Inkluzja społeczna WNP-PS-IS
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1) Student definiuje własnymi słowami podstawowe terminy i pojęcia z obszaru edukacji inkluzyjnej.
2) Wymienia przykłady udanych projektów edukacyjnych z obszaru inkluzji społecznej i kulturowej.
3) Proponuje autorskie rozwiązania natury inkluzyjnej dotyczące wybranego obszaru społecznego lub kulturowego wykluczenia.
4) Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej.
5) Przeprowadza zajęcia eksponujące wybrany przedmiot inkluzji społecznej lub kulturowej, stosując metody problemowe i aktywizujące.
Ocena efektów kształcenia od nr: 1 do 5 zależna jest od poziomu zaangażowania poznawczego i ekspresji opanowanej wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych:
- na ocenę 2 (nast..): nie umie zdefiniować własnymi słowami podstawowych terminów teoretycznych i technik praktycznych;
- na ocenę 3 (dst.): własnymi słowami, poprawnie definiuje do 3 terminów i pojęć teoretycznych i wymienia 1 praktyczny przykład inkluzji społecznej.
- na ocenę 4 (db.): poprawnie definiuje większość poznanych pojęć, potrafi je ze sobą powiązać, znajdując w nich kluczowe zależności i implikacje metodologiczne.
- na ocenę 5 (bdb.): definiuje zaproponowane w trakcie zajęć terminy, koncepcje, nurty teoretyczne na wielu poziomach wzajemnych powiązać i zależności. Podchodzi to tematu interdyscyplinarnie wskazując różne przyczyny analizowanego zjawiska i jego społeczne konsekwencje.
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania:
Sposób weryfikacji efektów kształcenia (forma sprawdzenia czy EF został osiągnięty), opiera się na następujących metodach:
Na ocenę 5 (bdb):
• ocenianie ciągle aktywności werbalnej podczas warsztatów (dialog z wykładowcą, włączanie się do dyskursu)
• ocenianie przeprowadzenia własnych zajęć
Na ocenę 4 (db):
• pisemna praca zaliczeniowa (esej naukowy - studium przypadku)
• ocenianie prowadzenia znaczącej części zajęć
Na ocenę 3 (dst):
• test konstruktywistyczny
Dominujące metody dydaktyczne dla poszczególnych efektów kształcenia.
(W) - Wiedza: wykład problemowy i konwersatoryjny,
(U) - Umiejętności: prowadzenie prezentacji, moderowanie dyskusji
(K) - Kompetencje społeczne: met. seminaryjna (otwartość na dialog, przygotowanie się do zajęć, estetyka wykonanych prac, formy wypowiedzi i dyskusji, kultura osobista w relacji z wykładowcą i studentami.
Literatura
B. D. Gołębniak i M. Pachowicz (red.), Ku Inkluzji społeczno-kulturowej w szkole, Collegium Da Vinci, Poznań, 2018
A. Fidelus (2011), Metodyka pracy ze skazanymi. W stronę resocjalizacji inkluzyjnej. w: Probacja, nr 2
K. Barłóg, Inkluzja społeczna, edukacyjna a problemy młodych osób z ograniczeniami sprawności, w: Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 2017, UW, T. XXXVI, z. 2
P. Chomczyński, Infrastrukturalne uwarunkowania i rezultaty kontroli sprawowanej przez personel wobec wychowanków zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich, w: Kultura i Społeczeństwo, 2016, nr 3 pt. Trudne relacje, PAN, Warszawa
B. Bojko-Kulpa, A. Lewicka-Zelent, Na finiszu Nowej Drogi. „Nowa Droga- innowacyjny model współpracy z przedsiębiorcami w zakresie aktywizacji zawodowej i społecznej młodocianych więźniów, Probacja 2014, nr 2
P. Szczepaniak, Inspiracje inkluzji społecznej dla resocjalizacji i penitencjarystyki, w: Profilaktyka Społeczna i Resocjalizacja, 2014, nr 24.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: