Technologia informacyjna z elementami redakcji tekstów WNP-PS-INFA
Szczegółowe cele zajęć:
1. Rozwijanie umiejętności technologicznych, czyli poszerzenie wiedzy i umiejętności w zakresie technologii informacyjnej, w szczególności w odniesieniu do redakcji tekstów.
2. Znajomość narzędzi i oprogramowania - poznanie narzędzi i programów wspomagających proces tworzenia i edytowania dokumentów.
3. Zasady redakcji tekstów - zrozumienie podstaw gramatyki, stylistyki oraz formatowania w redakcji tekstów.
4. Analiza i adaptacja tekstów - rozwój umiejętności krytycznej analizy tekstów oraz ich dostosowywania do różnych formatów publikacji.
5. Praca z różnymi formatami treści - przygotowanie do pracy z różnorodnymi formatami treści, takimi jak teksty naukowe, reportaże, materiały promocyjne itp.
6. Rozwijanie umiejętności w obszarze multimedialnego przekazu zintegrowanego.
W cyklu 2024/25_L:
Szczegółowe cele zajęć: 1. Rozwijanie umiejętności technologicznych, czyli poszerzenie wiedzy i umiejętności w zakresie technologii informacyjnej, w szczególności w odniesieniu do redakcji tekstów. |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza (PSPE_W15):
Po zakończeniu kursu student posiada wiedzę na temat zasad posługiwania się specjalistyczną terminologią i nowoczesnymi technologiami (ICT), wspierającymi proces tworzenia i edytowania dokumentów, redakcji tekstów, w tym gramatyki, stylistyki i formatowania. Ponadto zna różne formaty treści, takie jak teksty naukowe, reportaże i materiały promocyjne.
Umiejętności (PSPE_U13, PSPE_U17):
Student potrafi efektywnie wykorzystywać technologie informacyjne do różnych form komunikacji, a ponadto samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności korzystając z nowoczesnych technologii.
Kompetencje (PSPE_K03):
Student jest świadomy znaczenia ciągłego rozwoju umiejętności technologicznych i doskonalenia swoich kompetencji w tym zakresie.
Kryteria oceniania
3.0
Student dokonuje omówień i charakterystyk wymaganych zagadnień, wykazuje niektóre zakładane efekty w zakresie umiejętności, prezentuje zakładane kompetencje społeczne w niepełnym stopniu.
3,5
Student w sposób dostateczny dokonuje omówień i charakterystyk wymaganych zagadnień, wykazuje zakładane efekty w zakresie umiejętności, ale nie potrafi w pełny sposób odzwierciedlić ich w wykonywanych zadaniach, prezentuje zakładane kompetencje społeczne.
4.0
Student na poziomie dobrym dokonuje omówienia i charakterystyki wymaganych zagadnień, odwołując się do literatury przedmiotu, wykazuje zakładane efekty w zakresie umiejętności, co odzwierciedla się w wykonywanych przez niego zadaniach. Na bazie zdobytej wiedzy i umiejętności student potrafi wykonać zadania z wykorzystaniem nowoczesnych technologii; prezentuje zakładane kompetencje społeczne .
4.5
Student wyczerpująco dokonuje omówień i charakterystyk wymaganych zagadnień, odwołując się do literatury przedmiotu, sprawnie uzupełnia wiedzę korzystając z publikacji instruktażowych producentów oprogramowania, wykazuje zakładane efekty w zakresie umiejętności - w wykonywanych pracach potwierdzających umiejętności występują wyróżniające się elementy, rozwiązuje
nowe problemy na bazie dotychczasowej wiedzy i umiejętności, wykazuje inicjatywę podczas realizacji zadań problemowych, współpracuje w grupie, prezentuje zakładane kompetencje społeczne, jest zainteresowany pogłębianiem swojej wiedzy i umiejętności oraz wykazuje otwartość na nowe zjawiska w dziedzinie technologii informacyjnych.
5.0
Student wyczerpująco dokonuje omówień i charakterystyk wymaganych zagadnień , odwołując się do literatury przedmiotu, sprawnie uzupełnia wiedzę korzystając z publikacji instruktażowych producentów oprogramowania, wykazuje zakładane efekty w zakresie umiejętności - w wykonywanych pracach potwierdzających umiejętności występują wyróżniające się elementy, rozwiązuje
nowe problemy na bazie dotychczasowej wiedzy i umiejętności, wykazuje inicjatywę podczas realizacji zadań problemowych, współpracuje w grupie, prezentuje zakładane kompetencje społeczne, aktywnie poszukuje źródeł dodatkowej wiedzy i możliwości zdobycia dodatkowych umiejętności. Ponadto wykazuje otwartość na nowe zjawiska w dziedzinie technologii informacyjnych, przewiduje skutki swoich działań i dokonuje ich krytycznej analizy.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
- Cęcelek G., Wykorzystanie nowoczesnych technologii informacyjnych w edukacji, diagnozie i terapii pedagogicznej, "Kultura i Wychowanie", 2/20/2024, ss. 43–55. doi:10.25312/2083-2923.20/2021_03gc
- Gładysz A., Borkowska D., Nowotyńska I., Narzędzia technologii informacyjnej, Rzeszów 2022.
- Pastuszak Z. (red.), Technologia informacyjna. Materiały do ćwiczeń, Lublin 2022.
- Smyrnova-Trybulska E., Technologie informacyjno-komunikacyjne i e-learning we współczesnej edukacji, Katowice 2023.
- Węgrzyn-Skrzypczak E., Skrzypczak T., Technologia informacyjna dla studentów. Edycja tekstów cz.1, Częstochowa 2023.
Literatura uzupełniająca:
- Chmielarz W., Kisoelnicki J., Parys T., Informatyka@przyszłości, Warszawa 2015.
- Siemieniecka D. (red.), Edukacja a nowe technologie w kulturze, informacji i komunikacji. Toruń 2015.
-Taplin, J., Move Fast and Break Things: How Facebook, Google, and Amazon Cornered Culture and Undermined Democracy. Little, Brown and Co, 2017.
-Vedder, V., Responsibilities for Information on the Internet. In: The Handbook of Information and Computer Ethics, ed. by Kenneth Einar Himma and Herman T. Tavani, Wiley: 2008.
Pozycje, które są niedostępne w bibliotece uniwersyteckiej może udostępnić prowadzący zajęcia.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: