Rozpoznawanie i kształtowanie umiejętności emocjonalno-społecznych uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu sie WNP-PS-EMS
Pojęcia: inteligencja społeczna, inteligencja emocjonalna, kompetencje społeczne, modelowanie zachowania
Funkcjonowanie emocjonalno-społeczne uczniów ze specyficznymi trudnościami u uczeniu się
Społeczne konsekwencje specyficznych trudności w uczeniu się
Zjawisko występowania Syndromu Nieadekwatnych Osiągnięć i jego niepożądane skutki
Narzędzia diagnostyczne wykorzystywane do oceny funkcjonowania społeczno-emocjonalnego uczniów
Sposoby przeciwdziałania negatywnym konsekwencjom specyficznych trudności w uczeniu się takim jak: wycofanie społeczne, frustracja, obniżona samoocena, alienacja rówieśnicza i inne.
Zadania, cele i formy warsztatów rozwijających umiejętności emocjonalne oraz społeczne dla dzieci/uczniów ze specyficznymi trudnościami społecznymi
Projektowanie scenariuszy zajęć terapeutycznych dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
PSPE_TS4_W09 zna i rozumie w stopniu pogłębionym specyfikę i uwarunkowania działań metodycznych potrzebnych do prowadzenia zajęć edukacyjnych, rewalidacyjnych, terapeutycznych oraz artystycznych z osobami z niepełnosprawnością intelektualną, w tym z niepełnosprawnością wieloraką
PSPE_TS4_U06 potrafi integrować i wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki korekcyjnej (terapii pedagogicznej) oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu diagnozowania, dobierania odpowiednich metod wsparcia i terapii, projektowania i prowadzenia zajęć z dziećmi z trudnościami wychowawczymi oraz zaburzeniami zachowania i emocji
PSPE_TS4_K03 jest gotów do wykazywania się wrażliwością na problemy dzieci i uczniów oraz okazywania empatii dzieciom i uczniom potrzebującym wsparcia i pomocy
NAKŁAD PRACY STUDENTA
Godziny kontaktowe ćwiczenia 15h
Przygotowanie się do zajęć, lektury 25h
Przygotowanie scenariusza 20h
Sumaryczna liczba punktów ECTS 2
Kryteria oceniania
Ocena projektu polegającego na samodzielnym przygotowaniu i omówieniu scenariusza zajęć terapeutycznych.
Kryteria oceny:
zgodność treści z tematem (0-2p.), dostosowanie zajęć do sytuacji terapeutycznej (0-2p.), struktura (0-2p.), możliwość realizacji zajęć w oparciu o scenariusz (0-2p.), poprawność językowa (0-2p.) , staranność wykonania (0-2p.), przedstawienie scenariusza (0-2p.)
punktacja:
14-13p. ocena: bardzo dobry(5)
12 p. ocena: dobry plus (4.5)
11-10 p. ocena: dobry (4)
9 p. ocena: dostateczny plus (3.5)
8-7 p. ocena: dostateczny (3)
W przypadku osób które otrzymały decyzję o przyznaniu IOS lub urlopu krótkoterminowego obowiązkowy jest kontakt z prowadzącym przedmiot najpóźniej 2 terminie 2 tygodni od uzyskania decyzji dziekana WNP celem ustalenia formy i terminu rozliczenia zakresu tematycznego przedmiotu oraz efektów uczenia się.
Literatura
LITERATURA OBOWIĄZKOWA:
1. Geldard, K., Geldard, D. (2005). Jak pracować z dziecięcymi grupami terapeutycznymi. Gdańsk: GWP
2. Goldstein, A.P., McGinnis, E. (2001). Skillstreaming. Kształtowanie młodego człowieka. Nowe strategie i perspektywy nauczania umiejętności prospołecznych. Warszawa: Wydawnictwo Fundacja KARAN
3. Herbert, M. (2008). Rozwój społeczny ucznia. Poznanie potrzeb i problemów dzieci w okresie dorastania. Gdańsk: GWP
4. Plummer, D.M. (2010).Jak kształtować umiejętności społeczne. Gry i zabawy grupowe dla dzieci od lat pięciu do jedenastu. Warszawa: Fraszka Wydawnicza
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:
1. Dąbrowska, M., Rozesłaniec, M. (2009). Korygowanie zaburzeń zachowania dzieci nadpobudliwych psychoruchowo i agresywnych w grupie socjoterapeutycznej. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek
2. Gąstoł, A., Jagier, A. (2012). Mój złośnik czyli jak nauczyć dzieci mądrego radzenia sobie ze złością. Warszawa: Difin
3. Potempska, E., Sobieska-Szostakiewicz, G. (2003). Rozwój empatii i kompetencji społecznych. Program wychowawczo-terapeutyczny. Warszawa: CMPPP
Uwagi
W cyklu 2024/25_L:
Kod do Zespołu MS Teams 95knug7 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: