Gerontologia społeczna WNP-PS-GSPS
Treści programowe:
1. Gerontologia w systemie nauk, klasyfikacja działów, terminologia i pojęcia związane ze starością (1 godz.)
2. Postawy wobec starości i osób starszych, stereotypy i dyskryminacja ze względu na wiek. Przyczyny, skutki, możliwości działania (2 godz.)
3. Biologiczne, psychologiczne i społeczne teorie starzenia się jednostkowego (3 godz.)
4. Biologiczny wymiar starzenia się (zmiany zewnętrzne, naturalne i chorobowe zmiany układowe) (3 godz.)
5. Psychologiczne zmiany zachodzące z wiekiem (naturalne i patologiczne) (3 godz.)
6. Społeczne uwarunkowania procesu starzenia się. Kwestie relacji społecznych, życia rodzinnego, wsparcia społecznego. Zagadnienie osamotnienia i izolacji społecznej osób starszych (3 godz.)
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
EK 1 W - Charakteryzuje zagadnienie starości i osób starszych w ujęciu jednostkowym (w wymiarze fizycznym, psychicznym, społecznym i funkcjonalnym), demograficznym i ogólnospołecznym.
EK 2 W - Objaśnia tematykę związaną z procesem starzenia się, starości i osób starszych w ujęciu interdyscyplinarnym. Rozpoznaje złożoność tych zagadnień na gruncie teorii i praktyki oraz potrzebę podejmowania w pracy zawodowej interdyscyplinarnej współpracy.
UMIEJĘTNOŚCI
EK 3 U - Analizuje, interpretuje i opracowuje strategie postępowania w pracy z osobami w zaawansowanym wieku, mając na uwadze konieczność wyrównywania ich szans i maksymalizowanie możliwości rozwojowych jednostki na każdym etapie życia. Generuje rozwiązania problemów doświadczanych przez osoby starsze.
KOMPETENCJE
EK 4 K - Rozumie specyfikę pracy z osobami w starszym wieku, jej uwarunkowania i wyzwania.
EK 5 K - Jest zorientowany na pracę z osobami w starszym wieku w zgodzie z zasadą indywidualizacji wynikającą z ich długiej i unikalnej w warstwie psychofizycznej i społecznej historii życia.
ECTS [1 ECTS = 25 (30) godz.]:
udział w zajęciach - 15 godz.
przygotowanie do zajęć, lektury - 15 godz.
przygotowanie do zaliczenia pisemnego - 20 godz.
RAZEM 50 godz.
Liczba ECTS: 2
Kryteria oceniania
Metody:
prezentacja, dyskusja, analiza i interpretacja tekstów źródłowych, praca w grupach;
Zajęcia w formie zdalnej, prowadzone z wykorzystaniem MS Teams.
EK 1 W - metoda prezentacji, weryfikacja - zaliczenie pisemne
EK 2 W - metoda prezentacji, weryfikacja - zaliczenie pisemne
EK 3 U - metoda dyskusji, praca w grupach, weryfikacja - zaliczenie pisemne
EK 4 K - metoda analizy i interpretacji tekstów źródłowych,
weryfikacja - zaliczenie pisemne
EK 5 K - metoda analizy i interpretacji tekstów źródłowych,
weryfikacja - zaliczenie pisemne
Warunkiem przystąpienia do zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach. Jeśli przedmiot trwa 15 godzin, dopuszcza się jedną nieusprawiedliwioną nieobecność, jeśli trwa 30 godzin - dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności. Nieobecność można usprawiedliwić na podstawie zwolnienia lekarskiego. Dodatkową nieobecność można zaliczyć po uzgodnieniu z osobą prowadzącą zajęcia. Absencja powyżej 8 nieusprawiedliwionych godzin dla 15-godzinnego cyklu oraz 16 nieusprawiedliwionych godzin dla cyklu 30-godzinnego wyklucza możliwość odrobienia zajęć i uzyskania zaliczenia przedmiotu.
Zaliczenie przedmiotu odbywa się na podstawie oceny:
1) zaliczenia pisemnego (100 pkt.).
2) za aktywność na zajęciach można uzyskać dodatkowe punkty (max. 15)
Zaliczenie pisemne obejmuje tematykę poruszaną na zajęciach oraz zawartą w zalecanych materiałach źródłowych. Sprawdzianu nie zalicza się (0%), jeśli student w trakcie jego trwania korzysta z dodatkowych, niedozwolonych przez osobę prowadzącą materiałów i źródeł informacji. W przypadku zaliczenia zdalnego konieczne jest udostępnienie obrazu i dźwięku (aktywna kamera i mikrofon).
Ocena końcowa:
60-67 pkt. - 3,0
68-75 pkt. - 3,5
76-83 pkt. - 4,0
84-91 pkt. - 4,5
92-100 pkt. - 5,0
OCENY wedle efektów kształcenia:
EK 1 W - Charakteryzuje zagadnienie starości i osób starszych w ujęciu jednostkowym (w wymiarze fizycznym, psychicznym, społecznym i funkcjonalnym), demograficznym i ogólnospołecznym.
2 - nie potrafi w podstawowej mierze scharakteryzować starość i osoby w starszym wieku
3 - potrafi w podstawowej mierze scharakteryzować starość i osoby w starszym wieku
4 - poprawnie charakteryzuje pojęcie starości i osób starszych w wymiarze fizycznym, psychicznym, społecznym i funkcjonalnym
5 - Charakteryzuje zagadnienie starości i osób starszych w ujęciu jednostkowym (w wymiarze fizycznym, psychicznym, społecznym i funkcjonalnym), demograficznym i ogólnospołecznym
EK 2 W - Objaśnia tematykę związaną z procesem starzenia się, starości i osób starszych w ujęciu interdyscyplinarnym. Rozpoznaje złożoność tych zagadnień na gruncie teorii i praktyki oraz potrzebę podejmowania w pracy zawodowej interdyscyplinarnej współpracy.
2 - nie potrafi w podstawowej mierze objaśnić problematyki starzenia się i starości w sposób interdyscyplinarny
3 - w podstawowym stopniu objaśnia zagadnienie starzenia się i starości w sposób interdyscyplinarny
4 - poprawnie objaśnia problematykę starzenia się i starości w ujęciu interdyscyplinarnym i potrafi analizować kwestie teoretyczne na gruncie zawodowej praktyki
5 - prawidłowo objaśnia problematykę starzenia się i starości w ujęciu interdyscyplinarnym, podaje własne rozwiązania w kwestii interdyscyplinarnej współpracy, potrafi analizować i dyskutować nad kwestiami teoretycznymi a ich realizacją w praktyce
EK 3 U - Analizuje, interpretuje i opracowuje strategie postępowania w pracy z osobami w zaawansowanym wieku, mając na uwadze konieczność wyrównywania ich szans i maksymalizowanie możliwości rozwojowych jednostki na każdym etapie życia. Generuje rozwiązania problemów doświadczanych przez osoby starsze.
2 - nie potrafi wymienić strategii postępowania w pracy z osobami w starszym wieku
3 - na podstawowym poziomie wymienia strategie postępowania w pracy z osobami w starszym wieku
4 - poprawnie wymienia strategie postępowania w pracy z osobami w starszym wieku w kontekście wyrównywania ich szans i maksymalizowania możliwości rozwojowych
5 - poprawnie wymienia strategie postępowania w pracy z osobami w starszym wieku w kontekście wyrównywania ich szans i maksymalizowania możliwości rozwojowych oraz podaje przykłady rozwiązywania ich problemów
EK 4 K - Rozumie specyfikę pracy z osobami w starszym wieku, jej uwarunkowania i wyzwania.
2 - Nie potrafi w podstawowym stopniu opisać specyfiki pracy z osobami w starszym wieku
3 - W podstawowej mierze opisuje specyfikę pracy z osobami w starszym wieku
4 - Poprawnie opisuje specyfikę pracy z osobami w starszym wieku i analizuje jej uwarunkowania
5 - Poprawnie opisuje specyfikę pracy z osobami w starszym wieku i analizuje jej uwarunkowania i prowadzi w tym obszarze konstruktywną dyskusję
EK 5 K - Jest zorientowany na pracę z osobami w starszym wieku w zgodzie z zasadą indywidualizacji wynikającą z ich długiej i unikalnej w warstwie psychofizycznej i społecznej historii życia.
2 - Nie przejawia w podstawowej mierze zdolności do indywidualnej pracy z osobami starszymi
3 - Przejawia podstawowe zdolności do indywidualnej pracy z osobami starszymi
4 - Jest zorientowany na indywidualizację pracy z osobami starszymi, mając świadomość ich unikalnej odrębności
5 - Jest zorientowany na indywidualizację pracy z osobami starszymi, mając świadomość ich unikalnej odrębności, dążąc do poznania szerszego kontekstu ich życia
Literatura
LITERATURA OBOWIĄZKOWA:
M. Kilian, Funkcjonowanie osób w starszym wieku, Difin, Warszawa 2020, rozdział 1, 2 i 4.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:
1) Nowicka A. (2006), Wybrane problemy osób starszych, Impuls, Kraków.
2) Szarota Z. (2004), Gerontologia społeczna i oświatowa, Wydawnictwo Nauk Akademii Pedagogicznej, Kraków.
3) Szatur-Jaworska B., Błędowski P., Dzięgielewska M. (2006), Podstawy gerontologii społecznej, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa
4) Kilian M. (2004), Źródła ageizmu i jego przejawy we współczesnym świecie, Gerontologia Polska, 12(3):125-128.
Dodatkowe materiały i skrypty będą udostępniane na platformie e-learningowej MS Teams.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: