Dydaktyka specjalna WNP-PS-DS-CW
Współpraca nauczyciela z innymi specjalistami oraz rodzicami w procesie kształcenia i wychowania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Wybrane metody pracy edukacyjno-terapeutycznej z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (m.in. Metoda Ośrodków Pracy, Metoda Porannego Kręgu, Metoda Dobrego Startu, Metoda Ruchu Rozwijającego, Metoda Knillów, Metoda projektów, Metody aktywizujące)
Konstruowanie gier i pomocy dydaktycznych do pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Projektowanie scenariusza zajęć
Ewaluacja procesu edukacyjno-terapeutycznego uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
PS_W2 posiada pogłębioną i uporządkowaną wiedzę z zakresu dydaktyki specjalnej, obejmującą terminologię, teorię i metodykę poszczególnych dydaktyk specjalistycznych
PS_W10 posiada pogłębioną wiedzę w zakresie organizacji i metodyki kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie włączającym, integracyjnym i specjalnym
PS_W11 posiada wiedzę merytoryczną i metodyczną niezbędną do organizowania procesu kształcenia i wspierania rozwoju uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
PS_W17 posiada pogłębioną wiedzę o bezpieczeństwie i higienie pracy w instytucjach rehabilitacyjnych, edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, resocjalizacyjnych, do pracy w których uzyskuje przygotowanie
PS_U1 potrafi integrować i wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu dydaktyki specjalnej w celu analizowania problemów edukacyjnych i terapeutycznych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
PS_U4 posiada umiejętność pogłębionego diagnozowania, oceniania i złożonych sytuacji edukacyjno-terapeutycznych oraz prowadzenia zajęć z uwzględnieniem potrzeb uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
PS_U7 posiada umiejętności prowadzenia zajęć w grupie zróżnicowanej, indywidualizowania zadań i dostosowywania metod i treści do potrzeb i możliwości uczniów (w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi) oraz wykorzystywania zasad i metod indywidualnego projektowania zajęć
PS_U11 posiada umiejętność projektowania i prowadzenia zajęć oraz dokonywania ich ewaluacji
PS_K5 jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych oraz wykazuje się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań zawodowych wynikających z roli nauczyciela
NAKŁAD PRACY STUDENTA
Godziny kontaktowe ćwiczenia 30h
Przygotowanie się do zajęć, lektury 40h
Przygotowanie projektu 40h
Inne formy 10h
Sumaryczna liczba punktów ECTS 4
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę
Ocena projektu zespołowego polegającego na przygotowaniu: 1) koncepcji warsztatów dla rodziców, 2) prezentacji dotyczącej wybranej metody pracy z uczniem ze spejalnymi potrzebami edukacyjnymi, 3) scenariusza zajęć dydaktycznych, 4) pomocy dydaktycznej. Za każdą część można uzyskać od 0 do 5 punktów (ocenie podlegają: struktura, poprawność metodyczna, staranność wykonania, jasność przekazu, sposób omówienia)
punktacja:
20-19 p. - ocena: bardzo dobry (5)
18-17 p. - ocena: dobry plus (4.5)
16-15 p. - ocena: dobry (4)
14-13 p. - ocena: dostateczny plus (3,5)
12-11- p. - ocena: dostateczny (3)
Literatura
LITERATURA OBOWIĄZKOWA:
Chrzanowska, I. (2015). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Impuls.
Głodkowska, J. (red.)(2020), Dydaktyka specjalna. Od konstruktów teoretycznych do modeli badawczych tom 2., Warszawa: Wydawnictwo APS.
Głodkowska J., (red.)(2018), Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Głodkowska J.(2018), Dydaktyka specjalna. Od wzorca do interpretacji, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Głodkowska J., (red.) (2010), Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Warszawa: Wydawnictwo APS.
Guzy, A., Krzyżyk, D. (red.)(2012), Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych.Tom I, Kielce: Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP.
Guzy, A., Niesporek-Szamburska, B. (red.) (2013), Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Tom II, Kielce: Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP.
Wyczesany J., (red.)(2014),Dydaktyka specjalna wybrane zagadnienia, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
Szczygieł B.(2007), Jak pracować z dzieckiem niepełnosprawnym: konstruowanie programu zajęć, organizowanie klasy integracyjnej, konspekty zajęć, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: