Kompetencje społeczne nauczyciela z treningiem komunikacji WNP-PS-KSPOŁ
PORUSZANE TREŚCI
1. Podstawowe elementy procesu komunikacji, modele komunikacji
2. Komunikacja werbalna a komunikacja niewerbalna
3. Budowanie/wyrażanie relacji poprzez komunikację
4. Aktywne słuchanie
5. Konstruktywna krytyka, konstruktywny komplement
6. Radzenie sobie z konfliktem
7. Radzenie sobie z różnicami (w tym różnicami kulturowymi)
8. Bariery w komunikacji – sposoby minimalizacji
9. Komunikacja nauczyciel – uczeń/nauczyciel – rodzic
10. Samorozwój nauczyciela, pewność siebie, autoprezentacja
11. Inteligencja emocjonalna
12. Radzenie sobie ze stresem
13. Asertywność w komunikacji i w postępowaniu
14. Kierowanie sobą i innymi
15. Metody aktywizujące w nauczaniu i wychowaniu
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student wie/zna
- sposoby odczytywania mowy ciała
- metody aktywnego słuchania
- formy przekazywania informacji zwrotnej
- sposoby budowania relacji w komunikacji nauczyciel – uczeń
- możliwości samorozwoju w zawodzie pedagoga/nauczyciela
- aktywizujące metody nauczania/wychowania
Student umie
- nawiązywać pozytywną relację podczas komunikacji z uczniem/rodzicem
- dostosować swoje zachowanie do potrzeb rozmówcy/sytuacji
- asertywnie radzić sobie z konfliktem
- przekazywać informację zwrotną
- aktywnie słuchać
- obserwować rozmówcę i odczytywać informacje przekazywane niewerbalnie
- stosować metody aktywizujące
- radzić sobie ze stresem
- być liderem grupy
Student chce
- pozytywnie komunikować się z innymi (zwłaszcza uczniami oraz rodzicami)
- poszerzać swoje umiejętności komunikacyjne
- rozszerzać swój warsztat pracy oraz kompetencje społeczne
OPIS ECTS
Udział w ćwiczeniach: 30 godz.
Zapoznanie się z literaturą: 30 godz.
Zadanie domowe: 10 godz.
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składają się:
- obecność na zajęciach (10% oceny)
- aktywność na zajęciach (50% oceny)
- zadanie domowe (40% oceny)
90-100% – bdb
Student posiada szeroką wiedzę w zakresie komunikacji interpersonalnej i potrafi wykorzystać ją w sposób praktyczny w rozmowie z uczniem/rodzicem. Efektywnie obserwuję rozmówcę i elastycznie dostosowuje się do niego oraz do sytuacji zewnętrznej. Biegle posługuje się technikami aktywnego słuchania. Umie projektować, a także modyfikować proces komunikacji. Posiada i rozwija kompetencje społeczne, takie jak EQ, asertywność, przywództwo, radzenie sobie ze stresem. Zna i w sposób biegły stosuje metody aktywizujące.
80-89 – db+
Student posiada szeroką wiedzę w zakresie komunikacji interpersonalnej i potrafi wykorzystać ją w sposób praktyczny w rozmowie z uczniem/rodzicem. Efektywnie obserwuje rozmówcę i zazwyczaj elastycznie dostosowuje się do niego oraz do sytuacji zewnętrznej. Biegle posługuje się technikami aktywnego słuchania. Umie projektować, a także najczęściej modyfikować proces komunikacji. Umie projektować, a także modyfikować proces komunikacji. Posiada i rozwija kompetencje społeczne, takie jak EQ, asertywność, przywództwo, radzenie sobie ze stresem. Zna i stosuje metody aktywizujące.
70-79 – db
Student posiada wiedzę w zakresie komunikacji interpersonalnej i zwykle potrafi wykorzystać ją w sposób praktyczny w rozmowie z uczniem/rodzicem. Obserwuje rozmówcę i zazwyczaj dostosowuje się do niego oraz do sytuacji zewnętrznej. Posługuje się technikami aktywnego słuchania. Umie projektować, a także niekiedy modyfikować proces komunikacji. Umie projektować, a także modyfikować proces komunikacji. Posiada i rozwija przynajmniej niektóre kompetencje społeczne, takie jak EQ, asertywność, przywództwo, radzenie sobie ze stresem. Zna i umie stosować metody aktywizujące.
60- 69 – dst+
Student posiada pewną wiedzę w zakresie komunikacji interpersonalnej i niekiedy potrafi wykorzystać ją w sposób praktyczny w rozmowie z uczniem/rodzicem. Obserwuje rozmówcę. Niekiedy posługuje się technikami aktywnego słuchania. Umie projektować, a także modyfikować proces komunikacji. Do pewnego stopnia ma rozwinięte niektóre kompetencje społeczne, takie jak EQ, asertywność, przywództwo, radzenie sobie ze stresem. Zna metody aktywizujące.
50-59 – dst
Student posiada pewną wiedzę w zakresie komunikacji interpersonalnej. Obserwuje rozmówcę. Niekiedy posługuje się technikami aktywnego słuchania. Do pewnego stopnia ma rozwinięte niektóre kompetencje społeczne, takie jak EQ, asertywność, przywództwo, radzenie sobie ze stresem. Zna metody aktywizujące.
0-50 – ndst
Student nie posiada podstawowej wiedzy i umiejętności w zakresie kompetencji społecznych w zawodzie nauczyciela oraz komunikacji nauczyciel – uczeń/nauczyciel – rodzic.
Literatura
Hamer, H. (1999). Rozwój umiejętności społecznych. Jak skuteczniej dyskutować i współpracować. Przewodnik dla nauczycieli. Warszawa: VEDA.
Sztejnberg, A. (2001). Podstawy komunikacji społecznej w edukacji. Wrocław: Astrum.
Stewart, J. (red.), (2009). Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej. Warszawa: PWN.
Zajączkowska, I. (red.), (2006). Rozwiązywanie konfliktów w szkole. Szczecin: CDiDN.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: