Praca z uczniem niedostosowanym społecznie w instytucjach edukacyjno-wychowawczych i resocjalizacyjnych WNP-PS-INS
Treści programu:
- Rozpoznanie teoretyczne niedostosowania społecznego z uwagi na stan osobowościowy, psychologiczny, socjologiczny, behawioralny.
- Uwarunkowania niedostosowania społecznego - środowiskowe (życie rodzinne, szkolne, rówieśnicze), biologiczne.
- Środki wychowawcze stosowane wobec osób niedostosowanych społecznie
- Zasady funkcjonowania oraz metody pracy w placówkach opiekuńczo -wychowawczych, instytucjach wychowania resocjalizującego.
- Rola szkoły w zapobieganiu nieprzystosowania społecznego. Współpraca szkoły z instytucjami.
- Model pracy z uczniem niedostosowanym społecznie lub zagrożonym niedostosowaniem.
- Metody pracy w środowisku otwartym (case-work, group-work i net-work).
- Socjoterapia i biblioterapia – sposoby oddziaływań na ucznia niedostosowanego społecznie oraz zagrożonego niedostosowaniem
- Analiza indywidualnych przypadków.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Przedmiotowe efekty uczenia się w zakresie:
WIEDZY: Student
- zna specyfikę psychicznego, społecznego i edukacyjnego funkcjonowania uczniów z niedostosowaniem społecznym i zagrożonych niedostosowaniem społecznym;
- zna sposoby dostosowania procesu kształcenia do indywidualnych, specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów z niedostosowaniem społecznym i zagrożonych niedostosowaniem społecznym;
- posiada pogłębioną specjalistyczną wiedzę z zakresu metodyki pracy
pedagoga szkolnego i resocjalizacyjnego;
- ma pogłębioną wiedzę niezbędną do prowadzenia zajęć edukacyjnych, profilaktycznych i resocjalizacyjnych.
UMIEJĘTNOŚCI: Student
- potrafi dostosować proces kształcenia i wychowania do indywidualnych specjalnych potrzeb ucznia z niedostosowaniem społecznym i zagrożonego niedostosowaniem społecznym;
- potrafi, na podstawie orzeczenia oraz WOPFU, określić cele terapeutyczne w odniesieniu do uczniów z niedostosowaniem społecznym i zagrożonych niedostosowaniem społecznym;
- potrafi pracować w zespole wychowawczym i resocjalizacyjnym, komunikować się na tematy specjalistyczne ze
zróżnicowanymi kręgami odbiorców w sposób precyzyjny i spójny.
KOMPETENCJI: Student
- potrafi komunikować się z rodzicami/opiekunami oraz nauczycielami ucznia z niedostosowaniem społecznym lub zagrożonego niedostosowaniem społecznym.
Opis ECTS
ECTS [1 ECTS = 25 godz.]:
Udział w ćwiczeniach - 30 godz.
Konsultacje - 5 godz.
Studiowanie literatury - 10 godz.
Przygotowanie do zajęć i zaliczenia przedmiotu - 30 godz.
Suma godzin - 75 [75/25 = 3]
Liczba ECTS: 3
Kryteria oceniania
Przedmiotowe efekty uczenia się zweryfikowane zostaną w dwóch formach: projektu edukacyjnego (umiejętności i kompetencje) - 50% oraz prezentacji (wiedza) - 20%. Ocenie podlega także aktywność studentów na zajęciach - 30%.
Student uzyskuje zaliczenie z oceną, wg następujących kryteriów:
Ocena bardzo dobra - uzyskanie od 96% - 100% łącznej liczby pkt. możliwych do uzyskania.
Ocena dobry plus - uzyskanie od 86% - 95% łącznej liczby pkt.
Ocena dobry - uzyskanie 76% - 85% łącznej liczby pkt.
Ocena dostateczny plus - uzyskanie 66% - 75% łącznej liczby pkt.
Ocena dostateczny - uzyskanie 60% - 65% łącznej liczby pkt.
Literatura
- Fidelus A., Model wsparcia psychologiczno-pedagogicznego dla uczniów i nauczycieli, Warszawa 2022.
- Mudrecka I. (red.), Resocjalizacja, readaptacja i reintegracja społeczna - problemy, programy i perspektywy rozwoju komunikacji, Warszawa 2017.
- Pospiszyl K., Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań, Warszawa 1998.
- Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna, Warszawa 2005.
- Urban, J. M. Stanik (red.), Resocjalizacja, Tom I i II, PWN Warszawa 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: