. Wybrane zagadnienia, Słupsk 1998
▪ Błeszyński J. Wybrane aspekty komunikacji wspomagającej, K raków 2006
▪ Bogdanowicz M.: Metoda dobrego startu, Warszawa 1989
▪ Byrne R.: Pomówmy o zacinaniu, Warszawa 1989
▪ Dembińska M.: Domowe zabawy logopedyczne, Warszawa 1994
▪ Demelowa G.: Elementy logopedii, Warszawa 1987
▪ Dittfeld G. Spróbujmy mówić razem, Program profilaktyki logopedycznej (dla przedszkoli, klas kształcenia zintegrowanego i integracyjnego) Kraków 2005
▪ Doman J.,Doman G.: Jak nauczać małe dziecko czytać, Bydgoszcz 1992
▪ Grzelachowska H.: Ćwiczenia dla dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu, Warszawa 1993
▪ Hapońska E., Witkowska E.: Gdy moje dziecko jąka się, Gdańsk 1989
▪ Kaczmarczuk B.: Wymowa polska z ćwiczeniami, Lublin 1987
▪ Kaczmarek B.: Mózgowe mechanizmy formowania wypowiedzi słownych, Lublin 1986
▪ Kaczmarek B.: Płaty czołowe a język i zachowanie człowieka, Lublin 1993
▪ Kaczmarek L.: Nasze dziecko uczy się mowy, Lublin 1977
▪ Kania T.: Szkice logopedyczne, Warszawa 1982
▪ Kilińska E.: Ćwiczenia logorytmiczne, Gdańsk 1992
▪ Krakowiak K., Panasiuk M.: Umiejętności komunikacyjne dziecka z uszkodzonym słuchem, Lublin 1992
▪ Krupa D. Rymowanki – utrwalanki Materiały do ćwiczeń logopedycznych, Kraków 2005
▪ Krzysztoszek G, Piszczek , M. Bajki dla dyslektyków Kolorowanki logopedyczne, Kraków 2005
▪ Krzysztoszek G., Piszczek M., Materiał wyrazowo-obrazkowy do utrwalania poprawnej wymowy głosek p, pi, b, bi, Kraków, 2005
▪ Krzysztoszek G., Piszczek M., Materiał wyrazowo-obrazkowy do utrwalania poprawnej wymowy głosek t, d, m, mi, n, ni (ń), Kraków 2005
▪ Krzysztoszek G., Piszczek M., Materiał wyrazowo-obrazkowy do utrwalania poprawnej wymowy głosek dentalizowanych, Kraków 2003
▪ Krzysztoszek G., Piszczek M., Materiał wyrazowo-obrazkowy do utrwalania poprawnej wymowy głosek k, ki, g, gi, Kraków 2003
▪ Krzysztoszek G., Piszczek M., Materiał wyrazowo-obrazkowy do utrwalania poprawnej wymowy głosek ś, ź, ć, dź, Kraków 2005
▪ Kszysztoszek G., Piszczek M. L Materiał wyrazowo-obrazkowy do utrwalania poprawnej wymowy głosek f, fi, w, wi, ł, ch (h), Kraków 2005
▪ Lichota E., Terapia wad wymowy, Kraków 2005
▪ Nowak J.: Wybrane problemy logopedyczne, Bydgoszcz 1992
▪ Olechnowicz H. P.red.: U źródeł rozwoju dziecka. O wspomaganiu rozwoju prawidłowego i zakłóconego, Warszawa 1999
▪ Rocławski B. p.red. Opieka logopedyczna od poczęcia., Gdańsk 1991
▪ Ostaszewska D., Tambor J.: Podstawowe wiadomości z fonetyki i fonologii współczesnego języka polskiego, Katowice 1993
▪ Paluch M. Drewniak- Wołosz E., Mikosza L., AFA-SKALA Jak badać mowę dziecka afatycznego?, Kraków 2005
▪ Parol Z.: Dziecko z niedokształceniem mowy, Warszawa 1989
▪ Rocławski B.: Poradnik fonetyczny dla nauczycieli, Gdańsk 1986
▪ Rocławski B.: Słownik ortograficzno-ortofoniczny dla klas 0 - IV, Gdańsk 1991
▪ Rocławski B.: Test ortofoniczny w obrazkach do kolorowania, Gdańsk 1991
▪ Rocławski B.: Wyrazy z literą niepodstawową ó. Zestaw wyrazów w układzie według częstości występowania dla klas 0-IV, Gdańsk 1991
▪ Rodak H.: Materiały pomocnicze do ćwiczeń z techniki i wyrazistości wymowy, Warszawa 1992
▪ Rodak H.: Nawrocka D.: Od obrazka do słowa. Poradnik dla pedagogów, logopedów i rodziców dzieci z trudnościami w porozumiewaniu się, Warszawa 1993/1994
▪ Rodak H.: Terapia dziecka z wadą wymowy, Lublin 1992
▪ Sachajska E.: Uczymy poprawnej wymowy, Warszawa 1992
▪ Sawa B.: Dzieci z zaburzeniami mowy, Warszawa 1990
▪ Skorek E. M., Ćwiczenia w wymowie samogłosek nosowych, Kraków 2005
▪ Skorek E., Księga zagadek, Kraków, 2005
▪ Skorek E., Rysowane wierszyki, Kraków 2005
▪ Skorek E.M., Z logopedią na ty. Podręczny słownik logopedyczny, Kraków 2005
▪ Smoleńska A.: Ćwiczenia w czytaniu i pisaniu, Wrocław 1989
▪ Sołtys-Chmielowicz A., Tkaczyk G.: Usprawnianie mowy u dzieci specjalnej troski, Lublin 1993
▪ Sosna A.: Wymawiamy poprawnie głoski, Warszawa 1991 zeszyt 1,2,3,
▪ Stecko E.: Wczesne rozpoznanie i leczenie zaburzeń mowy (doniesienia z praktyki), Lublin 1991
▪ Styczek I.: Logopedia, Warszawa 1979
▪ Surowaniec J.: Słownik terminów logopedycznych, Kraków 1992
▪ Szuman W.: Zabawy z najmłodszymi dziećmi, Warszawa 1991
▪ Szumanówna W.: Rysowane wierszyki. Zabawy osób dorosłych z najmłodszymi dziećmi, Warszawa 1991
▪ Tarkowski Z.: Jąkanie wczesnodziecięce, Warszawa 1992
▪ Toczyska B.: Sarabanda w chaszczach, Gdańsk 19997
▪ Wierzchowska B.: Wymowa polska, Warszawa 1971
▪ Wójtowiczowa J.: Logopedyczny zbiór wyrazów, Warszawa 1991
▪ Zalewski T. Opóźniony rozwój mowy, Warszawa 1992
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: