Identyfikacja zdolności i uzdolnień w przedszkolu i szkole WNP-PS-IZD
Terminologia używana w edukacji matematycznej oraz sposoby jej zastosowania w pracy
z dziećmi z trudnościami w uczeniu się matematyki;
Trudności w uczeniu się matematyki i ich przyczyny.
Poznanie dostępnych metod, technik i narzędzi diagnozy pedagogicznej specyficznych trudności w uczeniu się matematyki
Współpracy z innymi specjalistami/specjalistkami w tym psychologiem, logopedą, pracownikiem społecznym.
Analiza przykładów konkretnych uczniów i sposobów ich diagnozy i wsparcia
ze specyficznymi trudnościami uczenia się.
Poznanie środków dydaktycznych, zabaw wykorzystywanych w czynnościowym nauczaniu-uczeniu się matematyki w klasach początkowych. Programy multimedialne w dyskalkulii. Platformy e-learningowe. Aplikacje do nauki oraz doskonalenia tabliczki mnożenia. Bateria Dyskalkulia-10/12 i Bateria Dyskalkulia-13/16.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
wiedzy: metoda terapii stosowane w nauce czytania, pisania oraz edukacji matematycznej, inne metody terapeutyczne stosowane w pracy z dzieckiem z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się i uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, a także narzędzia diagnostyczne do diagnozy pedagogicznej prowadzonej w przedszkolu, szkole lub poradni psychologiczno-pedagogicznej.
umiejętności: integrować i wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki korekcyjnej (terapii pedagogicznej) oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu projektowania
i prowadzenia w sposób metodyczny zajęć korekcyjno - kompensacyjnych oraz projektowaniu procesu wsparcia dziecka, ucznia, rodziców, opiekunów i nauczycieli.
kompetencji społecznych: wykazania się wrażliwością na problemy dzieci i uczniów oraz okazywania empatii dzieciom i uczniom potrzebującym wsparcia i pomocy.
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę
- obecność na zajęciach – dopuszczalna jedna nieobecność – przy drugiej nieobecności praca pisemna z wybranego tematu przez prowadzącego
- aktywność na zajęciach
- test końcowy 30 pytań
• Bardzo dobry: 93-100 pkt
• Dobry + : 85-92 pkt
• Dobry: 76-84 pkt
• Dostateczny + : 67-75 pkt
• Dostateczny: 59-66 pkt
• Dopuszczający: 51-58
• Niedostateczny: 0-50 pkt
Literatura
1. Klus-Stańska, D., Kalinowska, A. Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów, Warszawa: Żak Wydawnictwo Akademickie
2. Matthews, J. (1992). Kiermasz pomysłów. Matematyka klasy 0 – III. Warszawa: WSiP.
3. Gruszczyk – Kolczyńska, E. (1994). Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Warszawa: WSiP. oraz następne wydania
4. Gruszczyk – Kolczyńska, E. (1997). Dziecięca matematyka. Książka dla rodziców
i nauczycieli. Warszawa: WSiP. oraz następne wydania
5. Gruszczyk – Kolczyńska (red.) (2009). Wspomaganie rozwoju umysłowego oraz edukacja matematyczna dzieci w ostatnim roku wychowania przedszkolnego i w pierwszym roku szkolnej edukacji. Warszawa. Edukacja polska.
6. Oszwa, U. (2008). Wczesna diagnoza dziecięcych trudności w uczeniu. Kraków: Impuls.
7. Gruszczyk –Kolczyńska E., Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Przyczyny, diagnoza, zajęcia korekcyjno –wyrównawcze. Warszawa 2013
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: